Tesla Model 3 se vždy chlubila dojezdem, který by měl uspokojit potřeby většiny zákazníků. Poslední představená varianta, která je nabízená jen na kanadském trhu, však disponuje dojezdem pouhých 150 kilometrů. Na první pohled to může vypadat směšně, skutečnost je ale taková, že ze strany Tesly se jedná o geniální tah.
V některých zemích je běžné, že při nákupu elektromobilů můžete požádat o státní dotaci. Tento systém má však mnoho odpůrců, podle kterých na něm vydělávají především bohatí lidé, zatímco průměrné lidé nemají šanci dosáhnout na běžně použitelný elektromobil ani s dotacemi.
Kanadští úředníci se proto pokusili vnést do tohoto systému alespoň trochu spravedlnosti. Aby bylo možné požádat o dotaci 5 000 kanadských dolarů (85 200 Kč), musí být základní cena elektromobilu nižší než 45 000 kanadských dolarů - v přepočtu cca 33 500 amerických dolarů (766 500 Kč).
To je poměrně přísný finanční limit, který měl lidem zabránit, aby si za peněz z dotací pořizovali luxusní elektromobily. Součástí omezení je však dodatek, který lidem umožňuje připlatit si za vybavení vozu až do celkové hodnoty 55 000 kanadských dolarů. A právě toho se Tesla rozhodla využít.
Jak totiž upozornil web Electrek, Tesla v tichosti představila zcela základní Model 3 s dojezdem pouhých 150 kilometrů, jehož cena začíná na částce 44 999 kanadských dolarů. Tedy těsně pod vládou stanoveným maximem. Pokud vám přijde tento dojezd naprosto směšný, zvlášť v dnešní době, pak máte naprostou pravdu. Jenže to Tesla ví a zřejmě ani nestojí o to, aby se vůbec prodával.
Stačí totiž, že model začíná těsně pod zákonným limitem. Dražší Tesla Model 3 Standard Range Plus, která již nabídne odpovídající standard vozidel Tesla a dojezd 386 kilometrů, se totiž dá považovat za luxusnější výbavu a díky ceně 53 700 kanadských dolarů (cca 914 100 Kč) na ni lze stále uplatnit výše zmíněnou dotaci 5 000 kanadských dolarů.
Tesla tak zřejmě brzy naštve řadu kanadských úředníků, neboť její nový model v podstatně legálně obchází stanovená pravidla. A aby si Tesla pojistila, že si někdo náhodou nekoupí špatný model, rozhodla se variantu s dojezdem 150 km nabízet pouze ve svých autosalonech. Standardní Model 3 Standard Range Plus však lze klasicky objednávat on-line, pomocí konfigurátorů na kanadském webu automobilky.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?