Konkurence pro GAZelle? MAZ ukázal svou kopii Mercedesu Sprinter

MAZ
MAZ, foto: MAZ
-mdo , AutoRoad.cz 8. května 2019 15:12
Sdílej:

GAZelle je etalonem ruských silnic, brzy se však na YouTube videích z palubních kamer mohou začít objevovat zcela nové dodávky. Výrobu svého prvního lehkého užitkového vozu totiž zahájil běloruský MAZ.

GAZ GAZelle je jedním z nejčastějších užitkových vozů, který můžete potkat na ruských cestách. Důvodem její obliby je kromě nízké ceny a robustnosti také poněkud omezený výběr lokálně vyráběných dodávek, což se ale rozhodl změnit běloruský závod MAZ. 

Ten je znám i Čechům, nákladní vozy MAZ se objevují i na našich silnicích, kromě těch ale MAZ produkuje a exportuje i autobusy. Lehké užitkové vozy však v Minsku nikdy nevznikaly, dva nové modely jsou tak pro firmu prvotinami. Kromě standardní dodávky MAZ-281040 se bude vyrábět i minibus MAZ-365022, ideální pro provoz populárních maršrutek.

Po pohledu na fotografii ve voze poznáte jasnou inspiraci starším modelem Mercedesu Sprinter druhé generace, který se dodnes drží v prodeji. Podobně jsou ztvárněny světla, i když zcela totožný tvar nemají a stejně tak maska. Téměř shodné jsou dveře a tvar bočních oken, stejně tak výřez na boku karosérii přecházející až na záď dodávky. Nebýt změněného loga, byl by pro méně znalé pozorovatele problém rozeznat nový MAZ od německé dodávky.

Pokud jste ale čekali, že se do staré dobré taktiky kopírování designu opravdu pustili Bělorusové, budete zklamáni. MAZ totiž své nové modely staví z CKD kitů dovážených z Číny. Dodávka i minibus má základ v modelu nazvaném JAC Sunray, který se v Číně vyrábí už od roku 2010. Ve své domovině navíc na přídi nosí logo velmi podobné tomu německému, jen s pěti cípy místo tří.

Bělorusko-čínský stroj je vybaven čínským čtyřválcovým turbodieselem JAC o výkonu 150 koní, který na zadní nápravu přenáší šestistupňová manuální převodovka. Maximální povolená hmotnost je 4050 kg, s pohotovostní hmotností 2620 kg tak na náklad zbývá 1430 kg, v minibusu se usadí až 17 lidí. Problémem ale může být cena, dodávka MAZ se bude zřejmě prodávat za 2,5 milionu rublu, zatímco srovnatelná GAZelle Next se dá pořídit za 1,5 milionu.

Nejde ale o první pokus MAZu dostat se na trh s čínským vozem. V roce 2010 firma představila minibus, založený na čínském King Long Hiase, což byla v Číně velmi oblíbená licenční verze Toyoty HiAce. Stroj, pojmenovaný ruskými novináři MAZelle, se však nedostál z fáze prototypu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.