Člověk je ze své podstaty líný a vždy si snaží ulehčit svou práci. Toto je patrné i ve statistikách prodejů aut. Stále více lidí si vybírá vůz s automatickou převodovkou. Chuť volit převodové stupně manuálně stále klesá. Existuje pro to mnoho důvodů.
V minulosti byla automatická převodovka výsadou větších či luxusních vozů. První automatické převodovky s hydrodynamickým měničem zvyšovaly spotřebu a zhoršovaly dynamické schopnosti jimi vybavených vozů. Vzhledem k přísným emisním limitům musí výrobci nabídnout řešení, které spotřebu nezvýší. Dnešní převodovky s moderní elektronikou, dvěma spojkami a dalšími vymoženostmi dokáží spotřebu při zachování komfortu i snížit.
Dalším faktorem je stále se zrychlující provoz. Pokud na křižovatce nestojíte na spojce se zařazeným prvním rychlostním stupněm, musíte se připravit na rozčilené řidiče s voličem v poloze D a vozem rozjíždějícím se hned po uvolnění brzdového pedálu. Zrychlený provoz ovšem stále houstne, stání v koloně je téměř na denním pořádku. Neustálé rozjíždění dá zabrat nejen vašemu vozu, ale i vašemu pohybovému aparátu. Ano, moderní vozy s manuálními převodovkami se rozjíždí hned po uvolnění spojkového pedálu a nedovolí vám v kopci couvnout, přesto i práce se spojkovým pedálem při popojíždění omrzí.
Také jsme svědky rozmachu vozů s alternativními pohony. Elektrické vozy, či různé koncepce vozů s hybridním pohonem pořídíte pouze s automatickou převodovkou. I jejich podíl na trhu stále roste a to se projevuje v klesajícím počtu vozů s klasickým manuálem. Ty mizí i ze sportovních vozů, kde v parametrech zrychlení nemohou konkurovat dvouspojkovým převodovkám. Praví petrolheadi sice manuální převodovky stále vyžadují, výrobci přesto raději vyslechnou přání většiny.
Prodejci vozů BMW na českém trhu uvádějí pouhých 20% prodaných vozů s manuální převodovkou. Je pravdou, že BMW své vozy nenabízí za zrovna lidové ceny, proto se příplatek za automatickou převodovku ve vyšší ceně ztrácí. Škoda Auto uvádí podíl vozů prodaných s automatem podle jednotlivých modelů. U Škody Fabia převládá manuální převodovka s 87 procenty, u větších modelů jsou to automaty - Superb 78%, Kodiaq dokonce 85%.
I prodejci ojetých vozů zaznamenávají zvýšený zájem o vozy se dvěma pedály. Autoškoly mají více žáků, kteří se uchází o řidičské oprávnění pro vozy s automatem. Zájem o automaty stále roste, přesto však zůstává doménou vozů s vyšší cenovkou. Kvůli tlakům na snížení spotřeby a emisí však bude vozů s automatem stále přibývat.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?