Experiment s RYCHLOSTÍ NA DÁLNICI přinesl první výsledky. Rakušané potvrdili, co kritici odmítali

dálnice A1 s rychlostním omezením na 140 km/h
dálnice A1 s rychlostním omezením na 140 km/h, foto: youtube.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 26. listopadu 2019 18:41
Sdílej:

V Rakousku sebrali odvahu jít proti proudu. Od srpna 2018 byla na dvou úsecích rakouské dálnice A1, o celkové délce 120 km, zvýšena maximální povolená rychlost ze 130 km/h na současných 140 km/h. Nyní máme k dispozici první výsledky, které přinesl tento netradiční pokus.

Nebudem dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou si povíme, jaká čísla tento pokus se zvýšením rychlosti přinesl. Emise se téměř nezměnily, ale co je důležitější, počet nehod se zraněním klesl téměř na polovinu.

Naměřené hodnoty emisí CO2 se dle měření zvýšily o 1,2 až 1,6 %. Měření se týká veškeré dopravy, tedy včetně té nákladní. Té se navýšení rychlosti samozřejmě netýká. Proto rakouští ochránci životního prostředí vypočítali nárust produkce emisí CO2 pouze v kategorii osobních vozů. Výsledná hodnota se údajně zvýšila o 3,5 až 3,6 %, oproti emisím při omezení rychlosti na 130 km/h.

No a jak je to s tím "zabijákem", jménem rychlost? Jak jsem nastínil výše, zvýšení maximální povolené rychlosti na 140 km/h znamenal naopak pokles nehod se zraněním. Mezi lety 2014-17 bylo na vybraném úseku průměrně 4,3 nehod se zraněním měsíčně, kdežto po zvýšení rychlosti o 10km/h klesl měsíčně tento průměrný počet na pouhých 2,2. No a čím to je? Odpověď je prostá. Když jedeme hluboko pod limitem schopností svých, svého vozu a stavu vozovky, přestaneme se soustředit a naši pozornost lehce rozptýlí kdejaký rušivý element. Se vzrůstající rychlostí se zvyšuje i naše pozornost.

Je to jednoduchá rovnice. Rychlost = zvýšená pozornost, zvýšená pozornost = větší bezpečnost.  Tím vás samozřejmě nechci nabádat k rychlé jízdě. Ale dnešní vozy jsou velice bezpečné a jízdně schopné. Kdyby bylo referendum o zvýšení maximální rychlosti na vybraných úsecích dálnic někam ke 160 km/h, byl bych jednoznačně pro. 

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.