Extrémní počasí a vedra čekají na stovky řidičů, kteří se v pátek a během víkendu vydali na dovolenou do Chorvatska, Itálie či Francie. Ve Francii dokonce udeřilo šílených 45 stupňů Celsia a čeká se 46!
Dlouhé cesty do Čechy oblíbeného Chorvatska nebo Itálie se tak stávají studnicí únavy těla i mysli, která ve spojení se silným provozem může vést k nadměrnému stresu za volantem. Častější výskyt podrážděných a agresivních řidičů na cestách se následně negativně promítá do nehodovosti. Čerstvou mysl si přitom jde udržet nejen pravidelnými přestávkami, ale například i dobře zvolenou hudbou. Říká pro AutoRoad.cz Stanislav Gálik, psycholog a ředitel inovační laboratoře AuresLab.
Jak na chlazeníJedním ze stěžejních prvků poklidné cesty je chlazení interiéru. Teplotní nepohodlí totiž u řidičů zvyšuje podrážděnost a agresivitu. „Těžko se udržíte v klidu, pokud máte vevnitř 45 stupňů. Navíc v takovém vedru výrazně klesá koncentrace a akceschopnost,“ popisuje Gálik vliv na psychiku. Autem bez klimatizace je tak lepší vyrazit v podvečer nebo na noc, ochlazení může pomoci též třeba mokrý ručník před výdechy ventilátoru.
I v autě s klimatizací je však třeba se mít na pozoru a chlazení nepřehánět. „Pokud záměrně chladíme kabinu na 19 a méně stupňů, zvyšuje se riziko vzniku infekcí horních dýchacích cest nebo kolemčelistních zánětů,“ říká Jiří Bartoš, praktický lékař a člen výboru Sdružení praktických lékařů. Ideální teplota je podle něj 22 až 24 stupňů Celsia.
S vozem bez klimatizace zase riskujeme přehřátí organismu. „U lidí s chronickým onemocněním srdce nebo cukrovkou se kvůli přehřátí zvyšuje riziko srdečních příhod a hyperglykemického nebo hypoglykemického šoku,“ doplňuje Bartoš.
Odpočinek je základ„Základ pro psychickou pohodu jsou pravidelné přestávky, ale je mnohem lepší sjet z dálnice a projít se po místní vesnici, než je trávit jen na pumpách. Prostě nějaký pohyb,“ vysvětluje Gálik, který před dvěma lety dojel autem z Prahy do Ulánbátaru za 21 dní. Tam se mu osvědčilo další pravidlo – nespěchat. Naplánujte si cestu tak, abyste nebyli pod časovým tlakem ani v případě nepředpokládané zácpy.
Nutností je také doplňování tekutin, ideálně čisté vody. Co se týče jídla, klasický řízek nebo grilovaná klobása na pumpě také není vhodná volba, mnohem lepší je přibalit lehčí pokrmy jako salát nebo ovoce. Opatrně také s životabudiči typu kávy nebo energetických nápojů. Ty s únavou pomohou krátkodobě, ale při větší konzumaci mohou kvůli vysokému obsahu kofeinu působit opačně a přivodit sníženou koncentraci a roztěkanost.
Pozornost je při dlouhých cestách klíčová a osvědčeným pomocníkem je hudba. „Někomu stačí hudba z rádia, já bych doporučil si vytvořit vlastní seznam nové hudby. Tím, že objevujeme nové skladby nás hudba udržuje v pozoru,“ popisuje Gálik. Zejména pokud cestujete s dětmi, mohou být vítaným společníkem audioknihy.
Automobil zůstává pro Čechy nejoblíbenějším dopravním prostředkem při cestě na dovolenou. Podle dat ČSÚ v loňském roce autem vyrazili na 45% zahraničních cest delších než 4 dny. Nejčastějším cílem pak bylo již tradičně Chorvatsko, kam zamířilo 813 000 Čechů. Na druhé místo poskočilo Slovensko, první trojku pak uzavírá Itálie.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.