37% pražských řidičů se nevyplatí cestovat po Praze vlastním autem. Otevírá se tak prostor pro sdílená auta, kola a koloběžky, které se stávají reálnou alternativou přepravy po hlavním městě. Uvedená zjištění přinesl průzkum agentury STEM/MARK pro carsharingovou společnost Anytime, který zjišťoval postoje obyvatel Prahy k novým typům městské dopravy.
Problematické parkování lidem vadí ještě víc než vysoké náklady na provoz auta
Popojíždění kolem vlastního bydliště spojené s hledáním volného parkovacího místa, odlišné systémy parkovacích zón v různých městských částech či stres z parkování při cestě do práce. To jsou hlavní důvody, proč téměř 70 procent Pražanů považuje parkování za největší nevýhodu vlastnictví auta v hlavním městě. Vedle problematického parkování pražským řidičům na autech nejvíce vadí vysoké provozní náklady spojené s jejich vlastnictvím (60 %) a pořízením (44 %). Ukázal to průzkum carsharingové společnosti Anytime, který mezi tisícovkou pražských řidičů v červnu realizovala agentura STEM/MARK.
Carsharing využilo už 6 procent pražských řidičů
„37 % pražských řidičů, kteří odpovídali v průzkumu, si z toho všeho vyvodilo jasný závěr: po Praze se jim nevyplatí cestovat vlastním autem. Auto proto využívají výhradně anebo převážně pro cesty mimo Prahu,“ říká Milan Beutl, ředitel společnosti Anytime, která v Praze od dubna 2019 poskytuje carsharingové služby. Právě carsharing, tedy využívání sdíleného vozidla, se prosazuje jako nová alternativa dopravy po městě – k MHD, vlastnímu automobilu či taxi. Podle průzkumu si sdílení auta vyzkoušelo již 6 % oslovených Pražanů a dalších 24 % o něm uvažuje. Obdobný vzestup zažívají služby sdílení kol či koloběžek, které využilo již 19 % respondentů a dalších 9 % se je chystá využít.
Lidem osloveným v průzkumu na sdílených prostředcích dopravy nejvíce imponuje, že platí jen za to, co skutečně projedou (48 %). U sdílených aut je vedle toho největším benefitem možnost snadného a bezplatného parkování v modrých a fialových zónách ve všech městských částech po celé Praze (38 %). K důvodům, které mluví pro carsharing, dále patří úspora za pořízení vlastního vozu (33 %) a to, že nemusí o auto pečovat (31 %). Potenciální zákazníci od carsharingu očekávají, že budou platit jen za čas, po který auto užívají (48 %). „Proto účtujeme jednoduchým způsobem po minutách bez jakýchkoli dalších poplatků,“ uvádí Milan Beutl.
Naopak největší obavy u respondentů vzbuzuje riziko z poškození cizího vozidla (30 %) i otázka jeho spolehlivosti (30 %). Anytime proto nabízí i tarif Safety se sníženou maximální spoluúčastí na 4.999 Kč a jeho flotilu tvoří nové hybridní Toyoty Yaris, jež patří mezi jedny z nejspolehlivějších značek na trhu.
S vyšším vzděláním klesá potřeba vlastnit auto
Ze získaných dat společnosti Anytime vyplývá, že k službám sdílené ekonomiky má nejblíže nejmladší věková skupina ve věku 21 až 29 let. Ani sdílená doprava není výjimkou s tím, že přepravovat se po městě alternativními prostředky láká spíše muže. Na postoji ke sdílené ekonomice a jejím službám se také poměrně výrazně projevuje dosažené vzdělání – službu sdílení aut využilo přibližně dvojnásobek vysokoškoláků než lidí bez maturity.
„Mezi nejzajímavější zjištění průzkumu se může zařadit fakt, že s rostoucím stupněm vzdělání klesá potřeba vlastnit automobil,“ doplňuje Milan Beutl. Nasvědčuje tomu skutečnost, že nejvíce vysokoškoláků v Praze si vystačí s jedním autem: dvě a více aut se najde ve 30 % jejich domácností, kdežto u lidí bez maturity je to poněkud překvapivě v 38 % domácností.
Lidé při vyčíslení nákladů zapomínají, že auto rychle ztrácí na své hodnotě
Výzkum rovněž odhalil, že naprostá většina Pražanů si není vědoma reálných nákladů spojených s provozem a vlastnictvím vozidla. „62 % respondentů uvedlo, že se vejde do 40 tisíc Kč ročně, což by mohlo při konzervativním odhadu a minimálním provozu odpovídat částkám za pohonné hmoty, pojištění a údržbu, určitě to však nezahrnuje částku, kterou auto časem ztrácí na své hodnotě, tzv. amortizaci,“ komentuje výsledek průzkumu Milan Beutl. Amortizace ročně činí v průměru minimálně 10 % kupní ceny a u nejprodávanějšího vozu na českém trhu, Škody Octavia, se tak pohybuje kolem 50 tisíc Kč. Celkové náklady na provoz a amortizaci u takového vozu překročí tedy 80 tisíc Kč, ale takto ohodnotilo svoje výdaje pouhých 12 % oslovených řidičů.