V současnosti to vypadá, že budoucnost patří elektromobilům s baterií. Prodávají se sice i vozy s palivovými články, jsou však omezeny na pár oblastí s dostatečnou infrastrukturou. To se však může brzy změnit, čínská vláda se totiž rozhodla pořádně zainvestovat do rozvoje vodíku jako paliva.
Pokud máte zájem o vodíkové auto, můžete si v současnosti pořídit tři modely a to jen pokud bydlíte v Jižní Koreji, Japonsku nebo Kalifornii. Vodíkové Hyundai Nexo se sice má letos začít prodávat i v Česku, velmi omezená infrastruktura však prodejům asi moc nepomůže. Stejně tomu bylo donedávna i v Číně, kde se vodíkové stanice nacházely jen v několika výzkumných ústavech.
V Číně se v současnosti vláda mohutně snaží prosazovat alternativní pohony, což znamená především hybridy a elektromobily. Štědré dotace, které si doposud mohl nárokovat každý výrobce, aniž by záleželo na tom jak kvalitní je jeho vozidlo, však pomalu končí. Dnes si je už mohou nárokovat jen vozy s elektrickým dojezdem alespoň 250 kilometrů, příští rok by měly být ukončeny úplně.
Vláda se však rozhodla, že začne mohutně investovat do rozvoje vodíku jako paliva. Nastaveny jsou také cíle pro následující roky. Příští rok se tak v zemi má prodat přes 5000 kusů vozidel s palivovými články, o pět let později už 50 tisíc kusů a v roce 2030 se počítá s milionem kusů za rok. V zemi tak vznikají oblasti, kde se soutředí firmy vyvíjející palivové články a související technologie.
Jednou z nich je třeba Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, který se zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel.
Nedávno jsme vám ukazovali projekt automobilky Grove, která sídlí ve Wuhanu a nedávno představila několik vozů s tímto pohonem, které už letos zamíří do prodeje. Není však jediná, první vodíkový vůz už představilo i Geely, majitel Volva a Lotusu. Vodíkový autobus Geely má brzy zamířit do výroby a jedno naplnění jeho nádrží má stačit pro celodenní provoz ve městě. Nadějně působí i projekt automobilky Youngman, která je údajně schopna zakomponovat systém pro získávání vodíku z vody přímo do svého automobilu.
Právě díky podpoře vlády mají palivové články mnohem větší naději dostat se do mainstreamu. Vývoj v Číně, největším světovém trhu s automobily, pak má samozřejmě sílu ovlivnit dění na celém světě. Současní lídři technologie palivových článků, Toyota a Hyundai, tak brzy dostanou silnou konkurenci z Číny.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.