První Golf ze sériové výroby sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v březnu 1974 a od května byl k dispozici u prodejců značky Volkswagen. Tam, kde po dlouhá desetiletí dominoval Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol, začala definitivně nová epocha s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol.
Krátce před tím ale vykročilo tímto směrem sportovní kupé Scirocco společně s modelem Passat, představeným již v roce 1973. Až s modelem Golf však přešel Volkswagen na novou techniku pohonu také v nejdůležitějším segmentu, v tom s nejvyšším objemem prodeje.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Golf I, navržený italským designérem Giorgettem Giugiarem, musel splnit nesmírně velká očekávání. Byl totiž nástupcem do té doby nejúspěšnějšího automobilu na světě, legendárního Brouka s více než 21,5 milionu vyrobených vozů. A na jeho úspěchy měl navázat. První Golf však přesvědčil moderní koncepcí pohonu s vysokou úrovní bezpečnosti, velkorysým vnitřním prostorem se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a v neposlední řadě i designem. Díky tomu byl již v říjnu 1976 oslavován miliontý Golf.
Volkswagen tehdy o své novince napsal: „Golf nabízí maximum využitelného prostoru a bezpečnosti. Je nekompromisně praktický. Díky nízko umístěné spodní linii bočních oken poskytuje skvělý přehled všemi směry a svažující se kapota motoru ponechává volný výhled na vozovku až těsně před vůz. Hluboko dolů protažené zadní okno zaručuje bezproblémové couvání.“ A tak je tomu dodnes.
Stejně jako všechny následující vozy Golf byla i první generace zrcadlem technického pokroku a automobilových trendů své doby. Volkswagen například zahájil dynamizaci této třídy prvním modelem Golf GTI (1976). V roce 1979 vnesl Volkswagen s modelem Golf Cabriolet – po určitou dobu nejprodávanějším otevřeným automobilem na světě – svěží vítr do třídy, která byla již v této době lidově nazývána třídou Golfu. Celkem bylo vyrobeno 6,99 milionu vozů první generace modelu Golf, včetně všech derivátů, jako byl Cabriolet nebo v té době konstrukčně shodná Jetta. Golf se tak etabloval jako důstojný nástupce Brouka.
Milníky modelové řady Golf I:1974: Debut prvního modelu Golf1976: 500 000. Golf v březnu1 000 000. Golf v říjnuPrvní Golf GTIPrvní Golf se vznětovým motorem1978: 2 000 000. Golf v červnuDebut americké verze Rabbit v červenci1979: 3 000 000. Golf v záříPrvní Golf CabrioletDebut lehkého užitkového vozu CaddyFacelift1982: 5 000 000. Golf v únoruPrvní Golf s přeplňovaným vznětovým motorem (GTD)1983: Konec výroby první generace v západní Evropě po 6,99 milionu vyrobených vozů
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.