Experiment s RYCHLOSTÍ NA DÁLNICI přinesl první výsledky. Rakušané potvrdili, co kritici odmítali

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 26. listopadu 2019, 18:41 Google+

V Rakousku sebrali odvahu jít proti proudu. Od srpna 2018 byla na dvou úsecích rakouské dálnice A1, o celkové délce 120 km, zvýšena maximální povolená rychlost ze 130 km/h na současných 140 km/h. Nyní máme k dispozici první výsledky, které přinesl tento netradiční pokus.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
dálnice A1 s rychlostním omezením na 140 km/h

dálnice A1 s rychlostním omezením na 140 km/h | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Nebudem dlouho chodit kolem horké kaše a rovnou si povíme, jaká čísla tento pokus se zvýšením rychlosti přinesl. Emise se téměř nezměnily, ale co je důležitější, počet nehod se zraněním klesl téměř na polovinu.

Naměřené hodnoty emisí CO2 se dle měření zvýšily o 1,2 až 1,6 %. Měření se týká veškeré dopravy, tedy včetně té nákladní. Té se navýšení rychlosti samozřejmě netýká. Proto rakouští ochránci životního prostředí vypočítali nárust produkce emisí CO2 pouze v kategorii osobních vozů. Výsledná hodnota se údajně zvýšila o 3,5 až 3,6 %, oproti emisím při omezení rychlosti na 130 km/h.

No a jak je to s tím "zabijákem", jménem rychlost? Jak jsem nastínil výše, zvýšení maximální povolené rychlosti na 140 km/h znamenal naopak pokles nehod se zraněním. Mezi lety 2014-17 bylo na vybraném úseku průměrně 4,3 nehod se zraněním měsíčně, kdežto po zvýšení rychlosti o 10km/h klesl měsíčně tento průměrný počet na pouhých 2,2. No a čím to je? Odpověď je prostá. Když jedeme hluboko pod limitem schopností svých, svého vozu a stavu vozovky, přestaneme se soustředit a naši pozornost lehce rozptýlí kdejaký rušivý element. Se vzrůstající rychlostí se zvyšuje i naše pozornost.

Je to jednoduchá rovnice. Rychlost = zvýšená pozornost, zvýšená pozornost = větší bezpečnost.  Tím vás samozřejmě nechci nabádat k rychlé jízdě. Ale dnešní vozy jsou velice bezpečné a jízdně schopné. Kdyby bylo referendum o zvýšení maximální rychlosti na vybraných úsecích dálnic někam ke 160 km/h, byl bych jednoznačně pro. 

Vytisknout

Diskuze: Experiment s RYCHLOSTÍ NA DÁLNICI přinesl první výsledky. Rakušané potvrdili, co kritici odmítali

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

hyundai i30 kombi

Test: Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI, opravdu nejlepší české kombi?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud