Ford nedávno představil svůj první elektromobil pro čínský trh. Jeho původ je ale por americkou značku docela nezvyklý a naopak ukazuje, jak už s kvalitou pokročily čínští výrobci.
Ford Territory je malý crossover, velikostí srovnatelný třeba s Peugeotem 2008. Spalovací verzi Ford představil už minulý rok a už tehdy dost překvapil. Territory je totiž pouze přeznačkovanou verzí existujícího čínského vozu, konkrétně JMC Yusheng S330. Ten se v Číně úspěšně prodává už od roku 2016 a na jeho vývoji se Ford žádným způsobem nepodílel.
JMC Yusheng je značka patřící pod státní automobilku Jiangling Motors, neboli JMC. Pod joint-vent ure JMC kromě toho spadá i pro Evropany známější značka Landwind, která krátce působila v EU a v poslední době proslula svou kopií Range Roveru. Ve svém druhém joint-venture ale JMC spolupracuje právě s Fordem a produkuje některé jeho užitkové modely a SUV pro čínský trh.
Territory tedy vzniklo jen úpravou vzhledu S330, tak aby lépe zapadlo do modelové řady Fordu. jinak jde ale o ryze čínský automobil. Kromě čínského trhu jej ale Ford bude nabízet i jinde, mimo jiné i v Brazílii. To jen dokazuje, jak daleko už čínské automobilky pokročily, když jeden z nejstarších výrobců na světě je schopen pod svým logem prodávat téměř nezměněný čínský automobil. Není samozřejmě jediný, podobné modely už nabídl například i Chevrolet, Mitsubishi či Peugeot.
Nově představená elektrická verze zřejmě vychází z už dříve představené elektrické verze S330, která by se měla prodávat jako JMEV E500. Elektrický motor Fordu dodává výkon 120 kW, akumulátor postačuje pro dojezd až 360 kilometrů dle cyklu NEDC, což znamená reálný dojezd kolem 250 kilometrů. V Číně plánuje Ford elektrické Territory prodávat s neomezeným tarifem pro dobíjení na nabíjecích stanicích. Vzhledem k čínskému původu navíc nebude cena nového vozu určitě ani příliš vysoká, podobné elektrické crossovery se na čínském trhu prodávají za 300 - 500 tisíc Kč.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?