PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

AutoRoad.cz, 16. listopadu 2019, 19:21 Google+

Mnoho řidičů dává přednost celoročním pneumatikám, aby se vyhnuli nákupu druhé sady pneumatik. Měli byste však mít na paměti, že jen zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost. Přestože si mnozí lidé myslí opak, řidiči elektromobilů si nemusí dělat starosti s rychlým opotřebením pneumatik. Naopak na elektromobilech se často opotřebovávají pomaleji než pneumatiky na vozidlech se spalovacími motory.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok | foto: Hyundai

Sdílejte článek

Elektrická vozidla mají obvykle vysoký výkon a váží více než vozidla se spalovacími motory. To klade specifické nároky na pneumatiky. Nejdůležitějším faktorem je u pneumatik vždy bezpečnost. Při nákupu zimních pneumatik pro elektrické vozidlo byste proto svůj výběr měli založit na jízdních podmínkách.

Při výběru pneumatik pro hybridní nebo elektrické vozidlo jsou třemi nejdůležitějšími kritérii obvykle bezpečnost, nízký valivý odpor a nízká hlučnost. Nižší valivý odpor prodlužuje kilometrový dojezd vozidla. Elektromobily jsou tiché, proto je nízká hlučnost pneumatik otázkou komfortu.

img-responsive

Nissan Leaf e+ | foto: Nissan

Řidič se také při nákupu pneumatik musí rozhodnout, zda jsou pro něj lepší zimní nebo celoroční pneumatiky.

„Pokud svůj vůz v zimě hodně používáte a jezdíte po špatně udržovaných silnicích, doporučuji koupit sadu zimních pneumatik. Jedná se o investici do bezpečnosti, která skutečně stojí za to. Stavba tradičních celoročních pneumatik klade větší důraz na vlastnosti požadované v létě. Proto bývají slabší z hlediska přilnavosti v zimních podmínkách. Nicméně celoroční pneumatiky nenahradí dokonale ani letní pneumatiky v letních podmínkách,“ říká Mikko Liukkula, vývojový manažer ve společnosti Nokian Tyres.

Jízda za celou zimu zmenší hloubku běhounu pneumatik o méně než 1 mm

Mikko Liukkula zdůrazňuje, že běžně vžitá představa týkající se pneumatik na elektromobilech je mylná. Přestože mají elektrická vozidla vysoký výkon a točivý moment, nekladou na pneumatiky zvýšené nároky. Ve skutečnosti tomu je právě naopak.

„Pneumatiky na moderních elektrických vozidlech se opotřebovávají mnohem pomaleji než na automobilech s tradičním spalovacím motorem. Důvodem je dobrá kontrola trakce. Asistenční systémy prostřednictvím rychlého přizpůsobení výkonu elektromotoru snižují míru prokluzu. Tento systém je mnohem rychlejší než u vozidel se spalovacím motorem, kde je založený na brzdění a omezení otáček motoru.“

„Loňskou zimu jsem se svojí Teslou ujel 12 000 kilometrů a hloubka běhounu zimních pneumatik se zmenšila o necelý jeden milimetr,“ vysvětluje.

Společnost Nokian Tyres využívá při testování svých pneumatik několik elektromobilů a získává tak rozsáhlé znalosti o použitelnosti pneumatik na různých modelech automobilů. Pneumatiky společnosti jsou testovány také například na elektrických taxi vozech.

„Těšíme se na naše nové testovací centrum ve Španělsku, které bude dokončeno v příštím roce. V současnosti máme největší a nejlepší zimní testovací oblast v odvětví pneumatik. A brzy budou i naše letní testovací prostory lepší než u kohokoliv jiného.“

img-responsive

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf | foto: Volkswagen

Výměna pozic pneumatik jednou za zimu se vyplatí

Martin Dražík, produktový manažer Nokian Tyres pro Evropu, radí sledovat během zimy opotřebení pneumatik a jejich tlak huštění. Těmito kroky se prodlužuje provozní životnost sady pneumatik.

„Pokud vaše vozidlo nemá pohon všech čtyř kol, měli byste sledovat rozdíl v opotřebení u pneumatik na hnací a řídicí nápravě. Pneumatiky na hnací nápravě se mohou opotřebovávat až dvakrát rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Nepsané pravidlo zní, že je třeba změnit pozici pneumatik, když rozdíl v hloubce běhounu přesáhne dva milimetry. Obvykle to tedy bude stačit jednou za zimu.“

Pneumatiky Nokian Tyres mají indikátor jízdní bezpečnosti (DSI), pomocí kterého můžete rychle a snadno zkontrolovat zbývající hloubku běhounu. Čísla indikátoru ukazují zbývající hloubku. Čísla postupně mizí úměrně s tím, jak se pneumatika opotřebovává. Pokud uvidíte jiné číslo na pneumatikách na přední a zadní nápravě, vyměňte jejich pozici.

Co je třeba zohlednit při výběru zimních pneumatik pro vaše elektrické vozidlo

Bezpečnost: nejdůležitější je uvědomit si jízdní podmínky, ve kterých se pohybujete, a podle nich zvolit odpovídající pneumatiky.
Nízký valivý odpor: čím nižší je valivý odpor, tím delší vzdálenost ujedete.
Nízká hlučnost: výběrem tichých pneumatik pro váš tichý elektromobil si zvýšíte jízdní komfort.
Zimní nebo celoroční pneumatiky: zimní pneumatiky zajišťují v zimních podmínkách nejvyšší možnou přilnavost.

Vytisknout

Diskuze: PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ford Fiesta ST

Test: Ford Fiesta ST – hothatch ze staré školy, který nestojí majlant a bude vás neskutečně bavit!

22 let od premiéry má Škoda Fabia dynamičtější a emotivnější vzhled než kdy předtím

ŠKODA FABIA dnes oficiálně vstupuje na český trh

BMW i Vision Circular

U BMW došli kvalitní designéři? Koncept i Vision Circular vypadá přinejmenším zvláštně

Uniklé fotografie nového kompaktního SUV Volvo XC40

Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Škoda představila modernizovaný Kodiaq

Škodě klesl v srpnu prodej o téměř 35% proti loňskému roku

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

agresivita na silnicích

Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

Škoda Favorit

Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

Ford

Ekologové v Rakousku jásají po zveřejnění srpnových prodejů

Koncept Volkswagen ID. LIFE

Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

toyota mirai

Vodíková Toyota Mirai po testech Euro NCAP

hyundai i20

Test: Dokáže mild-hybridní Hyundai I20 1,0 T-GDI konkurovat naší legendární Fabii?

Lada Niva Legend

Lada Niva Legend dostane téměř o 50 % silnější motor

Renault 5 a prototyp nového Renaultu 5

Renault 5 má téměř půl století, příští rok se dočkáme následovníka

Honda HR-V e:HEV

Nová Honda HR-V e:HEV, elegantní SUV kupé pod 700 000 Kč

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ekologové v Rakousku jásají po zveřejnění srpnových prodejů

  2. Závodní Škoda Favorit s třináctistovkou porážela dvoulitrové soupeře

  3. Šéf VW Diess slibuje: Dekarbonizace nezpůsobí zdražení. Jak to zařídit, ale neřekl

  4. Ježkovy oči lidi, nebuďte jako pan Mindrák! Aneb skutečný smutný příběh z našich silnic

  5. Volkswagen učinil další krok k vývoji a výrobě vlastních baterií

  6. Volvo Cars se údajně chystá na burzu. Jedna věc je ale velkou neznámou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud