Parkování jako noční můra pro 70 % pražských řidičů. Společně s vysokými náklady na provoz jde o nejvýznamnější překážky vlastnění vozu, dokládá průzkum Anytime.
37% pražských řidičů se nevyplatí cestovat po Praze vlastním autem. Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a koloběžky, které se stávají reálnou alternativou přepravy po hlavním městě. Uvedená zjištění přinesl průzkum agentury STEM/MARK pro carsharingovou společnost Anytime, který zjišťoval postoje obyvatel Prahy k novým typům městské dopravy.
Problematické parkování lidem vadí ještě víc než vysoké náklady na provoz autaPopojíždění kolem vlastního bydliště spojené s hledáním volného parkovacího místa, odlišné systémy parkovacích zón v různých městských částech či stres z parkování při cestě do práce. To jsou hlavní důvody, proč téměř 70 procent Pražanů považuje parkování za největší nevýhodu vlastnictví auta v hlavním městě. Vedle problematického parkování pražským řidičům na autech nejvíce vadí vysoké provozní náklady spojené s jejich vlastnictvím (60 %) a pořízením (44 %). Ukázal to průzkum carsharingové společnosti Anytime, který mezi tisícovkou pražských řidičů v červnu realizovala agentura STEM/MARK.
Carsharing využilo už 6 procent pražských řidičů „37 % pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, si z toho všeho vyvodilo jasný závěr: po Praze se jim nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby. Právě carsharing, tedy využívání sdíleného vozidla, se prosazuje jako nová alternativa dopravy po městě – k MHD, vlastnímu automobilu či taxi. Podle průzkumu si sdílení auta vyzkoušelo již 6 % oslovených Pražanů a dalších 24 % o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol či koloběžek, které využilo již 19 % respondentů a dalších 9 % se je chystá využít.
Lidem osloveným v průzkumu na sdílených prostředcích dopravy nejvíce imponuje, že platí jen za to, co skutečně projedou (48 %). U sdílených aut je vedle toho největším benefitem možnost snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze (38 %). K důvodům, které mluví pro carsharing, dále patří úspora za pořízení vlastního vozu (33 %) a to, že nemusí o auto pečovat (31 %). Potenciální zákazníci od carsharingu očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají (48 %). „Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez jakýchkoli dalších poplatků,“ uvádí Milan Beutl.
Naopak největší obavy u respondentů vzbuzuje riziko z poškození cizího vozidla (30 %) i otázka jeho spolehlivosti (30 %). Anytime proto nabízí i tarif Safety se sníženou maximální spoluúčastí na 4.999 Kč a jeho flotilu tvoří nové hybridní Toyoty Yaris, jež patří mezi jedny z nejspolehlivějších značek na trhu.
S vyšším vzděláním klesá potřeba vlastnit autoZe získaných dat společnosti Anytime vyplývá, že k službám sdílené ekonomiky má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let. Ani sdílená doprava není výjimkou s tím, že přepravovat se po městě alternativními prostředky láká spíše muže. Na postoji ke sdílené ekonomice a jejím službám se také poměrně výrazně projevuje dosažené vzdělání – službu sdílení aut využilo přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.
„Mezi nejzajímavější zjištění průzkumu se může zařadit fakt, že s rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil,“ doplňuje Milan Beutl. Nasvědčuje tomu skutečnost, že nejvíce vysokoškoláků v Praze si vystačí s jedním autem: dvě a více aut se najde ve 30 % jejich domácností, kdežto u lidí bez maturity je to poněkud překvapivě v 38 % domácností.
Lidé při vyčíslení nákladů zapomínají, že auto rychle ztrácí na své hodnotěVýzkum rovněž odhalil, že naprostá většina Pražanů si není vědoma reálných nákladů spojených s provozem a vlastnictvím vozidla. „62 % respondentů uvedlo, že se vejde do 40 tisíc Kč ročně, což by mohlo při konzervativním odhadu a minimálním provozu odpovídat částkám za pohonné hmoty, pojištění a údržbu, určitě to však nezahrnuje částku, kterou auto časem ztrácí na své hodnotě, tzv. amortizaci,“ komentuje výsledek průzkumu Milan Beutl. Amortizace ročně činí v průměru minimálně 10 % kupní ceny a u nejprodávanějšího vozu na českém trhu, Škody Octavia, se tak pohybuje kolem 50 tisíc Kč. Celkové náklady na provoz a amortizaci u takového vozu překročí tedy 80 tisíc Kč, ale takto ohodnotilo svoje výdaje pouhých 12 % oslovených řidičů.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.