Nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) oslavuje výrobu auta s pořadovým číslem 3.000.000. Jubilejním vozem se stal populární vysokovýkonný model Hyundai i30 N, jehož šťastný majitel je z Německa.
Tento úspěch by nebyl možný bez zaměstnanců společnosti, a proto byl na jejich počest uspořádán ve čtvrtek 30. května speciální ceremoniál. Mezi pozvanými hosty byli představitelé Moravskoslezského kraje, primátor města Ostravy, starostové okolních obcí, představitelé významných institucí, dodavatelé, dealeři Hyundai a média.
Dominantním modelem v současné produkci automobilky HMMC je Hyundai Tucson, který se kromě standardního provedení vyrábí i ve verzi N Line a také jako mild-hybrid, vybavený průkopnickým systémem o napětí 48 voltů, který podtrhuje význam nových technologií pro budoucí čistou mobilitu. Dalšími vyráběnými modely jsou tři verze Hyundai i30 3. generace (hatchback, kombi a fastback), dvě sportovní verze N (hatchback i30 N a Fastback N) a také model Hyundai ix20, jehož výroba právě v těchto dnech končí.
Dong Woo Choi, prezident Hyundai Motor Europe, který se oslav osobně zúčastnil, řekl: “Jedná se o velmi významný úspěch v historii závodu HMMC, který je nejvyznamnějším dodavatelem vozů Hyundai pro evropský trh. Přeji závodu a jeho zaměstnancům hodně štěstí do dalších let, kdy budou nadále dodávat evropským zákazníkům auta nejvyšší kvality s nejlepšími technologiemi.“
“Dosažení hranice tří milionů vyrobených aut je pro závod HMMC, nejmodernější automobilku v Evropě, fantastickým milníkem,“ řekl Donghwan Yang, prezident HMMC. „U této příležitosti bych chtěl poděkovat našim zaměstnancům, členům týmu HMMC, kteří každý den vyrobí 1.500 aut: Skvělá práce, děkuji vám!“
Nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), jediný výrobní závod Hyundai v EU, zahájil sériovou výrobu v listopadu 2008 a zaměstnává 3.300 lidí. Dalších cca 8.700 lidí pracuje u subdodavatelů, kteří následovali Hyundai z Koreje do Moravskoslezského kraje. V nejmodernější evropské automobilce pracuje přes 500 robotů a při tempu výroby 66 aut za hodinu je denní produkce 1.500 aut. Pokročilé technologie a dokonale seřízené systémy, včetně např. odpadového hospodářství, zajišťují mimořádně vysokou efektivitu a kvalitu a současně minimalizují dopad na životní prostředí.
Výrobní plán pro letošní rok předpokládá produkci 318.000 aut, která budou exportována do 69 zemí světa. Vzhledem k tomu, že HMMC je jediný výrobní závod Hyundai na území EU, putuje většina vyrobených aut do evropských zemí, významné počty jsou ale exportovány např. do Mexika, Egypta, Saúdské Arábie nebo do Austrálie. Dodávky pro domáci trh v České republice představují cca 4 % celkového objemu výroby. Pět největších trhů – 1. Německo, 2. Velká Británie, 3. Rusko, 4. Španělsko a 5. Itálie – odebralo dohromady 49 % celkové výroby.
Ze tří milionů vyrobených aut připadá 50 % na vozy SUV (Tucson 30 %, jeho předchůdce ix35 20 %), osobní vozy Hyundai i30 1. až 3. generace představují 36 %, MPV Hyundai ix20 10 %, jeho sesterský model Kia Venga, který se v Nošovicích vyráběl mezi roky 2009 a 2011, 3 % a 1 % připadá na modely Hyundai i30 N a i30 Fastback N. Kdyby se všechny tři miliony aut postavily za sebe, nárazník na nárazník, vytvořily by řadu, jejíž délka se rovná vzdálenosti Praha – New York a zpět.
Ze tří milionů aut jich 61 % bylo vybaveno benzínovým motorem a 39 % naftovým, přičemž aktuální poměr je 79 % benzín – 21 % nafta. Poměr podle typu převodovky je v rámci tří milionů aut 69 % manuál, 23 % klasický automat a 8 % dvouspojkový automat, ale i tento poměr je v současnosti jiný a dvouspojkové automaty představují cca 16 % vyrobených aut.
Pozoruhodné je jistě i tempo, jakým rostla výroba od svého zahájení v listopadu 2008: Zatímco k dosažení hranice prvního milionu v květnu 2013 bylo zapotřebí 54 měsíců, druhý milion následoval v červnu 2016 po 37 měsících a ten třetí v květnu 2019 po 35 měsících.
Slavnostní ceremoniál zahrnoval i rozloučení s modelem Hyundai ix20, jehož výroba byla ukončena po osmi letech a osmi měsících. Za tu dobu z linky sjelo 315.829 kusů tohoto kompaktního multifunkčního vozu, který je velmi oblíbený zejména v Itálii, kam putovalo přes 20 % všech vyrobených ix20, dále v Německu, v České republice a ve Velké Británii. V České republice se Hyundai ix20 stal opakovaně bezkonkurenčním lídrem ve svém segmentu.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?