Tajemství myčky aut: Nestačí do ní jen najet. Jak je používat efektivně?

AutoRoad.cz, 16. července 2019, 11:45 Google+

Přístupy jednotlivých řidičů se v otázkách mytí zásadně liší. Zatímco jeden tábor chce, aby jejich auto bylo pokud možno stále čisté a dobře vypadalo, druhý tábor řidičů razí heslo „auto má sloužit mně, ne já jemu“ a svůj vůz zásadně nemyjí. Tušíte, který z těchto přístupů je ten správný?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automatická myčka je malým technologickým zázrakem

Automatická myčka je malým technologickým zázrakem | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

O čistotu laku a karoserie bychom se určitě starat měli, jak často vůz mýt se ale říci nedá. Každopádně špína usazená na karoserii na sebe váže další špínu, vodu a v zimě i sůl. Na choulostivých místech jako jsou lemy, podběhy a další záhyby karoserie pak vzniká elektrolytická reakce – rez. Určitě má tedy smysl auto mít, a to i starší, zejména v zimním období.

A jaký je ideální přístup? „Jednou pořádně umýt, využít ten nejdražší program včetně důkladného umytí spodku a ošetření tvrdým voskem; nebo to nechat udělat ručně. Pak stačí pravidelně jezdit do myčky na levný program, když špíny není moc,“ doporučuje nezávislý konzultant pro čerpací stanice Tomáš Mikšovský. Podle něj musí vozidlo mýt častěji zejména řidiči z velkoměst s průmyslovou výrobou, kde je špína velmi odolná a mastná.

Mycí box

Pokud máme chuť a čas, můžeme se vypravit do samoobslužných mycích boxů. Takzvané bezkontaktní myčky jsou zvláštně v poslední době velmi populární a jejich počet neustále roste. Za standardní cenu 10 korun na minutu tak máte k dispozici teplou vodu s možnostmi přidání nejrůznější chemie. Mytí se standardně skládá ze 4 nebo 5ti mycích programů, podle toho, zda je myčka vybavena kartáčem.

Jako první program se používá mytí s aktivním práškem nebo pěnou, které má odstranit špínu z karoserie. Ideální vzdálenost mezi hadicí a karoserií bývá kolem 30 cm. Následující program bývá buď oplach studenou vodou, anebo (pokud je jím bezkontaktní myčka vybavena) mytí kartáčem, který je vhodný na odolnou špínu a usazené nečistoty.

Poté můžeme buď mytí ukončit, anebo pokračovat dalšími dvěma programy, které obsahují nanesení horkého vosku a následný oplach. Výhody mycích boxů oproti klasickým myčkám spočívají především v tom, že zde nehrozí riziko poškrábání. Pokud totiž klasické myčky nemají obsluhu, která nám auto dostatečně předmyje, může se u hodně znečištěné karoserie stát, že mycí kartáče vozidlo poškrábou.  Další nespornou výhodou je mytí prahů a dalších míst, kam kartáče v klasické myčce nedosáhnou.

Kartáčové myčky

V tomto případě můžeme narazit na dva srovnatelné druhy. Buď se jedná o tzv. „portálové“, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, anebo tzv. „průjezdné“, kdy je auto na pásech taženo skrze kartáče. Většina takovýchto myček používá tři kartáče, jeden vrchní a dva boční. Ty luxusní jich mají pět. Německá firma Christ má dokonce patent na dělené kartáče s klouby, které karoserii lépe obstoupí a mytí je tak mnohem účinnější.

Jediné, co lze v tomto případě doporučit, je vybírat si myčky s obsluhou, které nám auto předmyjí. Ručně vystříkají vodou podběhy, celé auto odmočí, a pokud je to potřeba, aplikují chemii na rozpouštění hmyzu a na disky kol, které bývají silně zanesené od brzdových destiček.

Pokud byste měli v plánu navštívit kartáčovou myčku, je potřeba myslet na určitá pravidla. Základem je sklopení antény, která by se mohla vyškubnout, namotat na kartáč a ošlehat celý vůz po cestě tam i zpátky. Stejně tak do myčky nesmí ani terénní vozidla s ochranným rámem či vozidla se střešním boxem.

Lak u nového auta

Mezi řidiči je rozšířena fáma, že s novým autem se kvůli nestálosti nevytvrzeného laku nemá první půlrok jezdit do kartáčové myčky. „Ve starých návodech k obsluze to opravdu bývalo, dnes už jsou všechny karoserie lakovány a ošetřeny tak, že jim myčka nevadí. Obecně však doporučujeme jezdit jen do kvalitních značkových myček,“ říká Evžen Krauskopf z automobilky Škoda.

Vytisknout

Diskuze: Tajemství myčky aut: Nestačí do ní jen najet. Jak je používat efektivně?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

subaru brz

TEST Subaru BRZ – zábava na prvním místě

Model bZ4X je prvním vozem od Toyoty od počátku koncipovaným jako elektromobil s bateriovým pohonem

Toyota intenzivně pracuje na zcela nových bateriích pro elektromobily

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

Lexus LC 500 Convertible

TEST Lexus LC 500 CV Hokkaido Edition - japonský samuraj nahoře bez

MINI Cooper SE Countryman ALL4 v edici Untamed

Tvrdá rána elektromobilitě možná už za 2 roky? Optimismus přesto vládne dál...

reklama

Doporučujeme

Nový Volkswagen Touareg

Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Subaru BRZ – zábava na prvním místě

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud