Experiment s RYCHLOSTÍ NA DÁLNICI přinesl první výsledky. Rakušané potvrdili, co kritici odmítali

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 26. listopadu 2019, 18:41 Google+

V Rakousku sebrali odvahu jít proti proudu. Od srpna 2018 byla na dvou úsecích rakouské dálnice A1, o celkové délce 120 km, zvýšena maximální povolená rychlost ze 130 km/h na současných 140 km/h. Nyní máme k dispozici první výsledky, které přinesl tento netradiční pokus.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
dálnice A1 s rychlostním omezením na 140 km/h

dálnice A1 s rychlostním omezením na 140 km/h | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Nebudem dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou si povíme, jaká čísla tento pokus se zvýšením rychlosti přinesl. Emise se téměř nezměnily, ale co je důležitější, počet nehod se zraněním klesl téměř na polovinu.

Naměřené hodnoty emisí CO2 se dle měření zvýšily o 1,2 až 1,6 %. Měření se týká veškeré dopravy, tedy včetně té nákladní. Té se navýšení rychlosti samozřejmě netýká. Proto rakouští ochránci životního prostředí vypočítali nárust produkce emisí CO2 pouze v kategorii osobních vozů. Výsledná hodnota se údajně zvýšila o 3,5 až 3,6 %, oproti emisím při omezení rychlosti na 130 km/h.

No a jak je to s tím "zabijákem", jménem rychlost? Jak jsem nastínil výše, zvýšení maximální povolené rychlosti na 140 km/h znamenal naopak pokles nehod se zraněním. Mezi lety 2014-17 bylo na vybraném úseku průměrně 4,3 nehod se zraněním měsíčně, kdežto po zvýšení rychlosti o 10km/h klesl měsíčně tento průměrný počet na pouhých 2,2. No a čím to je? Odpověď je prostá. Když jedeme hluboko pod limitem schopností svých, svého vozu a stavu vozovky, přestaneme se soustředit a naši pozornost lehce rozptýlí kdejaký rušivý element. Se vzrůstající rychlostí se zvyšuje i naše pozornost.

Je to jednoduchá rovnice. Rychlost = zvýšená pozornost, zvýšená pozornost = větší bezpečnost.  Tím vás samozřejmě nechci nabádat k rychlé jízdě. Ale dnešní vozy jsou velice bezpečné a jízdně schopné. Kdyby bylo referendum o zvýšení maximální rychlosti na vybraných úsecích dálnic někam ke 160 km/h, byl bych jednoznačně pro. 

Vytisknout

Diskuze: Experiment s RYCHLOSTÍ NA DÁLNICI přinesl první výsledky. Rakušané potvrdili, co kritici odmítali

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

hyundai i30 kombi

Test: Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI, opravdu nejlepší české kombi?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud