Brněnský Zetor Tractors za loňský rok poprvé po osmi letech v zisku vykázal ztrátu. Firma vyrobila o 685 traktorů méně než o rok dříve a navzdory tržbám ve výši 2,3 miliardy korun se propadla do ztráty 149 milionů korun. Vedení společnosti o tom informovalo v tiskové zprávě.
Podle výkonného ředitele Mariana Lipovského je důvodem hospodářských výsledků opožděné uvedení některých modelů na trh v první polovině roku, které způsobila nutnost přizpůsobit modely nové evropské směrnici.
"Dále se společnost potýkala s dlouhodobým poklesem trhu s traktory trvajícím již od roku 2012. Především v druhé polovině roku 2018 se výrazně zhoršily tržní podmínky vlivem extrémního sucha ve velké části Evropy, což negativně ovlivnilo ekonomickou situaci farmářů. Tato situace se významně projevila na našich největších trzích, tedy v Česku a v Polsku, kde došlo k propadu celého trhu o 21 procent, respektive o 20 procent," uvedl Lipovský.
Kvůli tomuto vývoji přistoupilo vedení Zetoru na konci roku k reorganizaci firmy a na začátku roku letošního dostalo výpověď 145 zaměstnanců, zhruba pětina firmy.
"Pro rok 2019 plánuje společnost snížení objemu skladových zásob a hotových výrobků, což je nutný předpoklad ke zlepšení hospodaření a ke stabilizaci společnosti, a zvýšení svého tržního podílu na klíčových trzích," dodal Lipovský.
Zetor bude pokračovat ve vývoji stěžejních produktových řad, zaměřit se chce na převedení modelových řad Proxima, Forterra a Crystal do nového designu, který v loňském roce dostaly dva modely z produktové řady Major.
Přestože byla společnost v posledních osmi letech v zisku, počet prodaných traktorů se v posledních letech snižoval. zatímco ještě v roce 2014 prodal Zetor 4178 traktorů, v roce 2017 to bylo 2786 strojů. Postupně klesaly také tržby společnosti.
I když je Zetor nejsilnější značkou v Česku, 87 procent jeho produkce putuje do zahraničí. Kromě Slovenska míří výrobky z brněnské továrny zejména do Polska, Litvy, Irska, Německa, Velké Británie, Francie, USA nebo Bulharska.
V roce 2017 uzavřel Zetor v Rusku memorandum o dodávce 6000 sad traktorů Forterra do roku 2022. Podle dřívějšího vyjádření společnosti se tyto závazky daří plnit.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.