Od chvíle, kdy Volkswagen převzal vládu nad mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto, už jsme se nedočkali žádného sportovního kupé s okřídleným šípem ve znaku. V roce 2002 však automobilka na ženevském autosalonu představila koncept, který bývá mnohými označován za nejkrásnější novodobou Škodu, která se nikdy nevyráběla. Tím konceptem byl Tudor, elegantní sportovně vyhlížející kupé na základech Superbu, které dokáže dodnes uhranout.
Příběh, který vedl až ke vzniku Tudoru, však neodstartovala samotná automobilka, nýbrž Wilfried Bockelmann, tehdejší šéf technologického vývoje. Ten si chtěl totiž ověřit, čeho jsou vlastně designéři ve Škodovce schopni a zda umí přijít i s něčím zcela jiným, než byla tehdejší řada Fabia, Octavia a Superb.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Tahle pobídka vedla ke vzniku několika zajímavých konceptů, včetně Fabie pick-up, Octavie kabriolet nebo Superbu kombi, který ale dorazil až v druhé generaci. Vůbec nezajímavějším projektem však bylo stylové čtyřmístné kupé Škoda Tudor, za jehož vývojem stál designér Zdeněk Cibulka, na jehož práci dohlížel šéfdesignér Thomas Ingelath.
Cibulkův návrh si Bockelmanna evidentně získal, což vedlo k tomu, že během pouhých několika měsíců vznikl model 1:4, následovala plastová maketa a poté už první hotový prototyp. Ten se však od původního návrhu celkem výrazně lišil, neboť Cibulka vytvořil zcela nový a unikátní showcar. Ještě před výrobou makety však přišel pokyn, aby se koncept podobal některému z produkčních modelů, konkrétně Superbu.
Designér tak na automobil velice citlivě napasoval přední i zadní část Superbu, přičemž jiná zůstala pouze zadní světla, která přišla s dodnes charakteristickým tvarem písmene C, který se stal pro vozy Škoda synonymem. Navíc se na voze poprvé objevil styl českého broušeného křišťálu, další charakteristika moderních vozů Škoda, který je dobře patrný u nápisu Tudor na víku zavazadlového prostoru.
Tudor však nebyl krásný jen navenek. Zajímavý byl i jeho interiér, který vycházel ze standardního Superbu. Nabízel však materiály nejvyšší kvality, které byly laděny do světlých barev. Nechyběl tříramenný sportovní volant, matně hliníkové doplňky, automatická klimatizace, navigace nebo multifunkční displej mezi budíky. Pod kapotou se pak ukrýval 2.8 litrový 30 ventilový motor V6 spojený s pětistupňovým manuálem, který posílal na přední kola 142 kW, tedy cca 193 koní.
Tudor byl zkrátka úchvatné auto, čemuž ale někdo nedokázal odolat. Jak prozradila Škoda ve svém příběhu na Skoda-storyboard.com, zapůjčení vozu na výstavu do Indie doprovázely „dramatické okolnosti." Podle Škody se vůz po výstavě ztratil, nicméně to je nejspíš jen hezčí výraz pro skutečnost, že byl jednoduše ukraden.
Po několika měsících se naštěstí povedlo úchvatný koncept dopátrat, odstavený v hale na vlakovém nádraží. Neplánovaný výlet se však na voze nejspíš podepsal, neboť „Po návratu do Česka se musel kompletně renovovat do dnešní podoby," jak uvádí web Skoda-Storyboard. A pokud byste chtěli vůz vidět na vlastní oči, stále máte možnost. Je totiž vystaven v depozitáři Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.