V Rakousku sebrali odvahu jít proti proudu. Od srpna 2018 byla na dvou úsecích rakouské dálnice A1, o celkové délce 120 km, zvýšena maximální povolená rychlost ze 130 km/h na současných 140 km/h. Nyní máme k dispozici první výsledky, které přinesl tento netradiční pokus.
Nebudem dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou si povíme, jaká čísla tento pokus se zvýšením rychlosti přinesl. Emise se téměř nezměnily, ale co je důležitější, počet nehod se zraněním klesl téměř na polovinu.
Naměřené hodnoty emisí CO2 se dle měření zvýšily o 1,2 až 1,6 %. Měření se týká veškeré dopravy, tedy včetně té nákladní. Té se navýšení rychlosti samozřejmě netýká. Proto rakouští ochránci životního prostředí vypočítali nárust produkce emisí CO2 pouze v kategorii osobních vozů. Výsledná hodnota se údajně zvýšila o 3,5 až 3,6 %, oproti emisím při omezení rychlosti na 130 km/h.
No a jak je to s tím "zabijákem", jménem rychlost? Jak jsem nastínil výše, zvýšení maximální povolené rychlosti na 140 km/h znamenal naopak pokles nehod se zraněním. Mezi lety 2014-17 bylo na vybraném úseku průměrně 4,3 nehod se zraněním měsíčně, kdežto po zvýšení rychlosti o 10km/h klesl měsíčně tento průměrný počet na pouhých 2,2. No a čím to je? Odpověď je prostá. Když jedeme hluboko pod limitem schopností svých, svého vozu a stavu vozovky, přestaneme se soustředit a naši pozornost lehce rozptýlí kdejaký rušivý element. Se vzrůstající rychlostí se zvyšuje i naše pozornost.
Je to jednoduchá rovnice. Rychlost = zvýšená pozornost, zvýšená pozornost = větší bezpečnost. Tím vás samozřejmě nechci nabádat k rychlé jízdě. Ale dnešní vozy jsou velice bezpečné a jízdně schopné. Kdyby bylo referendum o zvýšení maximální rychlosti na vybraných úsecích dálnic někam ke 160 km/h, byl bych jednoznačně pro.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.