Top Gear prověřil tvrzení Elona Muska. Opravdu je Model 3 Performance lepší než BMW M3?

Top Gear srovnal Teslu Model 3 Performance a BMW M3
Top Gear srovnal Teslu Model 3 Performance a BMW M3, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. dubna 2019 16:29
Sdílej:

Když Elon Musk v květnu minulého roku ohlašoval parametry nového Modelu 3 Performance, sliboval, že bude lepší a zároveň levnější než BMW M3. A protože M3 je považováno za jedno z nejschopnějších aut ve svém segmentu, rozhodli se lidé z Top Gearu, že tohle tvrzení prověřit v praxi. Ale ještě než se podíváme na výsledky - na koho byste si vsadili vy?

Rychlý pohled na technické parametry hraje do karet Tesly Model 3. Oproti BMW má vyšší výkon, vyšší točivý moment, lepší akceleraci a také pohon všech kol. M3 má však v rukávu jedno eso, kterým je o 300 kilogramů nižší hmotnost. A ačkoliv se  tenhle parametr často přehlíží, u sportovních vozidel hraje zásadní roli.

Jack Rix, redaktor Top Gearu, se rozhodl podrobit vozy srovnání ve čtyřech disciplínách. Tou první byl tradiční závod ve sprintu na 1/4 míle, který naprosto s přehledem vyhrála Tesla. Tady se ani nedalo očekávat nic jiného. Druhý závod byl na podobné bázi, dával však velkou šanci BMW.

Jednalo se totiž o sprint z 0 na 100 mil v hodině a poté opět na nulu. A ačkoliv dokáže Tesla prudčeji akcelerovat, při brzdění se musí porvat s vyšší hmotností, což nahrávalo právě BMW M3. I v tomto závodě však nakonec zvítězila Tesla, která dokázala závod absolvovat v čase 13,1 sekundy, zatímco BMW to trvalo o 0,7 sekundy déle.

Za stavu 2:0 pro Teslu přišel čas na tradiční okruhový závod na čas. Okruh byl však poměrně komplikovaný a posetý zatáčkami, což opět lehce hrálo do karet BMW, které se díky nižší hmotnosti nemuselo tolik prát s fyzikou. Kombinace vysokého výkonu, pohonu všech kol a nového jízdního režimu Track Mode však pomohla Tesle zdolat trať v čase 1:34,07. BMW M3, se všemi systémy v nejostřejším nastavení, bylo na trati mnohem agilnější a snad i zábavnější, jeho výsledný čas 1:35,96 sekundy však opět nestačil.

Jack si navíc pochvaloval, že díky tichu uvnitř elektromobilu byl schopen mnohem lépe odhadnout množství trakce na pneumatikách. To nebylo u BMW kvůli zvuku motoru možné, nicméně něco nám říká, že ve výsledku mu zvuk motoru určitě tolik nevadil. Spíš našel jeden z mnoha dalších benefitů elektromobility.

Poslední disciplínou pak bylo driftování, během kterého přišlo opět na dost tuhý souboj. S Teslou se totiž i přes její vyšší váhu a pohon všech kol dalo skutečně jezdit bokem, rozhodně to však nebyla taková zábava, jako v BMW. Celkové skóre 3:1 pro Teslu tedy vypadá celkem jasně, ovšem skutečně jsou věci tak jednoduché? 

Záleží na úhlu pohledu a samozřejmě také na tom, co čekáte. Tesla je dokonale civilizované auto, které se dokáže s lehkostí proplétat ulicemi velkoměst a ještě pak zazáří i na okruhu. BMW je sice méně civilizované, nabídne vám však emoce a zábavu, které Tesla ani se svou technickou sofistikovaností konkurovat nemůže. Ostatně i Jack nakonec uznal, že kdyby si mohl zajet poslední kolo na okruhu, vyrazil by za volantem BMW.

V každém případě je však před Teslou Model 3 Performance potřeba smeknout. Když Elon Musk na Twitteru psal, že bude lepší než BMW M3, rozhodně nelhal. Tedy alespoň po technické stránce. Ještě letos se však máme dočkat nové generace BMW M3, které by mohlo zvednout hozenou rukavici a předvést pořádné divadlo.

A my jsme si celkem jistí, že Tesla Model 3 bude jedním z prvních rivalů, se kterým budou majitelé nové M3 poměřovat síly. A na tenhle souboj už se velice těšíme.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.