Vyrovnání cen vozů s elektrickým pohonem a vozů se spalovacím motorem bude rozhodujícím faktorem pro budoucí prodeje. Spoustu zákazníků odrazuje od koupě elektromobilu pouze vysoká cena. Podle viceprezidenta VW pro Severní Ameriku Reinharda Fischera je tento bod zvratu blíže než se může zdát.
Výroba a prodej vozů s elektrickým pohonem je stále pouze okrajovou záležitostí. Jediná automobilka, která na jejich výrobě možná i vydělává, je americká Tesla. A to až v posledních letech po představení levnějšího modelu 3. Do tohoto bodu se však dostali díky mohutné podpoře investorů a chytrému využívání dotací. Mainstreamoví výrobci dosud stále vyčkávali. Vzhledem k velmi nízké poptávce si nemohli dovolit vypustit na trh vůz, který by na sebe nedokázal vydělat.
Cena baterií však stále klesá, zájem o elektromobily je stále větší a zákonodárci se elektromobilitu snaží protlačit všemi možnými způsoby. Výrobci tedy rozjíždí masovou marketingovou kampaň na podporu elektromobility. Možná jste už na televizních obrazovkách zaznamenali reklamu na vozy Volkswagen ID, zas a znovu. U běžných automobilů se většinou nestává, že by automobilka propagovala vozy, které ještě nebyly představeny. Nová generace vozů však vyžaduje dlouhodobější strategii.
Elektrické vozy od koncernu VW vyráží na elektrickou cestu do úplně opačného segmentu než Tesla. Ta začala v luxusním segmentu, kde zákazníci při výběru vozu nestaví jeho cenu na první místo. Zároveň si automobilka může dovolit vyšší marže. U menších vozů je rozhodující množství prodaných vozů a jejich cena. Proto plánuje koncern VW představit celkem 70 plně elektrických modelů do roku 2028.
První model z řady ID bude v Německu začínat s cenou 40 000 €. Později bude představen model s menší baterií, která s cenou klesne na 30 000 €. Za tuto sumu v Německu pořídíte VW Golf s naftovým motorem. Vzhledem ke státním příspěvkům na nákup elektromobilu tato cena může klesnout i pod tuto hranici. Provoz elektromobilu bude ale levnější než provoz vozu se spalovacím motorem. Proto bude podle Fischera rozhodování pro zákazníky jednoduché.
V průzkumech však Volkswagen narazil na nové problémy, které bude nutné u zákazníku překonat. Spousta z nich má například strach projíždět elektromobilem skrz vodu. Většina lidí měla dříve strach z dojezdu, tzv. range anxiety. Nyní mají strach z nabíjení. Nejsou si jisti že najdou vhodnou nabíjecí stanici a bude volný stojan. "Před sto lety byl benzin prodáván v lékárnách. Dnes je jen v USA 122 000 čerpacích stanic. Z překážky se stala komodita." oponuje Fischer. "S nabíjením to bude to samé."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.