První Golf ze sériové výroby sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v březnu 1974 a od května byl k dispozici u prodejců značky Volkswagen. Tam, kde po dlouhá desetiletí dominoval Brouk s motorem vzadu a pohonem zadních kol, začala definitivně nová epocha s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol.
Krátce před tím ale vykročilo tímto směrem sportovní kupé Scirocco společně s modelem Passat, představeným již v roce 1973. Až s modelem Golf však přešel Volkswagen na novou techniku pohonu také v nejdůležitějším segmentu, v tom s nejvyšším objemem prodeje.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Golf I, navržený italským designérem Giorgettem Giugiarem, musel splnit nesmírně velká očekávání. Byl totiž nástupcem do té doby nejúspěšnějšího automobilu na světě, legendárního Brouka s více než 21,5 milionu vyrobených vozů. A na jeho úspěchy měl navázat. První Golf však přesvědčil moderní koncepcí pohonu s vysokou úrovní bezpečnosti, velkorysým vnitřním prostorem se zadním výklopným víkem a sklopnými opěradly zadních sedadel a v neposlední řadě i designem. Díky tomu byl již v říjnu 1976 oslavován miliontý Golf.
Volkswagen tehdy o své novince napsal: „Golf nabízí maximum využitelného prostoru a bezpečnosti. Je nekompromisně praktický. Díky nízko umístěné spodní linii bočních oken poskytuje skvělý přehled všemi směry a svažující se kapota motoru ponechává volný výhled na vozovku až těsně před vůz. Hluboko dolů protažené zadní okno zaručuje bezproblémové couvání.“ A tak je tomu dodnes.
Stejně jako všechny následující vozy Golf byla i první generace zrcadlem technického pokroku a automobilových trendů své doby. Volkswagen například zahájil dynamizaci této třídy prvním modelem Golf GTI (1976). V roce 1979 vnesl Volkswagen s modelem Golf Cabriolet – po určitou dobu nejprodávanějším otevřeným automobilem na světě – svěží vítr do třídy, která byla již v této době lidově nazývána třídou Golfu. Celkem bylo vyrobeno 6,99 milionu vozů první generace modelu Golf, včetně všech derivátů, jako byl Cabriolet nebo v té době konstrukčně shodná Jetta. Golf se tak etabloval jako důstojný nástupce Brouka.
Milníky modelové řady Golf I:1974: Debut prvního modelu Golf1976: 500 000. Golf v březnu1 000 000. Golf v říjnuPrvní Golf GTIPrvní Golf se vznětovým motorem1978: 2 000 000. Golf v červnuDebut americké verze Rabbit v červenci1979: 3 000 000. Golf v záříPrvní Golf CabrioletDebut lehkého užitkového vozu CaddyFacelift1982: 5 000 000. Golf v únoruPrvní Golf s přeplňovaným vznětovým motorem (GTD)1983: Konec výroby první generace v západní Evropě po 6,99 milionu vyrobených vozů
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?