Výrobní závod společnosti Škoda Auto v Kvasinách je prvním provozem, kde se v rámci digitalizace montáže zavádí moderní projekt dProdukce. Jeho základním prvkem jsou interaktivní a vizualizační panely. Díky nim má každý pracovník na lince přístup k důležitým dokumentům zpracovaným v přehledné digitální podobě. Prostřednictvím interaktivního menu mají zaměstnanci na jednom místě dostupné informace pro správnou orientaci na pracovišti, v pracovních postupech a montážních návodech. Jde o svým rozsahem unikátní projekt digitalizace veškerých procesů, se kterými pracují pracovníci na montážních linkách.
„Společnost Škoda Auto si zakládá na široké nabídce výbav a modelů. Projekt digitalizace je jedním ze základních pilířů efektivního a bezchybného výrobního procesu,“ říká Marek Jancák, vedoucí výroby vozů. „Projekt dProdukce umožní vyšší komplexitu produktu při trvale rostoucích požadavcích na kvalitu od našich zákazníků. Tento projekt povede k dalšímu rozvoji a vyšší kompetenci závodu Kvasiny a jeho přibližně 9000 zaměstnanců.“
Projekt dProdukce se skládá ze čtyř hlavních oblastí: Vizualizace komplexity, Digitální týmová práce, Digitální systém kvality a Digitální výrobní dokumentace. Zaměstnanec s těmito systémy aktivně pracuje přes interaktivní panel. Dále mu k práci napomáhají panely vizualizační.
Základem systému je dotyková obrazovka se čtečkou zaměstnaneckých karet. Díky tomu má každý zaměstnanec rychlý přístup ke všem potřebným informacím, které nyní nemusí být v tištěné podobě. Jde o pracovní postupy, montážní návody či evidenci řady úkonů. Systém funguje obousměrně a umožňuje pracovníkům nejen čtení informací, ale i jejich zadávání s podporou automatické autorizace a přiřazení ke konkrétnímu vozu. Samozřejmostí je vícejazyčná podpora.
Významným benefitem je náhrada papírových pracovních návodů, které se dosud musely při každé změně znovu vytisknout a umístit na linku. Nový systém vše přehledně zobrazuje v aktuální podobě nejen v textové verzi, ale i s pomocí 3D obrázků nebo videonávodů, které napomáhají v zaškolení především zahraničních pracovníků. Hlavním přínosem je úspora času a omezení rizika chybovosti při práci na montážní lince.
Závod Škoda Auto v Kvasinách je považován za jeden z nejmodernějších výrobních závodů v celém odvětví, i proto padla první volba právě na tento provoz. Dalším důvodem je skutečnost, že daná výrobní linka, na které vznikají modely KodiaQ a Superb, patří k nejkratším v automobilce: skládá se z 56 taktů vyžadujících kolem 5 000 operací, a proto zde bylo zavedení nové technologie prioritní. Před spuštěním projektu dProdukce bylo nutné na montážní linku umístit 50 dotykových obrazovek a 100 standardních. Přípravy zahrnovaly kromě zaškolení přibližně 800 zaměstnanců linky také instalaci 19 kilometrů nového elektrického vedení, 200 zásuvek a 2,5 tuny potřebného elektronického zařízení.
Celkové investice do zavedení nového projektu přesáhly 30 000 000 Kč (přes 1 200 000 eur). Po vyhodnocení fungování nového systému v praxi bude dProdukce zavedena také do dalších výrobních závodů společnosti Škoda Auto.
Projekt dProdukce je dalším z řady inovativních opatření ve výrobních procesech české automobilky v rámci přechodu na Průmysl 4.0. Nedávno byly v Kvasinách a následně v Mladé Boleslavi uvedeny do provozu automatizované sklady menších dílů, ve Vrchlabí se v souvislosti s digitalizací výroby používá od loňského roku plně autonomní přepravní robot, který je schopný se sám učit a při transportu v hale samostatně vybrat nejkratší a nejbezpečnější trasu.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.