V období ledna až listopadu 2019 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 231 208 nových osobních automobilů, což představovalo meziročně o 15 563 registrací méně, tj. -6,3 %.
„Zatímco v roce 2018 bylo registrováno 981 osobních elektromobilů a plug-in hybridů, letos byla tato hranice překonána již v listopadu – celkově bylo k 30. listopadu evidováno 1 136 těchto vozidel; z toho 705 elektromobilů (BEV, meziročně +14,6 %) a 431 plug-in hybridů (PHEV, meziročně +62,6 %),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Při srovnání obou pohonů významně v uplynulých dvou měsících rostou plug-in hybridy – v listopadu bylo evidováno rekordních 104 registrací, z nichž 53 tvořily vozidla Škoda SUPERB iV. Opačný vývoj byl však evidován u elektromobilů – 56 listopadových registrací je o 26 méně než v listopadu 2018.“
I přes letošní rekordní absolutní počty registrací elektromobilů a plug-in hybridů se tato vozidla podílela jen 0,49 % na všech registracích nových osobních automobilů.
Hyundai stále na špici, Škoda již 99 registracíCelkem 5 automobilek zaregistrovalo letos přes 100 vozidel do zásuvky (BEV+PHEV). Nejvíce registrací (177; 119 BEV + 58 PHEV) evidovala automobilka Hyundai. Tři čtvrtiny všech registrací patří modelu Hyundai IONIQ: 134 vozidel (76 BEV + 58 PHEV). Se 165 registracemi v těsném závěsu následovalo BMW, 137 registrací si připsal Nissan, 127 Volkswagen a 115 Tesla.
Automobilka Škoda vstoupila do segmentu externě nabíjených elektrických vozidel až v poslední třetině roku 2019. První registrace plug-in hybridní verze modelu SUPERB iV byly evidovány v září, v listopadu pak bylo v registru evidováno prvních 19 elektromobilů CITIGOe iV; v součtu tak bylo registrováno 99 elektromobilů (19) a plug-in hybridů (80) od Škoda Auto.
Vyhlášená V. výzva Ministerstva průmyslu a obchoduMinisterstvo průmyslu a obchodu v uplynulých letech vypsalo 4 výzvy na podporu elektromobilů a plug-in hybridů. V pondělí 2. 12. 2019 byla v rámci programu Nízkouhlíkové technologie (Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost) vyhlášena již V. výzva, v rámci které bude podporováno pořízení elektromobilů a dobíjecích stanic pro elektromobily. Příjem žádostí o podporu bude zahájen 6. 1. 2020, ukončení příjmu žádostí je pak plánováno ke dni 25. 5. 2020 s tím, že k využití se počítá s částkou 50 mil. Kč.
Elektromobily, plug-in hybridy a vodíková vozidla bez dálničních známekŘidiči elektromobilů, plug-in hybridů a vodíkových vozidel již nemusí od 1. ledna 2020 vylepovat dálniční známky.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.