Počet usmrcených dětí při dopravních nehodách lze výrazně snížit. Při nehodách v roce 2018 zemřelo 19 dětí, 11 z nich sedělo v osobním automobilu. Dětský zádržný systém bývá nesprávně použit, pro bezpečnost dětí je však zcela nezbytný. Avšak nejdůležitější je chování rodičů za volantem, dítě není nesmrtelné ani v nejlepší autosedačce.
Pokud není dětský zádržný systém ve vozidle správně připevněný, nefunguje tento důležitý prvek pasivní bezpečnosti při dopravní nehodě správně. V Česku platí, že každé dítě s hmotností do 36 kg a výškou do 150 cm musí být přepravováno v dětské autosedačce. Ta musí být pevně uchycena, důležité je i dbát na vedení a utažení bezpečnostních pásů dle návodu k obsluze. Pokud je systém použit špatně, dítě může při karambolu utrpět vážná i život ohrožující zranění. Hrozí vypadnutí ze sedačky, poranění se volným pohybem ve vozidle i ohrožení dalších členů posádky. Dítě může vlivem nárazu vyletět z vozidla a způsobit si vážné poranění hlavy či mozku. Tato zranění mohou být smrtelná. Za smrtí dítěte však může stát i nevypnutý airbag při umístění protisměrné sedačky na místě spolujezdce.
„Velmi často dochází k převrácení sedačky, čímž jsou způsobeny zlomeniny, poranění obličeje a další vážná zranění. Bezpečnostní pás vedený přes krk dítěte může při nehodě nebo prudkém zabrzdění zavinit zhmoždění nebo rozdrcení životně důležitých struktur – míchy, velkých cév a dýchacích cest. Pokud je dítě v sedadle zajištěno příliš volně, dochází při nárazu nebo prudkém brzdění ke kritickému protažení zejména krční páteře s možným trvalým poškozením míchy, jejímu přerušení, ochrnutí nebo míšnímu šoku a smrti,“ popisuje své dvacetileté zkušenosti Bc. Alan Mejstřík, DiS., zdravotnický záchranář a expert na poskytování přednemocniční neodkladné péče.
Aby bezpečnostní prvky zafungovaly tak, jak je konstruktéři vozidel a výrobci sedaček nadefinovali, je třeba je správně a důsledně používat. Výběr sedačky bychom neměli podcenit, zejména musí vždy odpovídat výšce a hmotnosti přepravovaného dítěte. „Přeprava dětí pomocí zádržných systémů se za poslední roky výrazně zdokonalila díky systému ISOFIX, který propojuje dětskou sedačku s konstrukcí vozidla pomocí pevných kotvících bodů. Pomohla i norma EHK č. 129 a zvýšení nároků na bezpečnostní parametry při jejich testování. Bylo vynalezeno i několik systémů, které eliminují chyby při nesprávném použití. Jediným handicapem může být jejich vyšší pořizovací cena,“ upřesňuje Ing. Ondřej Rechner, dopravní expert.
DEKRA provedla v roce 2019 nárazovou zkoušku, aby ilustrovala důsledky kolize při rychlosti 50 km/h, což je obvyklá rychlost vozidla ve městě. Při testu byly použity 2 dětské figuríny, přičemž jedna byla řádně zajištěna v dětské sedačce, druhá připoutána nebyla. Figuríny představovaly s výškou 113 cm a váhou 23 kilogramů průměrné šestileté děti. Při testu nárazu do pevné překážky došlo k přetížení o velikosti 25 g, což je působení sil, které zvýší hmotnost každé z přepravovaných osob na 25násobek. Nelze se tedy ohánět tím, že dítě udržíte v případě nárazu v ruce. I 23kilová osoba působí krátkodobě silou odpovídající tíze předmětu o hmotnosti 575 kg. Výsledky testu nejsou překvapivé, o to zajímavější je, že k nedostatečnému zajištění opakovaně dochází. Pokud by tato simulace proběhla reálně, dítě by utrpělo těžká až smrtelná zranění. Navíc je ohrožena i osoba sedící ve vozidle vpředu, protože může dojít ke vzájemnému střetu.
Podle studie Výzkumu úrazů pojišťoven (UDV) zveřejněné v roce 2018 v Německu bylo celých 48 procent dětí nesprávně zajištěno při jízdě ve vozidle. V naprosté většině těchto případů byl sice použitý ochranný systém, ale uživatelé měli problémy s manipulací, nebo z důvodu krátké vzdálenosti či nedostatku času řádné upevnění dítěte podcenili. Na základě údajů francouzského Úřadu pro sledování bezpečnosti silničního provozu (ONISR) nemělo téměř 20 procent dětí a dospívajících usmrcených při dopravních nehodách ve Francii v roce 2017 bezpečnostní pásy. Podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) nemělo v roce 2016 v USA bezpečnostní pás 17 procent obětí dopravních nehod ve věku do 15 let. Světová zdravotnická organizace (WHO) si klade za cíl zvýšit podíl cestujících využívajících dětský zádržný systém do roku 2030 na téměř 100 procent.
V České republice zemřelo v roce 2018 při dopravních nehodách 19 dětí, což je o deset více než v roce 2017. V 11 případech šlo o spolujezdce v osobním automobilu, u zbylých osmi o chodce. Pouze jediné dítě sedělo na zadní sedačce nepřipoutané, ostatní byly připoutány bezpečnostním pásem nebo seděly v dětské autosedačce. „Upoutáním do zádržného systému se dítě nestává nesmrtelným. Je velmi důležité respektovat pokyny správného použití, mnohem důležitější je ale počínání řidiče. Při přepravě dítěte je vhodné upravit styl jízdy a jet natolik bezpečně, aby se co nejvíce omezily případné střety. Jakmile totiž dojde k vážné nehodě, např. ve vysoké rychlosti, dítě může zahynout i v sebelepším zádržném systému. Někdy zkrátka řidiči zapomenou, že vezou to nejcennější, co mají, a zbytečně hazardují,“ uzavírá Martin Bednář, DiS., vedoucí preventivního projektu Nehodou to začíná pro začínající řidiče.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.