Nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) oslavuje výrobu auta s pořadovým číslem 3.000.000. Jubilejním vozem se stal populární vysokovýkonný model Hyundai i30 N, jehož šťastný majitel je z Německa.
Tento úspěch by nebyl možný bez zaměstnanců společnosti, a proto byl na jejich počest uspořádán ve čtvrtek 30. května speciální ceremoniál. Mezi pozvanými hosty byli představitelé Moravskoslezského kraje, primátor města Ostravy, starostové okolních obcí, představitelé významných institucí, dodavatelé, dealeři Hyundai a média.
Dominantním modelem v současné produkci automobilky HMMC je Hyundai Tucson, který se kromě standardního provedení vyrábí i ve verzi N Line a také jako mild-hybrid, vybavený průkopnickým systémem o napětí 48 voltů, který podtrhuje význam nových technologií pro budoucí čistou mobilitu. Dalšími vyráběnými modely jsou tři verze Hyundai i30 3. generace (hatchback, kombi a fastback), dvě sportovní verze N (hatchback i30 N a Fastback N) a také model Hyundai ix20, jehož výroba právě v těchto dnech končí.
Dong Woo Choi, prezident Hyundai Motor Europe, který se oslav osobně zúčastnil, řekl: “Jedná se o velmi významný úspěch v historii závodu HMMC, který je nejvyznamnějším dodavatelem vozů Hyundai pro evropský trh. Přeji závodu a jeho zaměstnancům hodně štěstí do dalších let, kdy budou nadále dodávat evropským zákazníkům auta nejvyšší kvality s nejlepšími technologiemi.“
“Dosažení hranice tří milionů vyrobených aut je pro závod HMMC, nejmodernější automobilku v Evropě, fantastickým milníkem,“ řekl Donghwan Yang, prezident HMMC. „U této příležitosti bych chtěl poděkovat našim zaměstnancům, členům týmu HMMC, kteří každý den vyrobí 1.500 aut: Skvělá práce, děkuji vám!“
Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), jediný výrobní závod Hyundai v EU, zahájil sériovou výrobu v listopadu 2008 a zaměstnává 3.300 lidí. Dalších cca 8.700 lidí pracuje u subdodavatelů, kteří následovali Hyundai z Koreje do Moravskoslezského kraje. V nejmodernější evropské automobilce pracuje přes 500 robotů a při tempu výroby 66 aut za hodinu je denní produkce 1.500 aut. Pokročilé technologie a dokonale seřízené systémy, včetně např. odpadového hospodářství, zajišťují mimořádně vysokou efektivitu a kvalitu a současně minimalizují dopad na životní prostředí.
Výrobní plán pro letošní rok předpokládá produkci 318.000 aut, která budou exportována do 69 zemí světa. Vzhledem k tomu, že HMMC je jediný výrobní závod Hyundai na území EU, putuje většina vyrobených aut do evropských zemí, významné počty jsou ale exportovány např. do Mexika, Egypta, Saúdské Arábie nebo do Austrálie. Dodávky pro domáci trh v České republice představují cca 4 % celkového objemu výroby. Pět největších trhů – 1. Německo, 2. Velká Británie, 3. Rusko, 4. Španělsko a 5. Itálie – odebralo dohromady 49 % celkové výroby.
Ze tří milionů vyrobených aut připadá 50 % na vozy SUV (Tucson 30 %, jeho předchůdce ix35 20 %), osobní vozy Hyundai i30 1. až 3. generace představují 36 %, MPV Hyundai ix20 10 %, jeho sesterský model Kia Venga, který se v Nošovicích vyráběl mezi roky 2009 a 2011, 3 % a 1 % připadá na modely Hyundai i30 N a i30 Fastback N. Kdyby se všechny tři miliony aut postavily za sebe, nárazník na nárazník, vytvořily by řadu, jejíž délka se rovná vzdálenosti Praha – New York a zpět.
Ze tří milionů aut jich 61 % bylo vybaveno benzínovým motorem a 39 % naftovým, přičemž aktuální poměr je 79 % benzín – 21 % nafta. Poměr podle typu převodovky je v rámci tří milionů aut 69 % manuál, 23 % klasický automat a 8 % dvouspojkový automat, ale i tento poměr je v současnosti jiný a dvouspojkové automaty představují cca 16 % vyrobených aut.
Pozoruhodné je jistě i tempo, jakým rostla výroba od svého zahájení v listopadu 2008: Zatímco k dosažení hranice prvního milionu v květnu 2013 bylo zapotřebí 54 měsíců, druhý milion následoval v červnu 2016 po 37 měsících a ten třetí v květnu 2019 po 35 měsících.
Slavnostní ceremoniál zahrnoval i rozloučení s modelem Hyundai ix20, jehož výroba byla ukončena po osmi letech a osmi měsících. Za tu dobu z linky sjelo 315.829 kusů tohoto kompaktního multifunkčního vozu, který je velmi oblíbený zejména v Itálii, kam putovalo přes 20 % všech vyrobených ix20, dále v Německu, v České republice a ve Velké Británii. V České republice se Hyundai ix20 stal opakovaně bezkonkurenčním lídrem ve svém segmentu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.