Výrobní závod společnosti Škoda Auto v Kvasinách je prvním provozem, kde se v rámci digitalizace montáže zavádí moderní projekt dProdukce. Jeho základním prvkem jsou interaktivní a vizualizační panely. Díky nim má každý pracovník na lince přístup k důležitým dokumentům zpracovaným v přehledné digitální podobě. Prostřednictvím interaktivního menu mají zaměstnanci na jednom místě dostupné informace pro správnou orientaci na pracovišti, v pracovních postupech a montážních návodech. Jde o svým rozsahem unikátní projekt digitalizace veškerých procesů, se kterými pracují pracovníci na montážních linkách.
„Společnost Škoda Auto si zakládá na široké nabídce výbav a modelů. Projekt digitalizace je jedním ze základních pilířů efektivního a bezchybného výrobního procesu,“ říká Marek Jancák, vedoucí výroby vozů. „Projekt dProdukce umožní vyšší komplexitu produktu při trvale rostoucích požadavcích na kvalitu od našich zákazníků. Tento projekt povede k dalšímu rozvoji a vyšší kompetenci závodu Kvasiny a jeho přibližně 9000 zaměstnanců.“
Projekt dProdukce se skládá ze čtyř hlavních oblastí: Vizualizace komplexity, Digitální týmová práce, Digitální systém kvality a Digitální výrobní dokumentace. Zaměstnanec s těmito systémy aktivně pracuje přes interaktivní panel. Dále mu k práci napomáhají panely vizualizační.
Základem systému je dotyková obrazovka se čtečkou zaměstnaneckých karet. Díky tomu má každý zaměstnanec rychlý přístup ke všem potřebným informacím, které nyní nemusí být v tištěné podobě. Jde o pracovní postupy, montážní návody či evidenci řady úkonů. Systém funguje obousměrně a umožňuje pracovníkům nejen čtení informací, ale i jejich zadávání s podporou automatické autorizace a přiřazení ke konkrétnímu vozu. Samozřejmostí je vícejazyčná podpora.
Významným benefitem je náhrada papírových pracovních návodů, které se dosud musely při každé změně znovu vytisknout a umístit na linku. Nový systém vše přehledně zobrazuje v aktuální podobě nejen v textové verzi, ale i s pomocí 3D obrázků nebo videonávodů, které napomáhají v zaškolení především zahraničních pracovníků. Hlavním přínosem je úspora času a omezení rizika chybovosti při práci na montážní lince.
Závod Škoda Auto v Kvasinách je považován za jeden z nejmodernějších výrobních závodů v celém odvětví, i proto padla první volba právě na tento provoz. Dalším důvodem je skutečnost, že daná výrobní linka, na které vznikají modely KodiaQ a Superb, patří k nejkratším v automobilce: skládá se z 56 taktů vyžadujících kolem 5 000 operací, a proto zde bylo zavedení nové technologie prioritní. Před spuštěním projektu dProdukce bylo nutné na montážní linku umístit 50 dotykových obrazovek a 100 standardních. Přípravy zahrnovaly kromě zaškolení přibližně 800 zaměstnanců linky také instalaci 19 kilometrů nového elektrického vedení, 200 zásuvek a 2,5 tuny potřebného elektronického zařízení.
Celkové investice do zavedení nového projektu přesáhly 30 000 000 Kč (přes 1 200 000 eur). Po vyhodnocení fungování nového systému v praxi bude dProdukce zavedena také do dalších výrobních závodů společnosti Škoda Auto.
Projekt dProdukce je dalším z řady inovativních opatření ve výrobních procesech české automobilky v rámci přechodu na Průmysl 4.0. Nedávno byly v Kvasinách a následně v Mladé Boleslavi uvedeny do provozu automatizované sklady menších dílů, ve Vrchlabí se v souvislosti s digitalizací výroby používá od loňského roku plně autonomní přepravní robot, který je schopný se sám učit a při transportu v hale samostatně vybrat nejkratší a nejbezpečnější trasu.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.