Goodwood 2019: Elektrický Volkswagen ID.R zaútočí na rekord Formule 1

Volkswagen ID.R
Volkswagen ID.R, foto: Volkswagen
František Zakopal , AutoRoad.cz 4. července 2019 15:59
Sdílej:

Festival rychlosti v Goodwoodu, který se koná ve dnech 4. až 7. července v jižní Anglii, bude svědkem souboje odlišných technických konceptů. Elektrický pohon proti motorům na benzin – taková je výzva v letošním ročníku.

Volkswagen zaútočí na renomované akci, na níž jsou vítány i historické ikony motoristického sportu, na 20 let platný traťový rekord elektrickým závodním vozem ID.R.  Držitelem současného rekordu je od roku 1999 Nick Heidfeld (D), a to s časem 41,6 sekundy, který stanovil s monopostem Formule 1 McLaren-Mercedes MP4/13, poháněným atmosféricky plněným motorem V10 o výkonu cca 574 kW (780 k). ID.R, disponující elektrickým pohonem o celkovém nejvyšším výkonu 500 kW (680 k), stanovil již v minulém roce v Goodwoodu nový traťový rekord pro elektromobily. Romain Dumas (F) tehdy dosáhl se sportovním průkopníkem rodiny zcela elektricky poháněných sériových vozidel ID. třetího nejrychlejšího času v historii tohoto sportovního podniku.

Nová výzva pro Volkswagen ID.R na Festivalu rychlosti v Goodwoodu„V oblasti sériově vyráběných vozidel i v motoristickém sportu probíhá právě zásadní změna. Výkony elektromobilů se zvyšují a v mnoha ohledech se již dlouho vyrovnají automobilům se spalovacími motory,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „V Goodwoodu chceme ukázat, že se elektrický pohon závodního vozu ID.R může poměřovat s Formulí 1. Zda bude Roman Dumas se svým útokem na traťový rekord Nicka Heidfelda úspěšný, to závisí také na podmínkách, které budou o víkendu panovat.“

Počasí a stav vozovky budou hrát rozhodující roli

Proměnlivé počasí na jihu Anglie a stav vozovky v areálu „Goodwood House“ patří mezi nejistoty, s nimiž je tým konfrontován. „Je těžké správně odhadnout, jak velkou adhezi vozovka nabídne. V průběhu víkendu se to neustále mění,“ říká jezdec Dumas. Společnost Bridgestone, partner Volkswagenu, vybaví ID.R pro sprint na trati o délce 1,86 kilometru mimořádně měkkými závodními pneumatikami s extrémně dobrou přilnavostí. Technici výrobce pneumatik jsou s výzvami Festivalu rychlosti důvěrně obeznámeni, protože i Nick Heidfeld stanovil v roce 1999 nejlepší čas na pneumatikách Bridgestone.

Největším rozdílem v technické konfiguraci závodního vozu ID.R v porovnání s loňským rokem jsou rozměry lithium-iontových akumulátorů a řízení toků elektrické energie. „Nejnovější evoluční verze závodního vozu ID.R je optimalizována pro sprint,“ vysvětluje François-Xavier Demaison, technický ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „V Goodwoodu se počítá jen maximální výkon a minimální hmotnost. ID.R má i s jezdcem hmotnost méně než 1000 kilogramů.“ Během „závodu do oblak“ na Pikes Peaku (USA) v červnu 2018, při němž stanovil absolutní rekord, i během jízdy na Severní smyčce Nürburgringu (D), která před čtyřmi týdny přepsala rekord pro elektromobily, ujel ID.R vždy necelých 20 kilometrů – tedy více než desetinásobek délky trati na „Festivalu rychlosti“.

Volkswagen připravil pro více než 200 000 očekávaných návštěvníků atraktivní program i mimo závodní trať. V náročně koncipované expozici si mohou fanoušci a zájemci utvořit vlastní představu o fascinaci elektrické mobility. Na Festivalu rychlosti bude prezentován mimo jiné model ID.31. První model budoucí produktové řady elektromobilů ID. značky Volkswagen bude uveden na trh v roce 2020 a další modely budou následovat. Značka Volkswagen v rámci své elektrické ofenzivy plánuje, že se do roku 2025 stane globální jedničkou v segmentu síťově propojených vozidel s nulovými emisemi, a to díky více než 20 výhradně elektricky poháněným modelům a více než jednomu milionu prodaných vozidel ročně.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.