GAZelle je etalonem ruských silnic, brzy se však na YouTube videích z palubních kamer mohou začít objevovat zcela nové dodávky. Výrobu svého prvního lehkého užitkového vozu totiž zahájil běloruský MAZ.
GAZ GAZelle je jedním z nejčastějších užitkových vozů, který můžete potkat na ruských cestách. Důvodem její obliby je kromě nízké ceny a robustnosti také poněkud omezený výběr lokálně vyráběných dodávek, což se ale rozhodl změnit běloruský závod MAZ.
Ten je znám i Čechům, nákladní vozy MAZ se objevují i na našich silnicích, kromě těch ale MAZ produkuje a exportuje i autobusy. Lehké užitkové vozy však v Minsku nikdy nevznikaly, dva nové modely jsou tak pro firmu prvotinami. Kromě standardní dodávky MAZ-281040 se bude vyrábět i minibus MAZ-365022, ideální pro provoz populárních maršrutek.
Po pohledu na fotografii ve voze poznáte jasnou inspiraci starším modelem Mercedesu Sprinter druhé generace, který se dodnes drží v prodeji. Podobně jsou ztvárněny světla, i když zcela totožný tvar nemají a stejně tak maska. Téměř shodné jsou dveře a tvar bočních oken, stejně tak výřez na boku karosérii přecházející až na záď dodávky. Nebýt změněného loga, byl by pro méně znalé pozorovatele problém rozeznat nový MAZ od německé dodávky.
Pokud jste ale čekali, že se do staré dobré taktiky kopírování designu opravdu pustili Bělorusové, budete zklamáni. MAZ totiž své nové modely staví z CKD kitů dovážených z Číny. Dodávka i minibus má základ v modelu nazvaném JAC Sunray, který se v Číně vyrábí už od roku 2010. Ve své domovině navíc na přídi nosí logo velmi podobné tomu německému, jen s pěti cípy místo tří.
Bělorusko-čínský stroj je vybaven čínským čtyřválcovým turbodieselem JAC o výkonu 150 koní, který na zadní nápravu přenáší šestistupňová manuální převodovka. Maximální povolená hmotnost je 4050 kg, s pohotovostní hmotností 2620 kg tak na náklad zbývá 1430 kg, v minibusu se usadí až 17 lidí. Problémem ale může být cena, dodávka MAZ se bude zřejmě prodávat za 2,5 milionu rublu, zatímco srovnatelná GAZelle Next se dá pořídit za 1,5 milionu.
Nejde ale o první pokus MAZu dostat se na trh s čínským vozem. V roce 2010 firma představila minibus, založený na čínském King Long Hiase, což byla v Číně velmi oblíbená licenční verze Toyoty HiAce. Stroj, pojmenovaný ruskými novináři MAZelle, se však nedostál z fáze prototypu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.