Když Elon Musk v květnu minulého roku ohlašoval parametry nového Modelu 3 Performance, sliboval, že bude lepší a zároveň levnější než BMW M3. A protože M3 je považováno za jedno z nejschopnějších aut ve svém segmentu, rozhodli se lidé z Top Gearu, že tohle tvrzení prověřit v praxi. Ale ještě než se podíváme na výsledky - na koho byste si vsadili vy?
Rychlý pohled na technické parametry hraje do karet Tesly Model 3. Oproti BMW má vyšší výkon, vyšší točivý moment, lepší akceleraci a také pohon všech kol. M3 má však v rukávu jedno eso, kterým je o 300 kilogramů nižší hmotnost. A ačkoliv se tenhle parametr často přehlíží, u sportovních vozidel hraje zásadní roli.
Jack Rix, redaktor Top Gearu, se rozhodl podrobit vozy srovnání ve čtyřech disciplínách. Tou první byl tradiční závod ve sprintu na 1/4 míle, který naprosto s přehledem vyhrála Tesla. Tady se ani nedalo očekávat nic jiného. Druhý závod byl na podobné bázi, dával však velkou šanci BMW.
Jednalo se totiž o sprint z 0 na 100 mil v hodině a poté opět na nulu. A ačkoliv dokáže Tesla prudčeji akcelerovat, při brzdění se musí porvat s vyšší hmotností, což nahrávalo právě BMW M3. I v tomto závodě však nakonec zvítězila Tesla, která dokázala závod absolvovat v čase 13,1 sekundy, zatímco BMW to trvalo o 0,7 sekundy déle.
Za stavu 2:0 pro Teslu přišel čas na tradiční okruhový závod na čas. Okruh byl však poměrně komplikovaný a posetý zatáčkami, což opět lehce hrálo do karet BMW, které se díky nižší hmotnosti nemuselo tolik prát s fyzikou. Kombinace vysokého výkonu, pohonu všech kol a nového jízdního režimu Track Mode však pomohla Tesle zdolat trať v čase 1:34,07. BMW M3, se všemi systémy v nejostřejším nastavení, bylo na trati mnohem agilnější a snad i zábavnější, jeho výsledný čas 1:35,96 sekundy však opět nestačil.
Jack si navíc pochvaloval, že díky tichu uvnitř elektromobilu byl schopen mnohem lépe odhadnout množství trakce na pneumatikách. To nebylo u BMW kvůli zvuku motoru možné, nicméně něco nám říká, že ve výsledku mu zvuk motoru určitě tolik nevadil. Spíš našel jeden z mnoha dalších benefitů elektromobility.
Poslední disciplínou pak bylo driftování, během kterého přišlo opět na dost tuhý souboj. S Teslou se totiž i přes její vyšší váhu a pohon všech kol dalo skutečně jezdit bokem, rozhodně to však nebyla taková zábava, jako v BMW. Celkové skóre 3:1 pro Teslu tedy vypadá celkem jasně, ovšem skutečně jsou věci tak jednoduché?
Záleží na úhlu pohledu a samozřejmě také na tom, co čekáte. Tesla je dokonale civilizované auto, které se dokáže s lehkostí proplétat ulicemi velkoměst a ještě pak zazáří i na okruhu. BMW je sice méně civilizované, nabídne vám však emoce a zábavu, které Tesla ani se svou technickou sofistikovaností konkurovat nemůže. Ostatně i Jack nakonec uznal, že kdyby si mohl zajet poslední kolo na okruhu, vyrazil by za volantem BMW.
V každém případě je však před Teslou Model 3 Performance potřeba smeknout. Když Elon Musk na Twitteru psal, že bude lepší než BMW M3, rozhodně nelhal. Tedy alespoň po technické stránce. Ještě letos se však máme dočkat nové generace BMW M3, které by mohlo zvednout hozenou rukavici a předvést pořádné divadlo.
A my jsme si celkem jistí, že Tesla Model 3 bude jedním z prvních rivalů, se kterým budou majitelé nové M3 poměřovat síly. A na tenhle souboj už se velice těšíme.
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.