Mnoho řidičů dává přednost celoročním pneumatikám, aby se vyhnuli nákupu druhé sady pneumatik. Měli byste však mít na paměti, že jen zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost. Přestože si mnozí lidé myslí opak, řidiči elektromobilů si nemusí dělat starosti s rychlým opotřebením pneumatik. Naopak na elektromobilech se často opotřebovávají pomaleji než pneumatiky na vozidlech se spalovacími motory.
Elektrická vozidla mají obvykle vysoký výkon a váží více než vozidla se spalovacími motory. To klade specifické nároky na pneumatiky. Nejdůležitějším faktorem je u pneumatik vždy bezpečnost. Při nákupu zimních pneumatik pro elektrické vozidlo byste proto svůj výběr měli založit na jízdních podmínkách.
Při výběru pneumatik pro hybridní nebo elektrické vozidlo jsou třemi nejdůležitějšími kritérii obvykle bezpečnost, nízký valivý odpor a nízká hlučnost. Nižší valivý odpor prodlužuje kilometrový dojezd vozidla. Elektromobily jsou tiché, proto je nízká hlučnost pneumatik otázkou komfortu.
Řidič se také při nákupu pneumatik musí rozhodnout, zda jsou pro něj lepší zimní nebo celoroční pneumatiky.
„Pokud svůj vůz v zimě hodně používáte a jezdíte po špatně udržovaných silnicích, doporučuji koupit sadu zimních pneumatik. Jedná se o investici do bezpečnosti, která skutečně stojí za to. Stavba tradičních celoročních pneumatik klade větší důraz na vlastnosti požadované v létě. Proto bývají slabší z hlediska přilnavosti v zimních podmínkách. Nicméně celoroční pneumatiky nenahradí dokonale ani letní pneumatiky v letních podmínkách,“ říká Mikko Liukkula, vývojový manažer ve společnosti Nokian Tyres.
Jízda za celou zimu zmenší hloubku běhounu pneumatik o méně než 1 mm
Mikko Liukkula zdůrazňuje, že běžně vžitá představa týkající se pneumatik na elektromobilech je mylná. Přestože mají elektrická vozidla vysoký výkon a točivý moment, nekladou na pneumatiky zvýšené nároky. Ve skutečnosti tomu je právě naopak.
„Pneumatiky na moderních elektrických vozidlech se opotřebovávají mnohem pomaleji než na automobilech s tradičním spalovacím motorem. Důvodem je dobrá kontrola trakce. Asistenční systémy prostřednictvím rychlého přizpůsobení výkonu elektromotoru snižují míru prokluzu. Tento systém je mnohem rychlejší než u vozidel se spalovacím motorem, kde je založený na brzdění a omezení otáček motoru.“
„Loňskou zimu jsem se svojí Teslou ujel 12 000 kilometrů a hloubka běhounu zimních pneumatik se zmenšila o necelý jeden milimetr,“ vysvětluje.
Společnost Nokian Tyres využívá při testování svých pneumatik několik elektromobilů a získává tak rozsáhlé znalosti o použitelnosti pneumatik na různých modelech automobilů. Pneumatiky společnosti jsou testovány také například na elektrických taxi vozech.
„Těšíme se na naše nové testovací centrum ve Španělsku, které bude dokončeno v příštím roce. V současnosti máme největší a nejlepší zimní testovací oblast v odvětví pneumatik. A brzy budou i naše letní testovací prostory lepší než u kohokoliv jiného.“
Výměna pozic pneumatik jednou za zimu se vyplatí
Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro Evropu, radí sledovat během zimy opotřebení pneumatik a jejich tlak huštění. Těmito kroky se prodlužuje provozní životnost sady pneumatik.
„Pokud vaše vozidlo nemá pohon všech čtyř kol, měli byste sledovat rozdíl v opotřebení u pneumatik na hnací a řídicí nápravě. Pneumatiky na hnací nápravě se mohou opotřebovávat až dvakrát rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Nepsané pravidlo zní, že je třeba změnit pozici pneumatik, když rozdíl v hloubce běhounu přesáhne dva milimetry. Obvykle to tedy bude stačit jednou za zimu.“
Pneumatiky Nokian Tyres mají indikátor jízdní bezpečnosti (DSI), pomocí kterého můžete rychle a snadno zkontrolovat zbývající hloubku běhounu. Čísla indikátoru ukazují zbývající hloubku. Čísla postupně mizí úměrně s tím, jak se pneumatika opotřebovává. Pokud uvidíte jiné číslo na pneumatikách na přední a zadní nápravě, vyměňte jejich pozici.
Co je třeba zohlednit při výběru zimních pneumatik pro vaše elektrické vozidlo
Bezpečnost: nejdůležitější je uvědomit si jízdní podmínky, ve kterých se pohybujete, a podle nich zvolit odpovídající pneumatiky.Nízký valivý odpor: čím nižší je valivý odpor, tím delší vzdálenost ujedete.Nízká hlučnost: výběrem tichých pneumatik pro váš tichý elektromobil si zvýšíte jízdní komfort.Zimní nebo celoroční pneumatiky: zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.