Dvojnásobná radost u jezera Wörthersee! Dvacátý devátý květen je velkým dnem pro dva studentské týmy ze společnosti Volkswagen. Studenti na 38. Setkání GTI poprvé představují studie, které sami vyvinuli a vyrobili, desetitisícům automobilových fanoušků. Středem pozornosti návštěvníků legendární akce v roce 2019 bude Golf GTI Aurora z Wolfsburgu a Golf Variant FighteR z Cvikova. Oba jedinečné vozy Volkswagen potěší všechny fanoušky.
Golf Variant FighteR a Golf GTI Aurora jsou rychlými, zvukově výraznými, ohromujícími a digitálními automobily. Studenti jimi dokazují nejen své dovednosti a vášeň pro detaily, ale také svoji odvahu postavit se výzvám.
První premiéra: Golf GTI Aurora z Wolfsburgu
„Tým studentů Wörthersee 2019 vybavil vůz Golf GTI Aurora nejmodernější technikou,“ říká Christoph Görtz, ředitel odborného výcviku ve výrobním závodě Wolfsburg. Dodatečné displeje na středové konzole ukazují řidiči údaje o motoru a vozidle, které jsou mimořádně přínosné při jízdě na závodním okruhu. Spolujezdec vpředu může všechno současně sledovat na tabletu, jehož prostřednictvím lze také ovládat audiosystém o výkonu 3500 W.
Golf GTI Aurora byl navržen a vyroben s pomocí různých digitálních technologií. Studenti nejprve vytvořili na počítači design exteriéru a interiéru. Mimořádnou výzvou bylo uspořádání zvukové aparatury a multimediálního systému v zadní části dvoumístného vozu. Studenti proto nejdříve navrhli na počítačích CAD design obložení zadní boční stěny a uchycení reproduktorů a subwooferu.
„Naši studenti získali činností v projektu Golf GTI Wörthersee rozsáhlé technické zkušenosti z různých oborů, které mohou využít ve své pozdější kariéře,“ řekl Christoph Görtz. „Integrace komplexních digitálních systémů do vozidla má mimořádný význam, stejně jako dodržování časového plánu i standardů kvality, koordinování činnosti s příslušnými odborníky, prezentace výsledků a hledání kreativních řešení technických výzev.“ Dvanácté vozidlo v rámci studentských projektů představuje u jezera Wörthersee řadu svěžích nápadů.
Golf GTI Aurora je poháněn dvoulitrovým zážehovým motorem s nejvyšším výkonem 279 kW (380 k) ve spojení se 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Jedinečné GTI je lakováno odstínem šedá Nardo (LY7C) a perleťovým lakem černá Deep (vzadu) (LC9X). Ozdobné prvky jsou v unikátním odstínu zelená Mint. Sada karosářských doplňků se zadním difuzorem a všemi ozdobnými prvky jsou lakovány ručně.
Druhá premiéra: Golf Variant R 4MOTION FighteR z Cvikova
Výkonný automobil s širokými rameny! Třináct mladých studentů ze společnosti Volkswagen Sachsen představilo Golf Variant R FighteR. Tento koncepční vůz s pohonem všech kol je poháněn motorem TSI s výkonem 295 kW (400 k) a 7stupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG – a své výkony (o 100 k více než sériově vyráběný model Golf R Variant3) dává FighteR najevo na první pohled díky designu karoserie s rozšířenými blatníky a podběhy kol. Karoserie je po úpravách o tři centimetry širší – na každé straně!
Koncepční vůz FighteR byl vyroben studenty z výrobního závodu v Cvikově, motorárny v Saské Kamenici a Skleněné manufaktury v Drážďanech. Společnými sílami vytvořili pro setkání u Wörthersee koncepční vůz, který nalezne uplatnění jako bezpečnostní vůz – se systémy výstražného osvětlení na střeše a masce chladiče – při závodech na závodním okruhu Sachsenring. Jedinečný automobil má lesklý lak v kombinaci odstínů stříbrná Crystal a šedá Nardo, které doplňují elegantní doplňky v odstínech červená Misano a černá Piano.
Technickým skvostem je 360° kamera na střeše vozu FighteR. Jejím prostřednictvím bylo před premiérou u Wörthersee zaznamenáno ostré kolo na Sachsenringu. Video bude možné sledovat během Setkání GTI u jezera Wörthersee integrovanými brýlemi s virtuální realitou uvnitř vozidla.
Studenti kompletně individualizovali také interiér. Čalounění interiéru Alcantarou zahrnuje rovněž zavazadlový prostor. Vizuální dojem umocňuje červené ozdobné prošívání a ozdobné plochy z Alcantary ve výplních dveří a na anatomických sedadlech. Pro tento unikátní automobil byl speciálně vyroben také audiosystém, který zaručuje výjimečné zážitky z poslechu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.