Tuto sobotu se začne nanovo opravovat problematický úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině, oznámil včera ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Čtrnáctikilometrový úsek dálnice opraví Skanska za zhruba 640 milionů korun. Celá modernizace D1 má být hotová v roce 2021, uvedl ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavol Kováčik.
Opravy 14 kilometrů dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun tehdy dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Stavba však nabrala zpoždění a stavaři nestihli práce během zimy přerušit. Stát proto stavebním firmám vypověděl smlouvu.
Skanska letos dokončí zahájené práce ve středním pásu a vymění zhruba polovinu vozovky v levém jízdním pásu. Silničáři firmu vybrali bez otevřené soutěže, zdržení by mohlo ohrozit provoz. K podání nabídky vyzvalo ŘSD sedm firem. Zpoždění prací již způsobilo na dálnici problémy zejména v prosinci, kdy se za hustého sněžení tvořily v úseku kolony dlouhé desítky kilometrů.
Zhotovitele dalších prací na tomto úseku bude ŘSD hledat v klasickém výběrovém řízení, nutná je například dostavba nadjezdu na silnici třetí třídy mezi obcí Bystrá a městem Humpolec nebo modernizace zbylého úseku, který nyní Skanska neprovede. Hlavní stavební práce v tomto úseku by měly skončit v říjnu příštího roku.
Modernizace dálnice D1 je rozdělena do 20 úseků, 13 z nich je dokončeno, na čtyřech úsecích se pracuje, úsek u Humpolce bude pátým. U zbývajících dvou úseků se nyní koná výběrové řízení, skončit má letos. Zahájení prací se očekává příští rok. "Tak, aby byl termín celkového dokončení rekonstrukce a modernizace dálnice D1 v roce 2021 splněn," řekl Kováčik.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.