Brněnský Zetor vykázal ztrátu 149 milionů. Výrobce přiznal, proč se nedařilo

Zetor (facebook/@zetor)
Zetor (facebook/@zetor), foto: facebook
ČTK , AutoRoad.cz 23. května 2019 13:55
Sdílej:

Brněnský Zetor Tractors za loňský rok poprvé po osmi letech v zisku vykázal ztrátu. Firma vyrobila o 685 traktorů méně než o rok dříve a navzdory tržbám ve výši 2,3 miliardy korun se propadla do ztráty 149 milionů korun. Vedení společnosti o tom informovalo v tiskové zprávě.

Podle výkonného ředitele Mariana Lipovského je důvodem hospodářských výsledků opožděné uvedení některých modelů na trh v první polovině roku, které způsobila nutnost přizpůsobit modely nové evropské směrnici.

"Dále se společnost potýkala s dlouhodobým poklesem trhu s traktory trvajícím již od roku 2012. Především v druhé polovině roku 2018 se výrazně zhoršily tržní podmínky vlivem extrémního sucha ve velké části Evropy, což negativně ovlivnilo ekonomickou situaci farmářů. Tato situace se významně projevila na našich největších trzích, tedy v Česku a v Polsku, kde došlo k propadu celého trhu o 21 procent, respektive o 20 procent," uvedl Lipovský.

Kvůli tomuto vývoji přistoupilo vedení Zetoru na konci roku k reorganizaci firmy a na začátku roku letošního dostalo výpověď 145 zaměstnanců, zhruba pětina firmy.

"Pro rok 2019 plánuje společnost snížení objemu skladových zásob a hotových výrobků, což je nutný předpoklad ke zlepšení hospodaření a ke stabilizaci společnosti, a zvýšení svého tržního podílu na klíčových trzích," dodal Lipovský.

Zetor bude pokračovat ve vývoji stěžejních produktových řad, zaměřit se chce na převedení modelových řad Proxima, Forterra a Crystal do nového designu, který v loňském roce dostaly dva modely z produktové řady Major.

Přestože byla společnost v posledních osmi letech v zisku, počet prodaných traktorů se v posledních letech snižoval. zatímco ještě v roce 2014 prodal Zetor 4178 traktorů, v roce 2017 to bylo 2786 strojů. Postupně klesaly také tržby společnosti.

I když je Zetor nejsilnější značkou v Česku, 87 procent jeho produkce putuje do zahraničí. Kromě Slovenska míří výrobky z brněnské továrny zejména do Polska, Litvy, Irska, Německa, Velké Británie, Francie, USA nebo Bulharska.

V roce 2017 uzavřel Zetor v Rusku memorandum o dodávce 6000 sad traktorů Forterra do roku 2022. Podle dřívějšího vyjádření společnosti se tyto závazky daří plnit.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.