V současnosti to vypadá, že budoucnost patří elektromobilům s baterií. Prodávají se sice i vozy s palivovými články, jsou však omezeny na pár oblastí s dostatečnou infrastrukturou. To se však může brzy změnit, čínská vláda se totiž rozhodla pořádně zainvestovat do rozvoje vodíku jako paliva.
Pokud máte zájem o vodíkové auto, můžete si v současnosti pořídit tři modely a to jen pokud bydlíte v Jižní Koreji, Japonsku nebo Kalifornii. Vodíkové Hyundai Nexo se sice má letos začít prodávat i v Česku, velmi omezená infrastruktura však prodejům asi moc nepomůže. Stejně tomu bylo donedávna i v Číně, kde se vodíkové stanice nacházely jen v několika výzkumných ústavech.
V Číně se v současnosti vláda mohutně snaží prosazovat alternativní pohony, což znamená především hybridy a elektromobily. Štědré dotace, které si doposud mohl nárokovat každý výrobce, aniž by záleželo na tom jak kvalitní je jeho vozidlo, však pomalu končí. Dnes si je už mohou nárokovat jen vozy s elektrickým dojezdem alespoň 250 kilometrů, příští rok by měly být ukončeny úplně.
Vláda se však rozhodla, že začne mohutně investovat do rozvoje vodíku jako paliva. Nastaveny jsou také cíle pro následující roky. Příští rok se tak v zemi má prodat přes 5000 kusů vozidel s palivovými články, o pět let později už 50 tisíc kusů a v roce 2030 se počítá s milionem kusů za rok. V zemi tak vznikají oblasti, kde se soutředí firmy vyvíjející palivové články a související technologie.
Jednou z nich je třeba Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, který se zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel.
Nedávno jsme vám ukazovali projekt automobilky Grove, která sídlí ve Wuhanu a nedávno představila několik vozů s tímto pohonem, které už letos zamíří do prodeje. Není však jediná, první vodíkový vůz už představilo i Geely, majitel Volva a Lotusu. Vodíkový autobus Geely má brzy zamířit do výroby a jedno naplnění jeho nádrží má stačit pro celodenní provoz ve městě. Nadějně působí i projekt automobilky Youngman, která je údajně schopna zakomponovat systém pro získávání vodíku z vody přímo do svého automobilu.
Právě díky podpoře vlády mají palivové články mnohem větší naději dostat se do mainstreamu. Vývoj v Číně, největším světovém trhu s automobily, pak má samozřejmě sílu ovlivnit dění na celém světě. Současní lídři technologie palivových článků, Toyota a Hyundai, tak brzy dostanou silnou konkurenci z Číny.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.