PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok
Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok, foto: Hyundai
AutoRoad.cz 16. listopadu 2019 19:21
Sdílej:

Mnoho řidičů dává přednost celoročním pneumatikám, aby se vyhnuli nákupu druhé sady pneumatik. Měli byste však mít na paměti, že jen zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost. Přestože si mnozí lidé myslí opak, řidiči elektromobilů si nemusí dělat starosti s rychlým opotřebením pneumatik. Naopak na elektromobilech se často opotřebovávají pomaleji než pneumatiky na vozidlech se spalovacími motory.

Elektrická vozidla mají obvykle vysoký výkon a váží více než vozidla se spalovacími motory. To klade specifické nároky na pneumatiky. Nejdůležitějším faktorem je u pneumatik vždy bezpečnost. Při nákupu zimních pneumatik pro elektrické vozidlo byste proto svůj výběr měli založit na jízdních podmínkách.

Při výběru pneumatik pro hybridní nebo elektrické vozidlo jsou třemi nejdůležitějšími kritérii obvykle bezpečnost, nízký valivý odpor a nízká hlučnost. Nižší valivý odpor prodlužuje kilometrový dojezd vozidla. Elektromobily jsou tiché, proto je nízká hlučnost pneumatik otázkou komfortu.

Řidič se také při nákupu pneumatik musí rozhodnout, zda jsou pro něj lepší zimní nebo celoroční pneumatiky.

„Pokud svůj vůz v zimě hodně používáte a jezdíte po špatně udržovaných silnicích, doporučuji koupit sadu zimních pneumatik. Jedná se o investici do bezpečnosti, která skutečně stojí za to. Stavba tradičních celoročních pneumatik klade větší důraz na vlastnosti požadované v létě. Proto bývají slabší z hlediska přilnavosti v zimních podmínkách. Nicméně celoroční pneumatiky nenahradí dokonale ani letní pneumatiky v letních podmínkách,“ říká Mikko Liukkula, vývojový manažer ve společnosti Nokian Tyres.

Jízda za celou zimu zmenší hloubku běhounu pneumatik o méně než 1 mm

Mikko Liukkula zdůrazňuje, že běžně vžitá představa týkající se pneumatik na elektromobilech je mylná. Přestože mají elektrická vozidla vysoký výkon a točivý moment, nekladou na pneumatiky zvýšené nároky. Ve skutečnosti tomu je právě naopak.

„Pneumatiky na moderních elektrických vozidlech se opotřebovávají mnohem pomaleji než na automobilech s tradičním spalovacím motorem. Důvodem je dobrá kontrola trakce. Asistenční systémy prostřednictvím rychlého přizpůsobení výkonu elektromotoru snižují míru prokluzu. Tento systém je mnohem rychlejší než u vozidel se spalovacím motorem, kde je založený na brzdění a omezení otáček motoru.“

„Loňskou zimu jsem se svojí Teslou ujel 12 000 kilometrů a hloubka běhounu zimních pneumatik se zmenšila o necelý jeden milimetr,“ vysvětluje.

Společnost Nokian Tyres využívá při testování svých pneumatik několik elektromobilů a získává tak rozsáhlé znalosti o použitelnosti pneumatik na různých modelech automobilů. Pneumatiky společnosti jsou testovány také například na elektrických taxi vozech.

„Těšíme se na naše nové testovací centrum ve Španělsku, které bude dokončeno v příštím roce. V současnosti máme největší a nejlepší zimní testovací oblast v odvětví pneumatik. A brzy budou i naše letní testovací prostory lepší než u kohokoliv jiného.“

Výměna pozic pneumatik jednou za zimu se vyplatí

Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro Evropu, radí sledovat během zimy opotřebení pneumatik a jejich tlak huštění. Těmito kroky se prodlužuje provozní životnost sady pneumatik.

„Pokud vaše vozidlo nemá pohon všech čtyř kol, měli byste sledovat rozdíl v opotřebení u pneumatik na hnací a řídicí nápravě. Pneumatiky na hnací nápravě se mohou opotřebovávat až dvakrát rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Nepsané pravidlo zní, že je třeba změnit pozici pneumatik, když rozdíl v hloubce běhounu přesáhne dva milimetry. Obvykle to tedy bude stačit jednou za zimu.“

Pneumatiky Nokian Tyres mají indikátor jízdní bezpečnosti (DSI), pomocí kterého můžete rychle a snadno zkontrolovat zbývající hloubku běhounu. Čísla indikátoru ukazují zbývající hloubku. Čísla postupně mizí úměrně s tím, jak se pneumatika opotřebovává. Pokud uvidíte jiné číslo na pneumatikách na přední a zadní nápravě, vyměňte jejich pozici.

Co je třeba zohlednit při výběru zimních pneumatik pro vaše elektrické vozidlo

Bezpečnost: nejdůležitější je uvědomit si jízdní podmínky, ve kterých se pohybujete, a podle nich zvolit odpovídající pneumatiky.Nízký valivý odpor: čím nižší je valivý odpor, tím delší vzdálenost ujedete.Nízká hlučnost: výběrem tichých pneumatik pro váš tichý elektromobil si zvýšíte jízdní komfort.Zimní nebo celoroční pneumatiky: zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?