Od chvíle, kdy Volkswagen převzal vládu nad mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, už jsme se nedočkali žádného sportovního kupé s okřídleným šípem ve znaku. V roce 2002 však automobilka na ženevském autosalonu představila koncept, který bývá mnohými označován za nejkrásnější novodobou Škodu, která se nikdy nevyráběla. Tím konceptem byl Tudor, elegantní sportovně vyhlížející kupé na základech Superbu, které dokáže dodnes uhranout.
Příběh, který vedl až ke vzniku Tudoru, však neodstartovala samotná automobilka, nýbrž Wilfried Bockelmann, tehdejší šéf technologického vývoje. Ten si chtěl totiž ověřit, čeho jsou vlastně designéři ve Škodovce schopni a zda umí přijít i s něčím zcela jiným, než byla tehdejší řada Fabia, Octavia a Superb.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Tahle pobídka vedla ke vzniku několika zajímavých konceptů, včetně Fabie pick-up, Octavie kabriolet nebo Superbu kombi, který ale dorazil až v druhé generaci. Vůbec nezajímavějším projektem však bylo stylové čtyřmístné kupé Škoda Tudor, za jehož vývojem stál designér Zdeněk Cibulka, na jehož práci dohlížel šéfdesignér Thomas Ingelath.
Cibulkův návrh si Bockelmanna evidentně získal, což vedlo k tomu, že během pouhých několika měsíců vznikl model 1:4, následovala plastová maketa a poté už první hotový prototyp. Ten se však od původního návrhu celkem výrazně lišil, neboť Cibulka vytvořil zcela nový a unikátní showcar. Ještě před výrobou makety však přišel pokyn, aby se koncept podobal některému z produkčních modelů, konkrétně Superbu.
Designér tak na automobil velice citlivě napasoval přední i zadní část Superbu, přičemž jiná zůstala pouze zadní světla, která přišla s dodnes charakteristickým tvarem písmene C, který se stal pro vozy Škoda synonymem. Navíc se na voze poprvé objevil styl českého broušeného křišťálu, další charakteristika moderních vozů Škoda, který je dobře patrný u nápisu Tudor na víku zavazadlového prostoru.
Tudor však nebyl krásný jen navenek. Zajímavý byl i jeho interiér, který vycházel ze standardního Superbu. Nabízel však materiály nejvyšší kvality, které byly laděny do světlých barev. Nechyběl tříramenný sportovní volant, matně hliníkové doplňky, automatická klimatizace, navigace nebo multifunkční displej mezi budíky. Pod kapotou se pak ukrýval 2.8 litrový 30 ventilový motor V6 spojený s pětistupňovým manuálem, který posílal na přední kola 142 kW, tedy cca 193 koní.
Tudor byl zkrátka úchvatné auto, čemuž ale někdo nedokázal odolat. Jak prozradila Škoda ve svém příběhu na Skoda-storyboard.com, zapůjčení vozu na výstavu do Indie doprovázely „dramatické okolnosti." Podle Škody se vůz po výstavě ztratil, nicméně to je nejspíš jen hezčí výraz pro skutečnost, že byl jednoduše ukraden.
Po několika měsících se naštěstí povedlo úchvatný koncept dopátrat, odstavený v hale na vlakovém nádraží. Neplánovaný výlet se však na voze nejspíš podepsal, neboť „Po návratu do Česka se musel kompletně renovovat do dnešní podoby," jak uvádí web Skoda-Storyboard. A pokud byste chtěli vůz vidět na vlastní oči, stále máte možnost. Je totiž vystaven v depozitáři Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.