Amerika řeší nový problém, kvůli Číně si rozvrtá zem

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: pixabay.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 16. května 2019 15:20
Sdílej:

Elektromobilita zažívá v posledních letech rapidní nárůst na popularitě, což samozřejmě přináší řadu pozitiv i negativ. Jedním z nejčastěji opakovaných negativ je pak neustále rostoucí poptávka po bateriích, k jejichž výrobě je však zapotřebí získat nemalé množství vzácných kovů. A právě to se nyní americká vláda rozhodla řešit.

Americká senátní komise pro energetiku a přírodní zdroje měla v úterý slyšení, jehož cílem je aktualizace dokumentu zvaného „American Mineral Scurity Act (AMSA). Všem totiž začíná být jasné, že poptávka pro minerálech potřebných k výrobě elektromobilů bude v následujících letech už jen vzrůstat.

Jedním z hlavních cílů modifikované legislativy má mít například urychlení vydávání povolenek pro nové doly, což by mělo Američanům pomoci snížit náskok Číny v odvětví výroby baterií pro elektromobily, jak uvádí s odkazem na agenturu Reuters web The Drive.

Data z úřadů pro geologický průzkum (USGS odhadují, že na území USA se může nacházet až 35 000 tun minerálních rezerv lithia, které je zásadním komponentem pro výrobu Lithium-Ion baterií a Lithium-polymerových baterií. Výraz „minerální rezervy" by přitom měl označovat pouze množství, které je ekonomicky výhodné vytěžit při současných cenách. USGS i mnohé společnosti v oboru se však shodují, že skutečné množství lithia pod USA může být podstatně větší.

Některé automobilky, včetně Tesly, přitom již dříve varovaly, že rapidní nárůst poptávky po lithiu a dalších kovech využívaných v bateriích, jako je například kobalt nebo měď, může způsobit celosvětový nedostatek těchto materiálů. A svůj podíl na tom může mít i nedostatečně rozvíjený a modernizovaný těžební průmysl. Ostatně některé materiály, jako je třeba Kobalt, pochází převážně z rozvojových zemí jako je Kongo, kde v dolech běžně pracují i děti a o všeobecných lidských podmínkách snad ani nechceme mluvit.

V případě Kobalt je pak údajně zatím nejisté, zda se vůbec na území USA nějaké ložisko nachází. Služba USGS navíc primárně vychází z dat získaných od soukromých společností, neboť vlastní analýza materiálů by spotřebovávala ohromného času i financí.

Pokud by tedy došlo na schválení upraveného dokumentu AMSA, mělo by urychleně dojít k hledání jak nových ložisek Kobaltu, tak i nových velkých ložisek lithia a mědi.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.