Jeep Wrangler je jedním z těch legendárních vozů, které každý pozná a na silnicích ovládaných anonymními SUV je nikdo nepřehlédne. Pokud po Warengleru toužíte, ale nechce se vám dávat tolik peněz za plně vybavenou verzi, můžete mít i jeho levnější variantu.
Jeep Wrangler se nedávno dostal na trh ve své čtvrté generaci, která přinesla zcela novou techniku v jinak stále příjemně retro karosérii. V Česku si základní Wrangler pořídíte od asi 1 200 000 Kč, ve verzi s dieselovým čtyřválcem o výkonu 200 koní. K dispozici je ale i podobně vypadající vůz, který nabídne skvělé terénní schopnosti, snímatelnou střechu i dveře a bohatou výbavu. Pochází z Číny a koupit si jej můžete v Německu, kde se už čínské značky docela uchytily.
Alternativa pro pravověrný americký stroj pochází kupodivu z Číny, což ale asi snadno poznáte na první pohled. BAIC BJ40 je totiž docela věrnou kopií Jeepu Wrangler, která se liší v podstatě jen ztvárněním přední části. Příběj čínského Jeepu ale není tak jednoduchý, jako ostatní kopie z východu.
Státní automobilka Beijing Auto totiž začala stavět své nelicencované kopie Jeepu CJ5 už v roce 1961. Od té doby vůz procházel postupnými modernizacemi, které se vzhledově vzdalovaly modernizovaným Jeepům a dal základ pro nejdůležitější čínské terénní vozidlo, Beijing BJ212. Ten se drží ve výrobě jen s malými změnami od roku 1965, je tedy takovou čínskou obdobou UAZ Hunter nebo Land Roveru Defender. A stejně jako Wrangler je moderní interpretací Jeepu CJ, se i BAIC pokusil o moderní vůz navazující na legendární nesmrtelný model. Kromě toho navíc BAIC od roku 1981 provozoval joint-venture přímo s Jeepem, ve kterém vyráběl americké vozy pro čínský trh.
BAIC BJ40 se začal prodávat v roce 2013 v dvoudvéřové verzi, o dva roky později následovala čtyřdvéřová BJ40L. Stejne jako Wrangler je i BJ40 hranatý teréňák s karosérií na rámu. Stejně jako Američan přiznává panty svěří či kapoty, má mohutné černé vyčnívající blatníky, rezrvu na zádi a snímatelný hardtop. V létě tedy můžete docela snadno sundat jak střechu, tak dveře, některé varianty by měly nabízet i sklopitelné přední okno. Nejvíce se liší přední část, Beijing má na masce jen pět otvorů místo sedmi Jeepu a hranatá světla místo kulatých.
Interiér si Číňané ztvárnili zcela po svém, s výjimkou volantu, který inspiraci u Wrangleru nezapře. Zaujme výrazné utilitární madlo před spolujezdcem a náklonoměr s výškoměrem mezi průduchy klimatizace. Pro čínský vůz nezbytný displej má velikost 7", klimatizace se ovládá otočnými ovladači pod ním. Výbava Elite, jediná dostupná v EU, dále nabízí couvací kamery, kožené čalunění, elektricky nastavitelné sedačky, automatickou klimatizaci, multifunkční volant, GPS, čističku vzduchu, LED světlomety nebo asistenty pro jízdu v terénu, z kopce atd.
Ani po technické stránce se BJ40 nenechá Jeepem zahanbit. Wrangler můžete mít s přeplňovaným dieselem o výkonu 200 koní nebo přeplňovaným benzínem o výkonu 270 koní. BJ40 nabízí pouze jednu motorizaci, přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,3 litru a výkonu 230 koní a 350 Nm. Tato jednotka mimochodem pochází od Saabu, jeho techniku totoiž po krachu odkoupil právě BAIC. Převodovka je šestistupňová automatická, všechny BJ40 mají pohon všech kol s připojitelnou přední nápravou jako standard. V terénu si BJ40 bez problému poradí, jde ostatně o pravověrný teréňák na rámu a v Číně proto také nejoblíbenější základ pro stavby tamních nadšenců do off roadu. Díky této popularitě jsou snadno dostupné sady na všemožné terénní úpravy, sehnatelné levně na čínských online obchodech.
BAIC BJ40 se prodává u našich západních sousedů, společně s menším modelem BJ20, který jsme vám také nedávno ukázali. Dostupné by měla být jak krátká tak dlouhá verze, obě ve výbavě Elite. Čtyřdvéřový BAIC BJ40L Elite se nabízí za 36652 EUR s DPH, tedy asi 940 tisíc Kč. V Německu prodávaný vůz samozřejmě splňuje všechny podmínky pro provoz v EU, včetně současných emisních norem a nebude proto problém jej přihlásit i v Česku.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.