V průběhu července a srpna letošního roku budou ceny pohonných hmot dosahovat podobných úrovní jako v loňském roce.
Tehdy se průměrná cena benzínu pohybovala v rozmezí 33,17 až 33,45 koruny za litr. Nafta byla levnější a průměrně stála 32,32 až 32,60 koruny za litr. První červencový den letošního roku se benzín v průměru prodával za 33,05 koruny za litr a nafta za 32,15 koruny za litr. Současné ceny pohonných hmot jsou mírně levnější než v roce 2018. K tomu napomohl uplynulý týden, kdy ceny benzínu a nafty slabě klesaly. Propad cen se však bude postupně zastavovat a přes stagnaci přejde v průběhu prázdninových měsíců do růstu. Tím se ceny pohonných hmot začnou přibližovat k podobným úrovním jako v loňském roce.
Pro řidiče byl výrazně lepší rok 2017. Tehdy se průměrná cena benzínu v průběhu července a srpna pohybovala v rozmezí 29,50 až 29,79 koruny za litr. Nafta byla v průměru ještě levnější a stála 28,36 až 28,65 koruny za litr. Příznivý byl pro řidiče i rok 2016. V tomto roce šlo o prázdninových měsících tankovat benzín za průměrnou cenu 28,95 až 29,91 koruny za litr a naftu za 27,46 až 28,35 koruny za litr. Z historických cen je patrné, že například cesta do Chorvatska a zpět stála při průměrné spotřebě paliva ve výši 7 litrů na 100 kilometrů v letech 2016 a 2017 zhruba o 400 korun méně než v loňském a pravděpodobně i letošním roce.
Aktuálně se cena ropy Brent pohybuje na úrovni 63 dolarů za barel. Před rokem se ropa Brent obchodovala za 78 dolarů za barel. Výrazně nižší cena ropy by se měla projevovat v koncových cenách pohonných hmot. To se však v praxi neděje a ceny benzínu a nafty jsou jen nepatrně nižší než v loňském roce. Kromě ceny ropy ovlivňuje koncové ceny pohonných hmot i kurz koruny vůči dolaru. Před rokem šlo dolar koupit za 22,36 koruny. Aktuálně se cena dolaru pohybuje na úrovni 22,54 koruny. Kurz koruny je tak vůči dolaru mírně slabší, nicméně to plně nevysvětluje současnou úroveň cen benzínu a nafty. Ve skutečnosti si pumpaři nechávají o trochu vyšší marže, z kterých hradí rostoucí náklady na personál a provoz čerpacích stanic.
Pokles cen pohonných hmot se i přes relativně nízkou cenu ropy chýlí ke konci a v průběhu prázdninových měsíců se řidiči musí připravit na zdražování. Samotná cena ropy se totiž pravděpodobně také bude zdražovat. O to se snaží ropný kartel OPEC a jeho spojenci, když se domluvili na prodloužení dohody o snížení těžby ropy o devět měsíců. Cílem je omezit nabídku ropy na trhu a tím působit na růst ceny. Situaci na trhu s ropou by kromě kartelu OPEC a jeho spojenců mohl ovlivnit vývoj kolem obchodních válek mezi Spojenými státy a Čínou. V případě, že by se podařilo uzavřít příměří, lze očekávat, že by trhy výrazně vzrostly, což by katapultovalo vzhůru i cenu ropy. Naopak eskalace obchodních sporů by mohla současnou predikci opravit směrem dolů.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.