Když Elon Musk v květnu minulého roku ohlašoval parametry nového Modelu 3 Performance, sliboval, že bude lepší a zároveň levnější než BMW M3. A protože M3 je považováno za jedno z nejschopnějších aut ve svém segmentu, rozhodli se lidé z Top Gearu, že tohle tvrzení prověřit v praxi. Ale ještě než se podíváme na výsledky - na koho byste si vsadili vy?
Rychlý pohled na technické parametry hraje do karet Tesly Model 3. Oproti BMW má vyšší výkon, vyšší točivý moment, lepší akceleraci a také pohon všech kol. M3 má však v rukávu jedno eso, kterým je o 300 kilogramů nižší hmotnost. A ačkoliv se tenhle parametr často přehlíží, u sportovních vozidel hraje zásadní roli.
Jack Rix, redaktor Top Gearu, se rozhodl podrobit vozy srovnání ve čtyřech disciplínách. Tou první byl tradiční závod ve sprintu na 1/4 míle, který naprosto s přehledem vyhrála Tesla. Tady se ani nedalo očekávat nic jiného. Druhý závod byl na podobné bázi, dával však velkou šanci BMW.
Jednalo se totiž o sprint z 0 na 100 mil v hodině a poté opět na nulu. A ačkoliv dokáže Tesla prudčeji akcelerovat, při brzdění se musí porvat s vyšší hmotností, což nahrávalo právě BMW M3. I v tomto závodě však nakonec zvítězila Tesla, která dokázala závod absolvovat v čase 13,1 sekundy, zatímco BMW to trvalo o 0,7 sekundy déle.
Za stavu 2:0 pro Teslu přišel čas na tradiční okruhový závod na čas. Okruh byl však poměrně komplikovaný a posetý zatáčkami, což opět lehce hrálo do karet BMW, které se díky nižší hmotnosti nemuselo tolik prát s fyzikou. Kombinace vysokého výkonu, pohonu všech kol a nového jízdního režimu Track Mode však pomohla Tesle zdolat trať v čase 1:34,07. BMW M3, se všemi systémy v nejostřejším nastavení, bylo na trati mnohem agilnější a snad i zábavnější, jeho výsledný čas 1:35,96 sekundy však opět nestačil.
Jack si navíc pochvaloval, že díky tichu uvnitř elektromobilu byl schopen mnohem lépe odhadnout množství trakce na pneumatikách. To nebylo u BMW kvůli zvuku motoru možné, nicméně něco nám říká, že ve výsledku mu zvuk motoru určitě tolik nevadil. Spíš našel jeden z mnoha dalších benefitů elektromobility.
Poslední disciplínou pak bylo driftování, během kterého přišlo opět na dost tuhý souboj. S Teslou se totiž i přes její vyšší váhu a pohon všech kol dalo skutečně jezdit bokem, rozhodně to však nebyla taková zábava, jako v BMW. Celkové skóre 3:1 pro Teslu tedy vypadá celkem jasně, ovšem skutečně jsou věci tak jednoduché?
Záleží na úhlu pohledu a samozřejmě také na tom, co čekáte. Tesla je dokonale civilizované auto, které se dokáže s lehkostí proplétat ulicemi velkoměst a ještě pak zazáří i na okruhu. BMW je sice méně civilizované, nabídne vám však emoce a zábavu, které Tesla ani se svou technickou sofistikovaností konkurovat nemůže. Ostatně i Jack nakonec uznal, že kdyby si mohl zajet poslední kolo na okruhu, vyrazil by za volantem BMW.
V každém případě je však před Teslou Model 3 Performance potřeba smeknout. Když Elon Musk na Twitteru psal, že bude lepší než BMW M3, rozhodně nelhal. Tedy alespoň po technické stránce. Ještě letos se však máme dočkat nové generace BMW M3, které by mohlo zvednout hozenou rukavici a předvést pořádné divadlo.
A my jsme si celkem jistí, že Tesla Model 3 bude jedním z prvních rivalů, se kterým budou majitelé nové M3 poměřovat síly. A na tenhle souboj už se velice těšíme.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.