SMRT DĚTÍ PŘI NEHODÁCH. Nejčastější chyby a podceňovaná rizika

AutoRoad.cz, 26. listopadu 2019, 23:55 Google+

Počet usmrcených dětí při dopravních nehodách lze výrazně snížit. Při nehodách v roce 2018 zemřelo 19 dětí, 11 z nich sedělo v osobním automobilu. Dětský zádržný systém bývá nesprávně použit, pro bezpečnost dětí je však zcela nezbytný. Avšak nejdůležitější je chování rodičů za volantem, dítě není nesmrtelné ani v nejlepší autosedačce.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Děti je žádoucí při jízdě v autě zabavit. Elektronika však není nejlepším řešením...

Děti je žádoucí při jízdě v autě zabavit. Elektronika však není nejlepším řešením... | foto: Ford

Sdílejte článek

Pokud není dětský zádržný systém ve vozidle správně připevněný, nefunguje tento důležitý prvek pasivní bezpečnosti při dopravní nehodě správně. V Česku platí, že každé dítě s hmotností do 36 kg a výškou do 150 cm musí být přepravováno v dětské autosedačce. Ta musí být pevně uchycena, důležité je i dbát na vedení a utažení bezpečnostních pásů dle návodu k obsluze. Pokud je systém použit špatně, dítě může při karambolu utrpět vážná i život ohrožující zranění. Hrozí vypadnutí ze sedačky, poranění se volným pohybem ve vozidle i ohrožení dalších členů posádky. Dítě může vlivem nárazu vyletět z vozidla a způsobit si vážné poranění hlavy či mozku. Tato zranění mohou být smrtelná. Za smrtí dítěte však může stát i nevypnutý airbag při umístění protisměrné sedačky na místě spolujezdce.

img-responsive

Dítě v autosedačce | foto: pixabay.com

„Velmi často dochází k převrácení sedačky, čímž jsou způsobeny zlomeniny, poranění obličeje a další vážná zranění. Bezpečnostní pás vedený přes krk dítěte může při nehodě nebo prudkém zabrzdění zavinit zhmoždění nebo rozdrcení životně důležitých struktur – míchy, velkých cév a dýchacích cest. Pokud je dítě v sedadle zajištěno příliš volně, dochází při nárazu nebo prudkém brzdění ke kritickému protažení zejména krční páteře s možným trvalým poškozením míchy, jejímu přerušení, ochrnutí nebo míšnímu šoku a smrti,“ popisuje své dvacetileté zkušenosti Bc. Alan Mejstřík, DiS., zdravotnický záchranář a expert na poskytování přednemocniční neodkladné péče.

Aby bezpečnostní prvky zafungovaly tak, jak je konstruktéři vozidel a výrobci sedaček nadefinovali, je třeba je správně a důsledně používat. Výběr sedačky bychom neměli podcenit, zejména musí vždy odpovídat výšce a hmotnosti přepravovaného dítěte. „Přeprava dětí pomocí zádržných systémů se za poslední roky výrazně zdokonalila díky systému ISOFIX, který propojuje dětskou sedačku s konstrukcí vozidla pomocí pevných kotvících bodů. Pomohla i norma EHK č. 129 a zvýšení nároků na bezpečnostní parametry při jejich testování. Bylo vynalezeno i několik systémů, které eliminují chyby při nesprávném použití. Jediným handicapem může být jejich vyšší pořizovací cena,“ upřesňuje Ing. Ondřej Rechner, dopravní expert.

DEKRA provedla v roce 2019 nárazovou zkoušku, aby ilustrovala důsledky kolize při rychlosti 50 km/h, což je obvyklá rychlost vozidla ve městě. Při testu byly použity 2 dětské figuríny, přičemž jedna byla řádně zajištěna v dětské sedačce, druhá připoutána nebyla. Figuríny představovaly s výškou 113 cm a váhou 23 kilogramů průměrné šestileté děti. Při testu nárazu do pevné překážky došlo k přetížení o velikosti 25 g, což je působení sil, které zvýší hmotnost každé z přepravovaných osob na 25násobek. Nelze se tedy ohánět tím, že dítě udržíte v případě nárazu v ruce. I 23kilová osoba působí krátkodobě silou odpovídající tíze předmětu o hmotnosti 575 kg. Výsledky testu nejsou překvapivé, o to zajímavější je, že k nedostatečnému zajištění opakovaně dochází. Pokud by tato simulace proběhla reálně, dítě by utrpělo těžká až smrtelná zranění. Navíc je ohrožena i osoba sedící ve vozidle vpředu, protože může dojít ke vzájemnému střetu.

img-responsive

Dvě dětské autosedačky zcela selhaly v testu bezpečnosti | foto: youtube.com

Podle studie Výzkumu úrazů pojišťoven (UDV) zveřejněné v roce 2018 v Německu bylo celých 48 procent dětí nesprávně zajištěno při jízdě ve vozidle. V naprosté většině těchto případů byl sice použitý ochranný systém, ale uživatelé měli problémy s manipulací, nebo z důvodu krátké vzdálenosti či nedostatku času řádné upevnění dítěte podcenili. Na základě údajů francouzského Úřadu pro sledování bezpečnosti silničního provozu (ONISR) nemělo téměř 20 procent dětí a dospívajících usmrcených při dopravních nehodách ve Francii v roce 2017 bezpečnostní pásy. Podle amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) nemělo v roce 2016 v USA bezpečnostní pás 17 procent obětí dopravních nehod ve věku do 15 let. Světová zdravotnická organizace (WHO) si klade za cíl zvýšit podíl cestujících využívajících dětský zádržný systém do roku 2030 na téměř 100 procent.

img-responsive

Audi | foto: Audi

V České republice zemřelo v roce 2018 při dopravních nehodách 19 dětí, což je o deset více než v roce 2017. V 11 případech šlo o spolujezdce v osobním automobilu, u zbylých osmi o chodce. Pouze jediné dítě sedělo na zadní sedačce nepřipoutané, ostatní byly připoutány bezpečnostním pásem nebo seděly v dětské autosedačce. „Upoutáním do zádržného systému se dítě nestává nesmrtelným. Je velmi důležité respektovat pokyny správného použití, mnohem důležitější je ale počínání řidiče. Při přepravě dítěte je vhodné upravit styl jízdy a jet natolik bezpečně, aby se co nejvíce omezily případné střety. Jakmile totiž dojde k vážné nehodě, např. ve vysoké rychlosti, dítě může zahynout i v sebelepším zádržném systému. Někdy zkrátka řidiči zapomenou, že vezou to nejcennější, co mají, a zbytečně hazardují,“ uzavírá Martin Bednář, DiS., vedoucí preventivního projektu Nehodou to začíná pro začínající řidiče.

Vytisknout

Diskuze: SMRT DĚTÍ PŘI NEHODÁCH. Nejčastější chyby a podceňovaná rizika

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Škoda představila modernizovaný Kodiaq

Škodě klesl v srpnu prodej o téměř 35% proti loňskému roku

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

agresivita na silnicích

Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

Škoda Favorit

Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

reklama

Doporučujeme

dálnice A1 s rychlostním omezením na 140 km/h

Experiment s RYCHLOSTÍ NA DÁLNICI přinesl první výsledky. Rakušané potvrdili,…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škodě klesl v srpnu prodej o téměř 35% proti loňskému roku

  2. U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

  3. ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

  4. Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

  5. Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

  6. Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud