Jeep Wrangler je jedním z těch legendárních vozů, které každý pozná a na silnicích ovládaných anonymními SUV je nikdo nepřehlédne. Pokud po Warengleru toužíte, ale nechce se vám dávat tolik peněz za plně vybavenou verzi, můžete mít i jeho levnější variantu.
Jeep Wrangler se nedávno dostal na trh ve své čtvrté generaci, která přinesla zcela novou techniku v jinak stále příjemně retro karosérii. V Česku si základní Wrangler pořídíte od asi 1 200 000 Kč, ve verzi s dieselovým čtyřválcem o výkonu 200 koní. K dispozici je ale i podobně vypadající vůz, který nabídne skvělé terénní schopnosti, snímatelnou střechu i dveře a bohatou výbavu. Pochází z Číny a koupit si jej můžete v Německu, kde se už čínské značky docela uchytily.
Alternativa pro pravověrný americký stroj pochází kupodivu z Číny, což ale asi snadno poznáte na první pohled. BAIC BJ40 je totiž docela věrnou kopií Jeepu Wrangler, která se liší v podstatě jen ztvárněním přední části. Příběj čínského Jeepu ale není tak jednoduchý, jako ostatní kopie z východu.
Státní automobilka Beijing Auto totiž začala stavět své nelicencované kopie Jeepu CJ5 už v roce 1961. Od té doby vůz procházel postupnými modernizacemi, které se vzhledově vzdalovaly modernizovaným Jeepům a dal základ pro nejdůležitější čínské terénní vozidlo, Beijing BJ212. Ten se drží ve výrobě jen s malými změnami od roku 1965, je tedy takovou čínskou obdobou UAZ Hunter nebo Land Roveru Defender. A stejně jako Wrangler je moderní interpretací Jeepu CJ, se i BAIC pokusil o moderní vůz navazující na legendární nesmrtelný model. Kromě toho navíc BAIC od roku 1981 provozoval joint-venture přímo s Jeepem, ve kterém vyráběl americké vozy pro čínský trh.
BAIC BJ40 se začal prodávat v roce 2013 v dvoudvéřové verzi, o dva roky později následovala čtyřdvéřová BJ40L. Stejne jako Wrangler je i BJ40 hranatý teréňák s karosérií na rámu. Stejně jako Američan přiznává panty svěří či kapoty, má mohutné černé vyčnívající blatníky, rezrvu na zádi a snímatelný hardtop. V létě tedy můžete docela snadno sundat jak střechu, tak dveře, některé varianty by měly nabízet i sklopitelné přední okno. Nejvíce se liší přední část, Beijing má na masce jen pět otvorů místo sedmi Jeepu a hranatá světla místo kulatých.
Interiér si Číňané ztvárnili zcela po svém, s výjimkou volantu, který inspiraci u Wrangleru nezapře. Zaujme výrazné utilitární madlo před spolujezdcem a náklonoměr s výškoměrem mezi průduchy klimatizace. Pro čínský vůz nezbytný displej má velikost 7", klimatizace se ovládá otočnými ovladači pod ním. Výbava Elite, jediná dostupná v EU, dále nabízí couvací kamery, kožené čalunění, elektricky nastavitelné sedačky, automatickou klimatizaci, multifunkční volant, GPS, čističku vzduchu, LED světlomety nebo asistenty pro jízdu v terénu, z kopce atd.
Ani po technické stránce se BJ40 nenechá Jeepem zahanbit. Wrangler můžete mít s přeplňovaným dieselem o výkonu 200 koní nebo přeplňovaným benzínem o výkonu 270 koní. BJ40 nabízí pouze jednu motorizaci, přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,3 litru a výkonu 230 koní a 350 Nm. Tato jednotka mimochodem pochází od Saabu, jeho techniku totoiž po krachu odkoupil právě BAIC. Převodovka je šestistupňová automatická, všechny BJ40 mají pohon všech kol s připojitelnou přední nápravou jako standard. V terénu si BJ40 bez problému poradí, jde ostatně o pravověrný teréňák na rámu a v Číně proto také nejoblíbenější základ pro stavby tamních nadšenců do off roadu. Díky této popularitě jsou snadno dostupné sady na všemožné terénní úpravy, sehnatelné levně na čínských online obchodech.
BAIC BJ40 se prodává u našich západních sousedů, společně s menším modelem BJ20, který jsme vám také nedávno ukázali. Dostupné by měla být jak krátká tak dlouhá verze, obě ve výbavě Elite. Čtyřdvéřový BAIC BJ40L Elite se nabízí za 36652 EUR s DPH, tedy asi 940 tisíc Kč. V Německu prodávaný vůz samozřejmě splňuje všechny podmínky pro provoz v EU, včetně současných emisních norem a nebude proto problém jej přihlásit i v Česku.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.