Parkování jako noční můra pro 70 % pražských řidičů. Společně s vysokými náklady na provoz jde o nejvýznamnější překážky vlastnění vozu, dokládá průzkum Anytime.
37% pražských řidičů se nevyplatí cestovat po Praze vlastním autem. Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a koloběžky, které se stávají reálnou alternativou přepravy po hlavním městě. Uvedená zjištění přinesl průzkum agentury STEM/MARK pro carsharingovou společnost Anytime, který zjišťoval postoje obyvatel Prahy k novým typům městské dopravy.
Problematické parkování lidem vadí ještě víc než vysoké náklady na provoz autaPopojíždění kolem vlastního bydliště spojené s hledáním volného parkovacího místa, odlišné systémy parkovacích zón v různých městských částech či stres z parkování při cestě do práce. To jsou hlavní důvody, proč téměř 70 procent Pražanů považuje parkování za největší nevýhodu vlastnictví auta v hlavním městě. Vedle problematického parkování pražským řidičům na autech nejvíce vadí vysoké provozní náklady spojené s jejich vlastnictvím (60 %) a pořízením (44 %). Ukázal to průzkum carsharingové společnosti Anytime, který mezi tisícovkou pražských řidičů v červnu realizovala agentura STEM/MARK.
Carsharing využilo už 6 procent pražských řidičů „37 % pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, si z toho všeho vyvodilo jasný závěr: po Praze se jim nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby. Právě carsharing, tedy využívání sdíleného vozidla, se prosazuje jako nová alternativa dopravy po městě – k MHD, vlastnímu automobilu či taxi. Podle průzkumu si sdílení auta vyzkoušelo již 6 % oslovených Pražanů a dalších 24 % o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol či koloběžek, které využilo již 19 % respondentů a dalších 9 % se je chystá využít.
Lidem osloveným v průzkumu na sdílených prostředcích dopravy nejvíce imponuje, že platí jen za to, co skutečně projedou (48 %). U sdílených aut je vedle toho největším benefitem možnost snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze (38 %). K důvodům, které mluví pro carsharing, dále patří úspora za pořízení vlastního vozu (33 %) a to, že nemusí o auto pečovat (31 %). Potenciální zákazníci od carsharingu očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají (48 %). „Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez jakýchkoli dalších poplatků,“ uvádí Milan Beutl.
Naopak největší obavy u respondentů vzbuzuje riziko z poškození cizího vozidla (30 %) i otázka jeho spolehlivosti (30 %). Anytime proto nabízí i tarif Safety se sníženou maximální spoluúčastí na 4.999 Kč a jeho flotilu tvoří nové hybridní Toyoty Yaris, jež patří mezi jedny z nejspolehlivějších značek na trhu.
S vyšším vzděláním klesá potřeba vlastnit autoZe získaných dat společnosti Anytime vyplývá, že k službám sdílené ekonomiky má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let. Ani sdílená doprava není výjimkou s tím, že přepravovat se po městě alternativními prostředky láká spíše muže. Na postoji ke sdílené ekonomice a jejím službám se také poměrně výrazně projevuje dosažené vzdělání – službu sdílení aut využilo přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.
„Mezi nejzajímavější zjištění průzkumu se může zařadit fakt, že s rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil,“ doplňuje Milan Beutl. Nasvědčuje tomu skutečnost, že nejvíce vysokoškoláků v Praze si vystačí s jedním autem: dvě a více aut se najde ve 30 % jejich domácností, kdežto u lidí bez maturity je to poněkud překvapivě v 38 % domácností.
Lidé při vyčíslení nákladů zapomínají, že auto rychle ztrácí na své hodnotěVýzkum rovněž odhalil, že naprostá většina Pražanů si není vědoma reálných nákladů spojených s provozem a vlastnictvím vozidla. „62 % respondentů uvedlo, že se vejde do 40 tisíc Kč ročně, což by mohlo při konzervativním odhadu a minimálním provozu odpovídat částkám za pohonné hmoty, pojištění a údržbu, určitě to však nezahrnuje částku, kterou auto časem ztrácí na své hodnotě, tzv. amortizaci,“ komentuje výsledek průzkumu Milan Beutl. Amortizace ročně činí v průměru minimálně 10 % kupní ceny a u nejprodávanějšího vozu na českém trhu, Škody Octavia, se tak pohybuje kolem 50 tisíc Kč. Celkové náklady na provoz a amortizaci u takového vozu překročí tedy 80 tisíc Kč, ale takto ohodnotilo svoje výdaje pouhých 12 % oslovených řidičů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.