Manuální převodovce zvoní umíráček, budoucnost patří automatu

pet / AutoRoad.cz, 24. srpna 2019, 21:29 Google+

Člověk je ze své podstaty líný a vždy si snaží ulehčit svou práci. Toto je patrné i ve statistikách prodejů aut. Stále více lidí si vybírá vůz s automatickou převodovkou. Chuť volit převodové stupně manuálně stále klesá. Existuje pro to mnoho důvodů.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatická převodovka

Automatická převodovka | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

V minulosti byla automatická převodovka výsadou větších či luxusních vozů. První automatické převodovky s hydrodynamickým měničem zvyšovaly spotřebu a zhoršovaly dynamické schopnosti jimi vybavených vozů. Vzhledem k přísným emisním limitům musí výrobci nabídnout řešení, které spotřebu nezvýší. Dnešní převodovky s moderní elektronikou, dvěma spojkami a dalšími vymoženostmi dokáží spotřebu při zachování komfortu i snížit.

Dalším faktorem je stále se zrychlující provoz. Pokud na křižovatce nestojíte na spojce se zařazeným prvním rychlostním stupněm, musíte se připravit na rozčilené řidiče s voličem v poloze D a vozem rozjíždějícím se hned po uvolnění brzdového pedálu. Zrychlený provoz ovšem stále houstne, stání v koloně je téměř na denním pořádku. Neustálé rozjíždění dá zabrat nejen vašemu vozu, ale i vašemu pohybovému aparátu. Ano, moderní vozy s manuálními převodovkami se rozjíždí hned po uvolnění spojkového pedálu a nedovolí vám v kopci couvnout, přesto i práce se spojkovým pedálem při popojíždění omrzí.

Také jsme svědky rozmachu vozů s alternativními pohony. Elektrické vozy, či různé koncepce vozů s hybridním pohonem pořídíte pouze s automatickou převodovkou. I jejich podíl  na trhu stále roste a to se projevuje v klesajícím počtu vozů s klasickým manuálem. Ty mizí i ze sportovních vozů, kde v parametrech zrychlení nemohou konkurovat dvouspojkovým převodovkám. Praví petrolheadi sice manuální převodovky stále vyžadují, výrobci přesto raději vyslechnou přání většiny.

img-responsive

Toyotu Prius s jinou než automatickou převodovkou e-CVT nepořídíte | foto: Toyota

Prodejci vozů BMW na českém trhu uvádějí pouhých 20% prodaných vozů s manuální převodovkou. Je pravdou, že BMW své vozy nenabízí za zrovna lidové ceny, proto se příplatek za automatickou převodovku ve vyšší ceně ztrácí. Škoda Auto uvádí podíl vozů prodaných s automatem podle jednotlivých modelů. U Škody Fabia převládá manuální převodovka s 87 procenty, u větších modelů jsou to automaty - Superb 78%, Kodiaq dokonce 85%.

img-responsive

Škodu Karoq kupují zákazníci v 57% případů s automatickou převodovkou | foto: Škoda Auto

I prodejci ojetých vozů zaznamenávají zvýšený zájem o vozy se dvěma pedály. Autoškoly mají více žáků, kteří se uchází o řidičské oprávnění pro vozy s automatem. Zájem o automaty stále roste, přesto však zůstává doménou vozů s vyšší cenovkou. Kvůli tlakům na snížení spotřeby a emisí však bude vozů s automatem stále přibývat.

Vytisknout

Diskuze: Manuální převodovce zvoní umíráček, budoucnost patří automatu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda otevřela halu pro analýzy a výrobu předsériových vozů

Kvalita především. Škoda otevřela halu za 530 milionů pro rozhodující poslední testy

Lexus LFA

Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

BMW představuje nový custom na bázi R 18

BMW představuje nový custom na bázi R 18

Honda HR-V bude od roku 2021 v základu vybavena vyspělou dvoumotorovou technologií hnací jednotky e:HEV

Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Golf vládne prodejům v Evropě. V Německu drtivě

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým žákovským vozem automobilky

Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

Toyota GR010 Hybrid

Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

Volkswagen představil 8. generaci své ikony Golf

Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Škoda posedmé v řadě prodala víc než milion aut ročně, koronaviru navzdory

Fotomontáž

Zábavné „víkendovky za babku“ 1.díl – zadokolky do 100 tisíc

Škoda Auto spouští výhodnou nabídku zimního příslušenství

Katem je -10 °C. Vážný stav hlásí baterie i v létě, ale poznáte to?

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Rodiny i firmy v Česku. Ne a ne kupovat auta, která mají

Škoda Kushaq je nové SUV určené pro indický trh

Nové SUV Škody se jmenuje Kushaq. V Česku ale na prodej nebude

Fotokoláž

Který ojetý kombík do 200 tisíc je nejlepší?

reklama

Doporučujeme

Tesla Model 3

Servisní peklo Tesly - kritika modelu 3 roste

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Green NCAP vyhlásil nejekologičtější auta roku 2020 napříč všemi druhy pohonu

  2. Volkswagen na ni vsadil vše. Po loňském průšvihu se tváří spokojeně

  3. Prototypy a zkušební vozy bude vyrábět Škoda v novém supermoderním centru

  4. Toyota přestavuje nový prototyp pro závod 24 hodin v Le Mans

  5. Unikátní model Lexus LFA slaví kulaté výročí

  6. Nová Honda HR-V už za měsíc a s překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud