Máte zájem o nové SUV ale Duster je pro váš příliš drahý? V EU máte smůlu, v Číně byste si ale mohli vybrat ze záplavy vozů. Jedním ze zajímavějších je třeba nové SWM G01 F, tedy auto velikosti Kodiaqu, které se navíc snaží působit jako sportovní SUV.
SWM, neboli Sironi Vergani Vimercate Milano, je italská značka motorek, založená v roce 1971. Její existence neměla dlouhého trvání, firma krachla už 13 let poté, i přes to si ale vybudovala docela silné jméno a fanouškovskou základnu. To vedlo ke znovuzrození firmy v roce 2014 a dnes SWM opět vyrábí a prodává celou modelovou řadu motorek.
U znovuzrození italské značky byla čínská firma, jak je už poslední dobou zvykem, v tomto případě Shineray. To je jeden z nejznámějších výrobců motorek z Číny a s jeho stroji se můžete setkat docela často i v Česku. Shineray měl ale s italskou značkou poněkud ambicioznější plány.
V Číně totiž Shineray vytvořil joint-venture s tamní automobilkou Brilliance, která mimochodem také krátce působila v Česku. Tento společný podnik vyrábí automobily právě pod jménem SWM. Místo původního významu jména si ale číňané vymysleli nový, podle kterého měla zkratka SWM znamenat "Speedy Working Motors". To ale bylo příliš bizarní i na Číňany a tak se později význam změnil "Start, Win More".
Oba názvy dávají ještě menší smysl, když se podíváte na modely, které SWM vyrábí. V současnosti totiž nabízí jen levná MPV a SUV, založená na starších modelech Brilliance. Jejich výhodou je samozřejmě nízká cena a docela slušná kvalita, proto se neprodávají špatně. S novým modelem SWM G01 F se ale značka pokouší jít také cestou větší stylovosti, avšak stále za velmi přijatelnou cenu.
SWM G01 se v standardní verzi dostalo na trh minulý rok a jde o docela standardní SUV velikosti Škody Kodiaq. SWM G01 ale v Číně začíná s cenou na 270 tisíc Kč, za což zákazník dostane 1,5 litrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 156 koní a šestistupňovou manuální převodovku. Výbava v této verzi samozřejmě není zrovna bohatá, za vyšší výbavové verze si ale nemusíte připlatit až tak výrazné částky.
Nově představené SWM G01 F má levnému SUV přinést také trochu stylu a sportovní dravosti. Bohužel se sportovnost omezuje jen na vzhled, technika zůstává stejná, pořád se tady ale bavíme o voze s cenou hluboko pod startovací cenou Dacie Duster. G01 F dostal zcela novou příď, s úzkou maskou a novými světlomety, ale zato s pořádně masivním přívodem vzduchu na nárazníku. Výsledek působí jako něco, co by docela zapadlo do nabídky Dodge. Na zádi vynikne spoiler pod oknem a nový nárazník s difuzory a dvěma koncovkami výfuku. Interiér zůstal standardní, jen vylepšený novými divokými barevnými kombinacemi prošívání.
Hlavně ale zůstala příjemná cena, základni G01 F začíná na 322 tisíc Kč, s už dosti slušnou výbavou, včetně velkého 10" displeje infotainmentu, automatické klimatizace atd. Pro zákazníky preferující automat je jeden dostupný od 355 tisíc Kč, spolu s cenou však šla nahoru i výbava.
V EU se zatím s prodejem SWM nepočítá, i přes to že Shineray zde působí a SWM v Itálii montuje své motorky. Zrovna v Itálii by ale prodej dával smysl, ve své době tam slavila úspěchy firma Dr Automobiles, která prodává levná čínská SUV. Kromě toho se v zemi prodaly desítky tisíc SUV a pick upů Great Wall. Vzhledem k stále rostoucím ambicím Číňanů a faktu, že mnohé z tamní automobily už zde prodávají, se ani příchod SWM nedá zcela vyloučit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.