Německý koncern Volkswagen má ve svém portfoliu uctihodnou sbírku značek, kterou jen nedávno rozšířil o novou Jettu. Ani to ale očividně nestačí a tak si němci vyhlédli další potenciální rozšíření.
Volkswagen dnes kromě všem známých značek VW, Škoda, Seat, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche vlastní také lokální značky Jetta a SOL. Poslední jmenovaná, čistě elektrická značka založená teprve předminulý rok, je ve vlastnictví joint-venture mezi Volkswagen Group a čínskou automobilkou JAC. A právě JAC se dle posledních informací může stát součástí německého koncernu.
JAC Motors je pro většinu Evropanů asi naprosto neznámá firma, kromě Číny je však docela úspěšná i na méně náročných trzích, jako jsou africké nebo jihoamerické státy. V těch prodává zejména pick-upy a SUV, postavené na postarších osvědčených základech. Na domácím trhu se jí také velmi daří s vlastní modelovou řadou tahačů. V Číně však překvapivě právě státem vlastněný JAC patří i mezi nejúspěšnější výrobce elektromobilů, v řadě pojmenované iEV nabízí hned pět čistě elektrických modelů. Ty se navíc pravidelně umisťují na prvních pozicích v žebříčku nejprodávanějších elektromobilů Číny, což z JAC dělá také jednu z nejprodávanějších značek elektromobilů na světě. Všechny elektromobily JAC patří k těm nejlevnějším na trhu ve svých kategoriích.
To byl zřejmě také důvod, proč si VW vybralo jako partnera pro svou první čistě elektrickou značku právě JAC, i přesto že už v Číně vlastní dvě další joint-venture. První vůz nové značky, SOL E20X, je totiž pouze upravený JAC iEV7S. To umožní VW prodávat bez zásadních investic levný elektromobil v obrovských počtech, čímž splní emisní normy požadované čínskou vládou.
Nedávné rozhodnutí čínské vlády, která se rozhodla po dekádách uvolnit tamní automobilový trh, umožňují zahraničním firmám kupovat podíly v čínských automobilkách. VW Group tak uvažuje o koupi podstatného podílu ve státem vlastněném JAC. Tento plán je však zatím v ranném stádiu a samotný VW dodal jen, že zkoumá možnosti jak si zajistit dlouhodobý úspěch na čínském trhu.
VW by nebyl první zahraniční automobilkou, která převzala významný podíl v čínském výrobci. BMW už minulý rok oznámilo, že zvýší svůj podíl v join.venture BMW Brilliance na 75 % ze současných 50 %. Stejně tak Daimler Benz plánuje koupi podílu ve státní automobilce BAIC, se kterou spoluvlastní jedno ze svých dvou čínských joint-venture.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?