Mnoho řidičů dává přednost celoročním pneumatikám, aby se vyhnuli nákupu druhé sady pneumatik. Měli byste však mít na paměti, že jen zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost. Přestože si mnozí lidé myslí opak, řidiči elektromobilů si nemusí dělat starosti s rychlým opotřebením pneumatik. Naopak na elektromobilech se často opotřebovávají pomaleji než pneumatiky na vozidlech se spalovacími motory.
Elektrická vozidla mají obvykle vysoký výkon a váží více než vozidla se spalovacími motory. To klade specifické nároky na pneumatiky. Nejdůležitějším faktorem je u pneumatik vždy bezpečnost. Při nákupu zimních pneumatik pro elektrické vozidlo byste proto svůj výběr měli založit na jízdních podmínkách.
Při výběru pneumatik pro hybridní nebo elektrické vozidlo jsou třemi nejdůležitějšími kritérii obvykle bezpečnost, nízký valivý odpor a nízká hlučnost. Nižší valivý odpor prodlužuje kilometrový dojezd vozidla. Elektromobily jsou tiché, proto je nízká hlučnost pneumatik otázkou komfortu.
Řidič se také při nákupu pneumatik musí rozhodnout, zda jsou pro něj lepší zimní nebo celoroční pneumatiky.
„Pokud svůj vůz v zimě hodně používáte a jezdíte po špatně udržovaných silnicích, doporučuji koupit sadu zimních pneumatik. Jedná se o investici do bezpečnosti, která skutečně stojí za to. Stavba tradičních celoročních pneumatik klade větší důraz na vlastnosti požadované v létě. Proto bývají slabší z hlediska přilnavosti v zimních podmínkách. Nicméně celoroční pneumatiky nenahradí dokonale ani letní pneumatiky v letních podmínkách,“ říká Mikko Liukkula, vývojový manažer ve společnosti Nokian Tyres.
Jízda za celou zimu zmenší hloubku běhounu pneumatik o méně než 1 mm
Mikko Liukkula zdůrazňuje, že běžně vžitá představa týkající se pneumatik na elektromobilech je mylná. Přestože mají elektrická vozidla vysoký výkon a točivý moment, nekladou na pneumatiky zvýšené nároky. Ve skutečnosti tomu je právě naopak.
„Pneumatiky na moderních elektrických vozidlech se opotřebovávají mnohem pomaleji než na automobilech s tradičním spalovacím motorem. Důvodem je dobrá kontrola trakce. Asistenční systémy prostřednictvím rychlého přizpůsobení výkonu elektromotoru snižují míru prokluzu. Tento systém je mnohem rychlejší než u vozidel se spalovacím motorem, kde je založený na brzdění a omezení otáček motoru.“
„Loňskou zimu jsem se svojí Teslou ujel 12 000 kilometrů a hloubka běhounu zimních pneumatik se zmenšila o necelý jeden milimetr,“ vysvětluje.
Společnost Nokian Tyres využívá při testování svých pneumatik několik elektromobilů a získává tak rozsáhlé znalosti o použitelnosti pneumatik na různých modelech automobilů. Pneumatiky společnosti jsou testovány také například na elektrických taxi vozech.
„Těšíme se na naše nové testovací centrum ve Španělsku, které bude dokončeno v příštím roce. V současnosti máme největší a nejlepší zimní testovací oblast v odvětví pneumatik. A brzy budou i naše letní testovací prostory lepší než u kohokoliv jiného.“
Výměna pozic pneumatik jednou za zimu se vyplatí
Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro Evropu, radí sledovat během zimy opotřebení pneumatik a jejich tlak huštění. Těmito kroky se prodlužuje provozní životnost sady pneumatik.
„Pokud vaše vozidlo nemá pohon všech čtyř kol, měli byste sledovat rozdíl v opotřebení u pneumatik na hnací a řídicí nápravě. Pneumatiky na hnací nápravě se mohou opotřebovávat až dvakrát rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Nepsané pravidlo zní, že je třeba změnit pozici pneumatik, když rozdíl v hloubce běhounu přesáhne dva milimetry. Obvykle to tedy bude stačit jednou za zimu.“
Pneumatiky Nokian Tyres mají indikátor jízdní bezpečnosti (DSI), pomocí kterého můžete rychle a snadno zkontrolovat zbývající hloubku běhounu. Čísla indikátoru ukazují zbývající hloubku. Čísla postupně mizí úměrně s tím, jak se pneumatika opotřebovává. Pokud uvidíte jiné číslo na pneumatikách na přední a zadní nápravě, vyměňte jejich pozici.
Co je třeba zohlednit při výběru zimních pneumatik pro vaše elektrické vozidlo
Bezpečnost: nejdůležitější je uvědomit si jízdní podmínky, ve kterých se pohybujete, a podle nich zvolit odpovídající pneumatiky.Nízký valivý odpor: čím nižší je valivý odpor, tím delší vzdálenost ujedete.Nízká hlučnost: výběrem tichých pneumatik pro váš tichý elektromobil si zvýšíte jízdní komfort.Zimní nebo celoroční pneumatiky: zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.