Stává se Jawa obětí vlastního úspěchu? Čekací lhůty začínají být problémem

JAWA 42
JAWA 42, foto: Classic Legends Pvt. Ltd.
-mdo , AutoRoad.cz 20. dubna 2019 13:59
Sdílej:

Že bude nová Jawa úspěch bylo jasné už od představení tří novinek na podzim loňského roku. Atraktivní a levné modely české značky ale vyvolaly takovou lavinu zájmu, že to výrobci přineslo nečekané problémy.

Znovuzrozená Jawa ve své nové domovině ihned po představení strhla obrovskou pozornost a nejen tam. Není se ostatně čemu divit, všechny tři nové modely bodují povedeným retro designem i nízkou cenou. Technika je ovšem moderní, pod jejich kapotami se ukrývá moderní čtyřtaktní vodou chlazený motor s rozvodem DOHC, jehož vývoj probíhal údajně i v Itálii. Vzhled motoru byl upraven tak, aby připomínal staré vzduchem chlazené jednotky. Na ty má ostatně odkazovat i dvojice koncovek výfuku, jehož zvuk byl laděn tak, aby připomínal staré dvoutakty.

Modely Jawa a Jawa 42 mají objem 293 ccm a výkon okolo 27 koní a 28 Nm. Stylový bobber Perak by měl dostat motor převrtaný na 334 ccm, jehož výkon se má pohybovat okolo 30 koní a 31 Nm. Oba motory jsou spárovány s manuální šestistupňovou převodovkou a nechybí jim ani ABS.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Problémem je tak paradoxně až příliš velký zájem a možná příliš rychlá expanze. Indická Jawa, která patří pod mohutný koncern Mahindra, totiž během posledních pár měsíců otevírala nové showroomy jako zběsilá, před pár dny tak otevřela už svůj stý. Dohromady už tak má své zastoupení v 77 městech Indie a všude se setkává s podobným nadšením. 

Zároveň ale má Jawa problém rozjet produkci na požadovanou kvantitu, výroba se rozjela teprve v březnu a firma má k dispozici jedinou továrnu, produkující první dva modely znovuzrozené značky. O zpožděních souvisejících s dodávkami nových motorek firma informovala už koncem loňského roku, kdy bylo otevřeno jen deset showroomu. Nově příchozí zájemci si tak v případě objednání Jawy musí počkat 5-9 měsíců. Jawa přitom i nadále přijímá nové objednávky a dále rozšiřuje svou distribuční síť, pokud tedy nerozšíří své výrobní kapacity, bude tento problém do budoucna ještě významnější. Původní prohlášení Jawy mluvily o plánu vyrobit a dodat přes 90 tisíc kusů motorek do konce roku. 

Jedním z kroků, který indická Jawa provedla, je ale zpoždění oficiálního uvedení bobberu Perak do prodeje, ten se tak má nově představit až v září. Také v jeho případě se dá počítat s obrovským zájmem, Jawa tedy do té doby musí vyřešit své kapacitní problémy. 

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.