Skvělý design, moderní infotainment nebo zchlazení interiéru klimatizací během několika vteřin. To jsou věci, pro které milujeme moderní auta. Ještě větší dojem však udělá nejvyšší možná bezpečnost. Automobiloví výrobci, jako je Lexus, vynakládají obrovské částky na zlepšování systémů, které chrání řidiče, posádku i další účastníky silničního provozu.
Ochrana před srážkouKlíčovým prvkem systému aktivní bezpečnosti Safety System+ značky Lexus je předkolizní systém PCS (Pre-Collision System), který neustále sleduje, co se děje před vozem. Když zjistí riziko srážky, automaticky upozorní řidiče a začne brzdit, v některých situacích i zcela zastaví auto. Poslední generace bezpečnostního systému Lexusu má funkci rozpoznávání chodců během dne, ale i v noci a navíc ve dne dokáže detekovat i cyklisty. I když PCS nezabrání kolizi, může významně snížit její důsledky.
Mimo jízdní pruhyDruhým důležitým prvkem systému Lexus Safety System+ je asistent jízdy v pruzích nazvaný LTA (Lane Tracing Assist). Při zapnutém tempomatu systém automaticky udržuje vůz mezi čárami, což usnadňuje řízení. LTA se také připojuje k varovnému systému předcházejícímu opuštění jízdního pruhu LDA (Line Departure Alert). Tento systém upozorní řidiče, když vůz nekontrolovaně vybočí ze správného pruhu, a pomáhá vrátit se do příslušného směru. V druhé generaci Lexus Safety System+ rozpozná nejen bílé a žluté pruhy, ale i okraje vozovky, a chrání tak před neúmyslným sjetím ze silnice. Je to další systém, který může uchránit před nebezpečnou srážkou.
Rozpoznávání dopravních značekJak název RSA (Road Sign Assist) napovídá, systém je navržen tak, aby informoval řidiče o značkách na silnici, včetně omezení rychlosti nebo zákazových značek. Díky tomu snižuje riziko, že dostaneme pokutu za překročení rychlosti, ale také může zabránit tomu, abychom vjeli do jednosměrky v protisměru.
Komplexní bezpečnostV automobilech japonské značky najdete také systém varování řidiče při únavě nebo aktivní tempomat, který zajišťuje správnou vzdálenost od vozu vpředu. Součástí LSS+ je také automatický systém dálkových světel AHB (Automatic High Beam), který pomocí kamery detekuje světla vozidel vpředu a přepíná z dálkových na potkávací. Jeho rozšíření AHS (Adaptive High-beam System) nasměruje paprsek světla tak, aby neoslňoval ostatní řidiče a zároveň posvítil na silnici. Současně svítí do stran, v místě špatně osvětleném při použití standardních potkávacích světel. V nejnovějším modelu Lexus RX se představí další evoluce tohoto systému – BladeScan AHS, který si s nasvícením strategických oblastí na silnici poradí ještě lépe.
V modelu Lexus UX jsou parkovací senzory vpředu i vzadu s funkcí automatického zastavení. Ta chrání před nárazem do překážky nebo osoby stojící vedle vozu. Podobně funguje systém detekce pohybu v příčném směru vzadu za vozem s funkcí samočinného zastavení, která snižuje riziko kolize, například při výjezdu z parkoviště. S těmito systémy je propojen systém BSM pro sledování mrtvého úhlu. Upozorní, pokud se další vozidlo nachází mimo zorné pole řidiče.
Posádka v bezpečíAni ty nejinteligentnější systémy neumí zabránit všem možným rizikům nebo situaci, kdy někdo nabourá do vás. Auto tedy musí chránit i lidi uvnitř. Nejrozšířenějším způsobem jsou airbagy, ale ty nestačí. U nových aut jsou konstrukce vybaveny speciálními výztuhami na strategických místech, které zlepšují chování vozů na silnici a zvyšují jejich odolnost. Lexus u svých modelů používá také přední sedadla, jejichž konstrukce snižuje pravděpodobnost úrazu krku a hlavy v případě srážky.
Vývoj však ještě neskončil. Japonská značka právě v Austrálii testuje automobilový komunikační systém navazující spojení s jinými vozidly a infrastrukturou, což umožní efektivně oznamovat problémy na silnici v reálném čase. V USA se pak Lexus Safety System+ stane od modelového roku 2020 součástí standardní výbavy každého modelu značky Lexus.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.