Na světě existuje jen pár automobilů, které se nesmazatelně zapsaly do dějin lidstva. Jedním z nich je i prezidentská limuzína Lincoln Continental X-100, se kterou se v roce 1963 vydal americký prezident John Fitzgerald Kennedy na svou poslední cestu Dallasem. A právě dokonalá replika tohoto vozu je nyní k mání na eBay.
O atentátu na amerického prezidenta Johna F. Kennedyho, který se uskutečnil 22. listopadu 1963 v Dallasu, slyšel snad každý. A řada z nás nejspíš viděla i fotografie a videozáznamy, které byly pořízeny krátce před osudnými výstřely. Prezident Kennedy je na nich zachycen v otevřené limuzíně, kterou byl právě prezidentský Lincoln Continental z roku 1961 v úpravě X-100.
A zatímco originál tohoto vozu je vystaven v muzeu Henry Forda v americkém Michiganu, na eBay se objevila jeho téměř přesná replika. Jejím základem je sice vůz vyrobený v roce 1963, nicméně na první pohled jsou rozdíly mezi originálem a touto replikou téměř neznatelné.
Kabriolet dostal prodloužený rozvor a speciální zadní nárazník s nášlapy a madly na víku kufru pro členy tajné služby. Na bocích můžeme vidět znak hlavy státu, vpředu nechybí vlajky a ani malé odznaky Hess & Eisenhardt. Úpravce se skutečně zaměřil na každý detail a to včetně speciálních poklic na kolech, které pochází z Lincolnu Premiere 1957 a objevily se i na originální prezidentské limuzíně z roku 1961.
Své předlohy se věrně drží i interiér vozu. Vpředu můžeme vidět kromě vysílačky i ovládání sirény a výstražných světel, které byly elegantně integrovány do předního chromovaného nárazníku. Za přední lavicí jsou umístěny dvě menší sedačky, na kterých seděli v době atentátu guvernér státu Texas s manželkou a vzadu je opět umístěna pohodlná lavice, na které seděl prezident Kennedy se svou ženou.
Pod přední kapotou se ukrývá 7.0 litrový motor V8, který byl spojen s automatickou třístupňovou převodovkou. Tyto motory se během let vyráběly v několika výkonnostních konfiguracích, takže výkon se mohl pohybovat od 315 až po 370 koní. Poháněna byla samozřejmě zadní náprava.
Zajímavým paradoxem je skutečnost, že tato replika vypadá výrazně lépe, než prezidentský originál. Ten se totiž v roce 1964 vrátil do služby, tentokrát už ale s neprůstřelným plátováním, neprůstřelnými skly a samozřejmě s pevnou střechou.
Lyndon B. Johnson, nástupce Kennedyho v úřadu prezidenta, navíc nechal vůz nalakovat z elegantní modré (kterou si vybral Kennedy) na černou. V této podobě pak vůz využívali ještě prezidenti Nixon, Ford a Carter a to až do roku 1977. Poté vůz zamířil do muzea.
Pokud tedy chcete mít přesnou repliku limuzíny, ve které byl spáchán jeden z nejznámějších a nejdiskutovanějších atentátů historie, je tento vůz na eBay zřejmě tou nejlepší možností. Jen se připravte, že tahle sranda také něco stojí. Před přestavbou totiž vůz prošel rozsáhlým servisem a díky tomu je dnes v naprosto perfektním stavu. A tomu odpovídá i cena 125 000 dolarů, tedy cca 2.8 milionu korun.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.