Těšíte se, až v navigaci navolíte trasu a dáte si gamesu nebo se bojíte, že přijdete o poslední zbytky svobody a vlastního rozhodování? Ať už patříme do skupiny jedné, druhé nebo jsme někde mezi, tahle zpráva by neměla zapadnout. Ohromné finance dopované do přípravy autonomního řízení, zdůvodňované ochranou zdraví a životů, přináší své ovoce a do reálného městského provozu vyráží první Lexus.
Toyota začíná testovat systémy autonomního řízení na veřejných komunikacích v Evropě. Po úspěšných simulacích a zkouškách na uzavřených trasách nasazuje systémy autonomního řízení z vlastního vývoje Toyoty v reálných podmínkách města. První na řadu přišlo rušné centrum belgického Bruselu. Model Lexus LS tam bude po příštích 13 měsíců projíždět pevně stanovenou trasu.
Lexus LS je běžným sériově vyráběným vozem, jenž se bude pohybovat po otevřených veřejných komunikacích. Jediným rozdílem je sestava senzorů namontovaných na střeše vozidla. Jde například o laserový systém LIDAR, radary, kamery a vysoce přesný systém pro určování polohy.
Na palubě bude vždy přítomen záložní řidič, který může kdykoli zasáhnout, a systém autonomního řízení vozidla tak přehlasovat. Dohlížet na to bude i pracovník obsluhy. Toyota tento vůz nasazuje na veřejné komunikace až po měsících důkladných příprav - ověřování systému autonomního řízení, školení řidičů, analyzování tras a jednání s úřady za účelem získání nezbytných povolení.
Toyota chce snížit počet mrtvých na nulu„Hlavním cílem tohoto zkušebního projektu je studovat komplexní a nepředvídatelné lidské chování a jeho dopady na požadavky kladené na systémy autonomního řízení,“ říká Gerald Killmann, viceprezident pro výzkum a vývoj TME.
„Konečným cílem Toyoty je nulový počet obětí dopravních nehod. Je tudíž klíčové rozumět lidskému chování a reagovat na složitosti různorodé populace v prostředí měst jako je Brusel, hlavní město Evropy, v němž dnes žijí lidé 184 různých národností. Po úspěšném testování na veřejných komunikacích v Japonsku a USA budeme nyní vůz zkoušet v evropských podmínkách,“ dodává.
Projekt razí cestu rozsáhlým provozním zkouškám systémů autonomního řízení, do nichž se zapojí cca 1000 řidičů, 100 vozidel a 10 evropských zemí. Na tomto pozadí se TME zaměří na výzkum chování zákazníků a bezpečný provoz systémů ve složitém a různorodém prostředí měst.
„Celý bruselský region se snaží využívat nejmodernější technologie zaměřené na autonomní vozidla. Uvědomujeme si možnosti této technologie coby řešení městské mobility, ale současně klademe nejvyšší důraz na bezpečnost. Toto ostatně dokládá náš nový generální plán regionální mobility s označením ‚Good Move‘, stejně tak jako jedna z našich 50 akcí, kterou prosazujeme s cílem proměnit naši vizi ve skutečnost: vycházíme vstříc automatizaci řízení vozidel,“ říká Christophe Vanoerbeek z regionální služby Brussels Mobility.
Bezpečnost na prvním místěToyota vnímá vztah mezi řidičem a vozidlem jako vztah kolegiální spolupráce. Tento přístup k mobilitě proto označuje jako ‚Mobility Teammate‘, tedy ‚spoluhráč pro mobilitu‘. Toyota pracuje souběžně na dvou odlišných režimech autonomního řízení s cílem podporovat bezpečnější a dostupnou mobilitu.
Je to Guardian (Ochránce) a Chauffeur (řidič, šofér). Souběžně s vývojem těchto nejmodernějších technologií usiluje Toyota o co nejširší popularitu bezpečnostních prvků za dostupnou cenu a napříč celou modelovou řadou. Všechny své nové vozy vybavuje vyspělými jízdními asistenty Toyota Safety Sense a Lexus Safety System+.
Evropský projekt L3PilotAutonomní vozidlo bude rovněž sloužit ke sběru dat v rámci účasti Toyoty v evropském projektu „L3Pilot“ společně s 34 dalšími partnery, včetně významných výrobců automobilů, dodavatelů pro automobilový průmysl, výzkumných institucí a úřadů. L3Pilot představuje čtyřletý evropský projekt zahájený v roce 2017, spolufinancovaný Evropskou komisí.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.