Čína sází na vodík. Změní soudruzi budoucnost dopravy na celém světě?

-mdo / AutoRoad.cz, 8. června 2019, 13:58 Google+

V současnosti to vypadá, že budoucnost patří elektromobilům s baterií. Prodávají se sice i vozy s palivovými články, jsou však omezeny na pár oblastí s dostatečnou infrastrukturou. To se však může brzy změnit, čínská vláda se totiž rozhodla pořádně zainvestovat do rozvoje vodíku jako paliva.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Grove

Grove | foto: 汽车之家

Sdílejte článek

Pokud máte zájem o vodíkové auto, můžete si v současnosti pořídit tři modely a to jen pokud bydlíte v Jižní Koreji, Japonsku nebo Kalifornii. Vodíkové Hyundai Nexo se sice má letos začít prodávat i v Česku, velmi omezená infrastruktura však prodejům asi moc nepomůže. Stejně tomu bylo donedávna i v Číně, kde se vodíkové stanice nacházely jen v několika výzkumných ústavech.

V Číně se v současnosti vláda mohutně snaží prosazovat alternativní pohony, což znamená především hybridy a elektromobily. Štědré dotace, které si doposud mohl nárokovat každý výrobce, aniž by záleželo na tom jak kvalitní je jeho vozidlo, však pomalu končí. Dnes si je už mohou nárokovat jen vozy s elektrickým dojezdem alespoň 250 kilometrů, příští rok by měly být ukončeny úplně. 

img-responsive

Grove Obsidian | foto: 汽车之家

Vláda se však rozhodla, že začne mohutně investovat do rozvoje vodíku jako paliva. Nastaveny jsou také cíle pro následující roky. Příští rok se tak v zemi má prodat přes 5000 kusů vozidel s palivovými články, o pět let později už 50 tisíc kusů a v roce 2030 se počítá s milionem kusů za rok. V zemi tak vznikají oblasti, kde se soutředí firmy vyvíjející palivové články a související technologie. 

Jednou z nich je třeba Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, který se zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel.

img-responsive

Grove Obsidian Sport | foto: 汽车之家

Nedávno jsme vám ukazovali projekt automobilky Grove, která sídlí ve Wuhanu a nedávno představila několik vozů s tímto pohonem, které už letos zamíří do prodeje. Není však jediná, první vodíkový vůz už představilo i Geely, majitel Volva a Lotusu. Vodíkový autobus Geely má brzy zamířit do výroby a jedno naplnění jeho nádrží má stačit pro celodenní provoz ve městě. Nadějně působí i projekt automobilky Youngman, která je údajně schopna zakomponovat systém pro získávání vodíku z vody přímo do svého automobilu. 

Právě díky podpoře vlády mají palivové články mnohem větší naději dostat se do mainstreamu. Vývoj v Číně, největším světovém trhu s automobily, pak má samozřejmě sílu ovlivnit dění na celém světě. Současní lídři technologie palivových článků, Toyota a Hyundai, tak brzy dostanou silnou konkurenci z Číny.

Vytisknout

Diskuze: Čína sází na vodík. Změní soudruzi budoucnost dopravy na celém světě?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Alkohol

Drsný zákon posílá opilé řidiče na děsivou převýchovu

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud