Audi S5 poprvé s motory 3.0 TDI: Výkon zůstává, spotřeba a emise klesají

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 17. dubna 2019, 13:59 Google+

Audi S5 má poprvé pod kapotou vznětový motor V6. Jednotka 3.0 TDI dosahuje v modelech S5 Coupé TDI a S5 Sportback TDI (kombinovaná spotřeba paliva pro oba modely v l/100 km: 6,2; kombinované emise CO2 v g/km: 163 – 161*) nejvyššího výkonu 255 kW (347 k) a na klikový hřídel působí točivým momentem až 700 N.m. Elektricky poháněné dmychadlo zajišťuje excelentní zrychlení při rozjezdu. Částečně hybridní systém zvyšuje hospodárnost. Uvedená kombinace výkonu, točivého momentu a hospodárnosti je v tomto segmentu jedinečná.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Audi S5 Sportback s motorem TDI

Audi S5 Sportback s motorem TDI | foto: Audi

Sdílejte článek

Motor 3.0 TDI s mohutným točivým momentem

Jednotka 3.0 TDI v modelech S5 je nejvýkonnější verzí vznětového vidlicového šestiválce Audi, která kombinuje sportovní výkony s hospodárností, a představuje tak v tomto segmentu jedinečnou nabídku. Nejvyšší výkon činí 255 kW (347 k), maximální točivý moment 700 N.m je k dispozici v rozsahu od 2500 do 3100 otáček za minutu. Hodnota kombinované spotřeby paliva EU, vypočtená z hodnoty naměřené podle metodiky WLTP, je u obou verzí S5 Coupé TDI a S5 Sportback TDI navzdory výrazně vyšším výkonovým parametrům pouhých 6,2 litru nafty na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 161 gramů na kilometr. Nové modely S překonávají své předchůdce, poháněné zážehovými motory V6, spotřebou paliva, která je v průměru o 19 procent nižší, a to navzdory výrazně vyššímu točivému momentu.

Vznětový šestiválec zajistí modelu S5 Coupé zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,8 sekundy a modelu S5 Sportback za 4,9 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Vznětový motor V6 je díky těmto vlastnostem ideálním pohonem, který se vyznačuje agilitou, spontánností, nízkou spotřebou paliva a dlouhým dojezdem. A to vše doprovází sportovním zvukem a mimořádnou kultivovaností běhu.

img-responsive

Audi S5 Sportback s motorem TDI | foto: Audi

Pohon modelů S5 TDI kombinuje EAV a částečně hybridní techniku (MHEV). Oba systémy jsou součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V. V modelu S5 TDI poprvé pracuje výkonný 48V generátor s funkcí spouštěče, poháněný řemenem. Srdce částečně hybridního systému dosahuje při zpomalování maximálního rekuperačního výkonu až 8 kW. Měnič DC/DC převádí toto napětí pro komponenty ve 12V elektrické síti. Energetickou centrálou je kompaktní sada vzduchem chlazených lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 0,5 kWh, která je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru.

EAV: rychlá podpora turbodmychadla

Elektricky poháněné dmychadlo modelu Audi S5 TDI je novinkou v tomto segmentu. Elektricky poháněné dmychadlo je uloženo ve vlastní větvi sacího potrubí za chladičem stlačovaného vzduchu, v blízkosti motoru. EAV se podobá konvenčnímu výfukovému turbodmychadlu, oběžné kolo turbíny je však nahrazeno kompaktním elektromotorem, který výkonem až 7 kW zrychlí oběžné kolo kompresoru během cca 300 milisekund na 65 000 otáček za minutu. K tomu dochází v situacích, v nichž řidič požaduje vysoký výkon, ale výfukové plyny ještě nedisponují dostatečným množstvím energie k pohonu výfukového turbodmychadla. V tomto případě se obtokový ventil uzavře a přesměruje nasávaný vzduch k EAV. Jím stlačovaný vzduch proudí přímo do spalovacích prostorů. Díky tomu je mohutná hnací síla motoru 3.0 TDI okamžitě k dispozici již v nízkých otáčkách, jakmile ji řidič potřebuje, například při předjíždění nebo akceleraci na výjezdu ze zatáčky. Při klidné jízdě umožňuje tato technika zvyšováním točivého momentu udržovat nízké otáčky, což eliminuje potřebu častého řazení nižších převodových stupňů. Při rychlém rozjezdu získají nové modely S ihned po startu mnohametrový náskok před porovnatelnými vozidly bez EAV.

img-responsive

Audi S5 Coupé s motorem TDI | foto: Audi

Technika MHEV: rekuperace nebo setrvačná jízda

Systém částečně hybridního pohonu MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) v nových modelech S, který je rovněž součástí nové elektrické sítě s napětím 48 V, dokáže snížit spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,4 litru na 100 kilometrů. K čelní straně motoru 3.0 TDI je připevněno kapalinou chlazené zařízení RSG (Riemen-Starter-Generator) s funkcemi spouštěče a generátoru, které je poháněno od klikového hřídele mimořádně odolným žebrovaným klínovým řemenem. RSG dosahuje rekuperačního výkonu 8 kW a točivého momentu 60 N.m. Multifunkční zařízení úzce spolupracuje s motorem TDI a umožňuje v mnoha situacích provozovat spalovací motor v oblasti ideálního zatížení. Výsledkem je ještě vyšší hospodárnost.

Pokud řidič uvolní při jízdě rychlostí 55 až 160 km/h pedál plynu, může jet vůz po dobu až 40 sekund setrvačností, s vypnutým motorem. Napájení elektrických spotřebičů zajišťují lithium-iontové akumulátory. Řídicí jednotka pohonu rozhoduje v každé situaci, zda je hospodárnější setrvačná jízda bez motoru, jízda na volnoběh nebo rekuperace kinetické energie. K tomuto účelu využívá informace navigačního systému a senzorů vozidla. Energie, získávaná zařízením RSG při zpomalování, se ukládá do 48V sady akumulátorů, nebo přímo napájí elektrické spotřebiče.

Částečně hybridní systém znamená kromě nižší spotřeby paliva také vyšší úroveň komfortu. Konvenční spouštěč přichází ke slovu pouze při prvním spuštění motoru, protože studený motorový olej vyžaduje vyšší výkon. Pokud řidič po fázi setrvačné jízdy nebo u stojícího vozidla znovu přidá plyn, zajistí opětovné spuštění spalovacího motoru RSG. V závislosti na požadavku řidiče a situaci pracuje systém mimořádně komfortně až velmi rychle. Funkci start-stop je možné využívat již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. Před rozjezdem z klidu dojde ke spuštění motoru i při sešlápnutém pedálu brzy, jakmile se dá vozidlo vpředu do pohybu.

Motor: mimořádný točivý moment a maximální hospodárnost

Jednotka 3.0 TDI disponuje mimořádně vyspělou technikou, díky níž dosahuje nejvyššího výkonu 255 kW (347 k) a maximálního točivého momentu 700 N.m mezi 2500 a 3100 otáčkami za minutu. Vstřikovací soustava common rail vstřikuje palivo do válců pod tlakem až 2500 barů. Požadavkům na vysoké výkony odpovídají klikový hřídel, písty, ojnice i mazací soustava. Tření snižují nákladná opatření v oblastech klikového mechanismu a ventilového rozvodu. Chladicí okruhy bloku a hlav válců jsou vzájemně odděleny, aby motorový olej dosáhl provozní teploty co nejdříve po spuštění studeného motoru. Hlavy válců mají navíc dvoudílný kapalinový plášť. V závislosti na potřebě jsou do chladicího okruhu připojovány chladič motorového oleje, EAV, RSG a skříň oběžného kola kompresoru turbodmychadla.

Velké výfukové turbodmychadlo vytváří absolutní plnicí tlak až 3,4 baru. Variabilní geometrie rozváděcích lopatek (VTG) optimalizuje proudění výfukových plynů a minimalizuje ztráty. Externí systém nízkotlaké recirkulace výfukových plynů odebírá výfukové plyny až za filtrem pevných částic. Díky tomu proudí do turbodmychadla veškeré výfukové plyny, což výrazně zvyšuje jeho účinnost.

Audi nabízí na mnoha trzích mimo Evropu modely S5 s motorem 3.0 TFSI. Výfukovým turbodmychadlem přeplňovaný zážehový šestiválec s přímým vstřikováním benzinu nemá sice EAV, ale i tak poskytuje nejvyšší výkon 260 kW (354 k) a maximální točivý moment 500 N.m od 1370 do 4500 otáček za minutu. I tyto modely jsou vybaveny pohonem všech kol quattro a osmistupňovou převodovkou tiptronic.

Osmistupňová převodovka tiptronic: extrémně rychlá a komfortní

Přenos hnací síly motoru 3.0 TDI zajišťuje mimořádně rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátké převody, zatímco dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky motoru a spotřebu paliva. Řidič může nechat pracovat samočinnou převodovku s kapalinovým měničem momentu automaticky, nebo může aktivně dávat vlastní povely k řazení, které jsou přenášeny do řídicí jednotky převodovky elektronicky. Průběh řazení a návaznost převodových stupňů jsou optimalizovány pro rychlý nárůst hnací síly. Řídicí jednotka převodovky zabraňuje při popojíždění v dopravní koloně zbytečnému řazení.

Nová detailní řešení vylepšují úzkou spolupráci převodovky tiptronic se systémem MHEV. Pokud vůz jede setrvačností a motor běží na volnoběh, nebo je deaktivován, přerušuje přenos hnací síly spojka v převodovce. Elektrické čerpadlo oleje, nezávislé na spalovacím motoru, umožňuje při setrvačné jízdě zařadit vhodný převodový stupeň pro další pokračování v jízdě po spuštění motoru. K hospodárnosti přispívají i další technické moduly. Úzké pružiny tzv. lamelových brzd v sadách ozubených kol vzájemně oddělují jednotlivé lamely, aby se snížily unášecí síly. Tlumič torzního kmitání v kapalinovém měniči planetové samočinné převodovky tiptronic zahrnuje speciální tlumicí prvek, pracující v závislosti na otáčkách, který dalekosáhle eliminuje vibrace vznětového motoru V6 ve velmi nízkých otáčkách.

Trvalý pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem

Hnací síla je na vozovku přenášena osmistupňovou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol quattro. Srdcem převodného ústrojí modelů Audi S5 Coupé TDI a S5 Sportback TDI je samosvorný mezinápravový diferenciál, který za obvyklých provozních podmínek rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Ztratí-li kolo trakci, přenese diferenciál většinu hnací síly na nápravu s lepší trakcí – v závislosti na jízdní situaci může být až 70 procent točivého momentu přiděleno přední nápravě, nebo 80 procent zadní nápravě.

Ovladatelnost při sportovní jízdě zdokonaluje systém selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, softwarová funkce elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC. Systém minimálně přibrzďuje vnitřní kola ještě dřív, než u nich dojde k prokluzu. Rozdíl v hnací síle způsobí mírné natočení vozidla do zatáčky. Jízdní vlastnosti jsou díky tomu ještě preciznější, agilnější a stabilnější.

quattro se sportovním diferenciálem

Na přání dodávaný sportovní diferenciál umožňuje další optimalizaci jízdních vlastností. Sportovní diferenciál při dynamickém průjezdu zatáčkou doslova vtlačí vůz do zatáčky, a v samotném zárodku tím eliminuje sklon k nedotáčivosti. Při vjezdu do zatáčky nebo zrychlování v zatáčce je hnací síla přenášena z větší části na vnější zadní kolo. Při sportovním průjezdu zatáčkou zajišťuje sportovní diferenciál stabilní a precizní reakce vozidla na pohyby volantu. Výsledkem je výjimečná agilita. Díky začlenění sportovního diferenciálu do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select si může řidič jeho prostřednictvím zvolit různá nastavení sportovního diferenciálu.

Sportovní podvozek: alternativně s konvenčními nebo adaptivními tlumiči

K dynamice modelů S významně přispívá náročná konstrukce podvozku. Jak přední, tak i zadní náprava je tvořena pětiprvkovým zavěšením, z velké části z hliníku. Ramena jsou s karoserií spojena prostřednictvím dvou pomocných rámů. Rozchod kol je 1587 milimetrů vpředu a 1568 milimetrů vzadu. Kupé má rozvor náprav 2765 milimetrů, Sportback 2825 milimetrů.

Řízení má strmý převod 15,9:1 a jeho posilovač pracuje se specifickou charakteristikou S. Řízení pohlcuje rušivé vibrace, ale zároveň přenáší do volantu užitečné informace o stavu vozovky. Na přání nabízí Audi dynamické řízení, jehož planetová převodovka s regulací otáček mění převod řízení až o 100 procent v závislosti na rychlosti jízdy a zvoleném režimu systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Dynamické řízení stabilizuje vozidlo při průjezdu zatáčkou na limitu fyzikálních zákonů mimořádně rychlými, drobnými zásahy do řízení.

Na přání nabízí Audi podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, v nichž je průtok oleje regulován elektromagnetickými ventily, a to s mimořádnou energetickou hospodárností. Vyšší elektrický proud je zapotřebí pouze k uzavření ventilů, jímž přejdou tlumiče na tuhou charakteristiku. Rozsah nastavení tlumičů mezi měkkou a velmi tuhou charakteristikou je velmi široký.

Elektronická podvozková platforma (EFP) řídí činnost tlumičů v milisekundovém taktu. Řídicí jednotka ze světa high-tech zaznamenává četné informace o pohybech vozidla a data příslušných systémů pro řízení podvozku. Na jejich základě vypočítává optimální činnost těchto komponentů a vzájemně ji přizpůsobuje s mimořádnou rychlostí a precizností. EFP řídí kromě adaptivních tlumičů také na přání dodávaný sportovní diferenciál, který společně s dynamickým řízením podléhá nadřazenému systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, do jehož vlivu spadají také škrticí klapka, tiptronic, posilovač řízení a další technické moduly. Řidič si může nastavit požadovanou činnost těchto modulů výběrem z režimů „comfort“, „auto“, „dynamic“, „efficiency“ a „individual“ (pouze s navigačním systémem MMI).

img-responsive

Audi S5 Sportback s motorem TDI | foto: Audi

Modely S5 Coupé a S5 Sportback jsou sériově vybaveny 18“ koly s pneumatikami rozměru 245/40. Na přání se dodávají 19“ kola s pneumatikami 255/35. Největší kola pro oba modely S5 TDI poskytuje Audi Sport. Jejich 20“ ráfky nesou pneumatiky rozměru 265/30. Patřičně dimenzované jsou také výkonné brzdy. Na přední nápravě mají kotoučové brzdy s vnitřním chlazením průměr 375 milimetrů. Šestipístkové pevné třmeny s nápisy S jsou černě lakované (na přání červeně). Elektronicky řízený stabilizační systém ESC pracuje velmi precizně. Řidič jej může částečně nebo zcela vypnout.

Sportovní design

Vnější design modelu S5 s velkými plochami, ostrými hranami a napínavou hrou světla a stínu přebírá progresivní designérský styl značky Audi. Průběžná ramenní linie prochází u modelů S5 Coupé a S5 Sportback v ladných obloucích nad podběhy kol a vizuálně odkazuje na trvalý pohon všech kol quattro.

Široká, nízko umístěná maska chladiče Singleframe nese dvojité, prostorově tvarované hliníkové příčky a je obklopena z obou stran sériově dodávanými světlomety LED. Výrazně trojrozměrně tvarovaný přední nárazník je členěn mnoha konturami. Velké, pětiúhelníkové otvory pro přívod vzduchu jsou strukturovány lištami ve tvaru písmene U a z části osazeny voštinovými mřížkami. Samostatné otvory na jejich vnějších okrajích přivádějí část proudícího vzduchu do podběhů kol, aby bylo zajištěno aerodynamicky příznivé obtékání kol vzduchem. Příčná lišta se vzhledem hliníku ve spodní části nárazníku završuje vzhled přídě.

Při pohledu z profilu jsou mimořádně nápadná vnější zpětná zrcátka s kryty se vzhledem hliníku a výrazně konturované prahové lišty. Modely S5 Coupé a S5 Sportback mají spoiler na víku zavazadlového prostoru. Zadní světlomety LED s dynamickými ukazateli směru patří k sériové výbavě. Do zadního nárazníku je vložena nízká voštinová mřížka. Z matného difuzoru v titanově černém odstínu vyčnívají po obou stranách chromované dvojité koncovky výfukové soustavy. Paleta laků zahrnuje devět odstínů, včetně barev šedá Quantum, šedá Daytona a modrá Turbo.

img-responsive

Audi S5 Coupé s motorem TDI | foto: Audi

Kultivovaně sportovní charakter má také interiér modelů S. Jeho design se vyznačuje horizontálními liniemi. Přístrojovou desku člení široký pás výdechů ventilační soustavy, elegantní ovládací panel klimatizace a velké plochy ozdobných obložení. Audi S5 Sportback TDI nabízí se sklopenými opěradly zadních sedadel zavazadlový prostor o objemu až 1300 litrů. Na přání mohou být modely S5 vybaveny elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru ve spojení se senzorem pohybu.

Interiéru dominuje elegantní černá, od čalounění stropu až po podlahové koberce. Čalounění sedadel – na přání s kontrastním prošíváním – je nabízeno v kombinaci kůže/Alcantara nebo z jemné kůže Nappa nejvyšší kvality. Zákazníci mají na výběr barvy černá, šedá Rotor nebo červená Magma (pouze pro jemnou kůži Nappa). Sportovní sedadla s reliéfním logem S se dodávají sériově, alternativně je možné objednat výrazně konturovaná supersportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, kosočtvercovým prošíváním a masážní funkcí. Na displeji MMI se při zapnutí zapalování objeví uvítací zobrazení s nápisem S5. Logo S s červeným kosočtvercem zdobí osvětlené prahové lišty, multifunkční sportovní volant plus obšitý kůží a ozdobný prvek na hlavici páky voliče převodovky tiptronic. Pedály a opěrka nohy jsou vyrobeny z ušlechtilé oceli, ozdobné obložení je z matného kartáčovaného hliníku nebo na přání z uhlíkového kompozitu Atlas.

Ovládání a informační a zábavní systémy: nejlepší informace a dokonalé síťové propojení

Systém MMI ve výbavě modelů S5 nabízí velmi moderní ovládání. Jeho nízké hierarchie napodobují současné chytré telefony, včetně inteligentního textového vyhledávání s nápovědou. Hlasové ovládání zpracovává pokyny pronášené hovorovým jazykem. Na přání dodávaný digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit (k dispozici ve spojení s multimediálním systémem MMI Navigation plus) zobrazuje na 12,3“ displeji veškeré důležité informace. Jedním ze tří režimů zobrazovaní, které si může řidič vybrat, je režim S, u něhož je otáčkoměr umístěn uprostřed. Na přání dodávaný průhledový displej promítá důležité informace jako symboly a číslice na čelní okno.

Informační a zábavní systémy pro modely S mají modulární koncepci. Na vrcholu nabídky stojí MMI Navigation plus s MMI touch a 8,3“ displejem. Otočné tlačítko nese dotykovou plochu pro změnu velikosti zobrazení, procházení seznamy a zadávání znaků. Systém zahrnuje hardwarový modul Audi connect, který vozidlo připojí k internetu prostřednictvím LTE. Jeho součástí je i hotspot WLAN.

img-responsive

Audi S5 Coupé s motorem TDI | foto: Audi

Na přání dodávaný Audi phone box bezkabelově připojí chytré telefony k anténě vozidla a zajistí jejich indukční nabíjení v souladu se standardem Qi. Pro mimořádně náročné fanoušky hi-fi je na výběr audiosystém Bang & Olufsen s prostorovým zvukem ve formátu 3D. Audi smartphone interface zobrazí na displeji vozidla uživatelské plochy Apple CarPlay a Android Auto pro mobilní telefon s operačními systémy iOS nebo Android.

Asistenční systémy: komfort a bezpečnost

Díky široké nabídce asistenčních systémů je jízda v modelech S5 Coupé TDI a S5 Sportback TDI ještě klidnější a komfortnější. Některé funkce jsou zařazeny do sériové výbavy. Na přání dodávané systémy lze objednávat buď samostatně, nebo v paketech „Parking“, „City“ a „Tour“. Mezi nejinovativnější systémy patří adaptivní tempomat včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro odbočování a asistent pro upozorňování na vozidla přijíždějící vzadu ze stran při couvání.

Modely Audi S5, poháněné motory TDI, budou uvedeny na evropský trh v květnu 2019. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.

Vytisknout

Diskuze: Audi S5 poprvé s motory 3.0 TDI: Výkon zůstává, spotřeba a emise klesají

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Apollo Intensa Emozione

Nejvýstřednější supersport současnosti dostal zelenou, Apollo zahájilo výrobu…

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud