Že bude nová Jawa úspěch bylo jasné už od představení tří novinek na podzim loňského roku. Atraktivní a levné modely české značky ale vyvolaly takovou lavinu zájmu, že to výrobci přineslo nečekané problémy.
Znovuzrozená Jawa ve své nové domovině ihned po představení strhla obrovskou pozornost a nejen tam. Není se ostatně čemu divit, všechny tři nové modely bodují povedeným retro designem i nízkou cenou. Technika je ovšem moderní, pod jejich kapotami se ukrývá moderní čtyřtaktní vodou chlazený motor s rozvodem DOHC, jehož vývoj probíhal údajně i v Itálii. Vzhled motoru byl upraven tak, aby připomínal staré vzduchem chlazené jednotky. Na ty má ostatně odkazovat i dvojice koncovek výfuku, jehož zvuk byl laděn tak, aby připomínal staré dvoutakty.
Modely Jawa a Jawa 42 mají objem 293 ccm a výkon okolo 27 koní a 28 Nm. Stylový bobber Perak by měl dostat motor převrtaný na 334 ccm, jehož výkon se má pohybovat okolo 30 koní a 31 Nm. Oba motory jsou spárovány s manuální šestistupňovou převodovkou a nechybí jim ani ABS.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Problémem je tak paradoxně až příliš velký zájem a možná příliš rychlá expanze. Indická Jawa, která patří pod mohutný koncern Mahindra, totiž během posledních pár měsíců otevírala nové showroomy jako zběsilá, před pár dny tak otevřela už svůj stý. Dohromady už tak má své zastoupení v 77 městech Indie a všude se setkává s podobným nadšením.
Zároveň ale má Jawa problém rozjet produkci na požadovanou kvantitu, výroba se rozjela teprve v březnu a firma má k dispozici jedinou továrnu, produkující první dva modely znovuzrozené značky. O zpožděních souvisejících s dodávkami nových motorek firma informovala už koncem loňského roku, kdy bylo otevřeno jen deset showroomu. Nově příchozí zájemci si tak v případě objednání Jawy musí počkat 5-9 měsíců. Jawa přitom i nadále přijímá nové objednávky a dále rozšiřuje svou distribuční síť, pokud tedy nerozšíří své výrobní kapacity, bude tento problém do budoucna ještě významnější. Původní prohlášení Jawy mluvily o plánu vyrobit a dodat přes 90 tisíc kusů motorek do konce roku.
Jedním z kroků, který indická Jawa provedla, je ale zpoždění oficiálního uvedení bobberu Perak do prodeje, ten se tak má nově představit až v září. Také v jeho případě se dá počítat s obrovským zájmem, Jawa tedy do té doby musí vyřešit své kapacitní problémy.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.