Extrémní počasí a vedra čekají na stovky řidičů, kteří se v pátek a během víkendu vydali na dovolenou do Chorvatska, Itálie či Francie. Ve Francii dokonce udeřilo šílených 45 stupňů Celsia a čeká se 46!
Dlouhé cesty do Čechy oblíbeného Chorvatska nebo Itálie se tak stávají studnicí únavy těla i mysli, která ve spojení se silným provozem může vést k nadměrnému stresu za volantem. Častější výskyt podrážděných a agresivních řidičů na cestách se následně negativně promítá do nehodovosti. Čerstvou mysl si přitom jde udržet nejen pravidelnými přestávkami, ale například i dobře zvolenou hudbou. Říká pro AutoRoad.cz Stanislav Gálik, psycholog a ředitel inovační laboratoře AuresLab.
Jak na chlazeníJedním ze stěžejních prvků poklidné cesty je chlazení interiéru. Teplotní nepohodlí totiž u řidičů zvyšuje podrážděnost a agresivitu. „Těžko se udržíte v klidu, pokud máte vevnitř 45 stupňů. Navíc v takovém vedru výrazně klesá koncentrace a akceschopnost,“ popisuje Gálik vliv na psychiku. Autem bez klimatizace je tak lepší vyrazit v podvečer nebo na noc, ochlazení může pomoci též třeba mokrý ručník před výdechy ventilátoru.
I v autě s klimatizací je však třeba se mít na pozoru a chlazení nepřehánět. „Pokud záměrně chladíme kabinu na 19 a méně stupňů, zvyšuje se riziko vzniku infekcí horních dýchacích cest nebo kolemčelistních zánětů,“ říká Jiří Bartoš, praktický lékař a člen výboru Sdružení praktických lékařů. Ideální teplota je podle něj 22 až 24 stupňů Celsia.
S vozem bez klimatizace zase riskujeme přehřátí organismu. „U lidí s chronickým onemocněním srdce nebo cukrovkou se kvůli přehřátí zvyšuje riziko srdečních příhod a hyperglykemického nebo hypoglykemického šoku,“ doplňuje Bartoš.
Odpočinek je základ„Základ pro psychickou pohodu jsou pravidelné přestávky, ale je mnohem lepší sjet z dálnice a projít se po místní vesnici, než je trávit jen na pumpách. Prostě nějaký pohyb,“ vysvětluje Gálik, který před dvěma lety dojel autem z Prahy do Ulánbátaru za 21 dní. Tam se mu osvědčilo další pravidlo – nespěchat. Naplánujte si cestu tak, abyste nebyli pod časovým tlakem ani v případě nepředpokládané zácpy.
Nutností je také doplňování tekutin, ideálně čisté vody. Co se týče jídla, klasický řízek nebo grilovaná klobása na pumpě také není vhodná volba, mnohem lepší je přibalit lehčí pokrmy jako salát nebo ovoce. Opatrně také s životabudiči typu kávy nebo energetických nápojů. Ty s únavou pomohou krátkodobě, ale při větší konzumaci mohou kvůli vysokému obsahu kofeinu působit opačně a přivodit sníženou koncentraci a roztěkanost.
Pozornost je při dlouhých cestách klíčová a osvědčeným pomocníkem je hudba. „Někomu stačí hudba z rádia, já bych doporučil si vytvořit vlastní seznam nové hudby. Tím, že objevujeme nové skladby nás hudba udržuje v pozoru,“ popisuje Gálik. Zejména pokud cestujete s dětmi, mohou být vítaným společníkem audioknihy.
Automobil zůstává pro Čechy nejoblíbenějším dopravním prostředkem při cestě na dovolenou. Podle dat ČSÚ v loňském roce autem vyrazili na 45% zahraničních cest delších než 4 dny. Nejčastějším cílem pak bylo již tradičně Chorvatsko, kam zamířilo 813 000 Čechů. Na druhé místo poskočilo Slovensko, první trojku pak uzavírá Itálie.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.