Tesla Model 3 byla jedním z nejočekávanějších elektromobilů hlavně kvůli základnímu modelu, jehož cena se měla pohybovat okolo 35 000 dolarů, tedy necelých 800 000 Kč. Na jeho zařazení do nabídky jsme museli čekat dlouho, příliš jsme si ho v ní však neužili. Po pár týdnech totiž základní provedení Modelu 3 z nabídky zmizelo, aniž by automobilka dodala zákazníkům jeden jediný kus.
Jak dnes upozornil web The Drive, automobilka Tesla opět čarovala se svou nabídkou elektromobilů Model 3, ze které znenadání vypadl základní model „Standard Range" v ceně 35 000 dolarů, tedy necelých 800 000 Kč. Tento vůz byl přitom automobilkou dlouho slibovaný a zákazníky dlouho očekávaný. Přesto nedošlo na výrobu jediného kusu. Co se tedy stalo?
Když Tesla představovala nový model Standard za 35 000 s dojezdem 220 mil, představila spolu s ním i variantu Standard Plus za 37 500 dolarů, která nabízela bohatší výbavu a také dojezd až 240 mil. Podle automobilky však objednávky varianty Standard Plus až 6x překonaly objednávky nejlevnější varianty Standard Range a proto nastal čas na změny.
Varianta Standard Range sice zmizí z on-line konfigurátoru, stále však bude dostupná, pokud si o ni zákazníci řeknou přímo v dealerství nebo po telefonu. A totéž platí pro Model 3 Long Range s pohonem zadních kol. Automobilky se tím tak prý snaží zjednodušit svůj proces on-line objednávek, který bude nově zaměřen jen na tři zákaznicky nejoblíbenější modely.
Automobilka navíc de facto odpískala produkci samostatného modelu Standard Range, který měl mít menší akumulátory. Nově bude model Standard Range označovat jen výrazně softwarově omezený model Standard Plus, jehož dojezd bude cca o 10 % nižší a současně omezí funkce jako je vyhřívání sedadel, streamování hudby nebo navigaci se sledováním aktivní dopravní situace. V praxi to znamená, že zatímco model Standard Range měl mít dojezd 220 mil, o 10 % snížený dojezd modelu Standard Plus by znamenal dojezd "jen" 216 mil.
Pokud se však zákazníci časem rozhodnou, že už je jejich model Standard Range nebaví, budou si moci za doplatek odemknout vyšší dojezd a další funkce modelů Standard Plus. Současní majitelé modelu Standard Plus si navíc budou moci nechat tyto funkce omezit na model "Standard Range" a Tesla jim proplatí finanční rozdíl.
Bez povšimnutí by však neměla zůstat ani skutečnost, že Model 3 opět podražil - a to rovnou o 2 000 dolarů (cca 45 000 Kč). Tesla se totiž rozhodla, že začne montovat systém Autopilot do všech svých vozidel již v základu, neboť podle jejích statistik výrazně napomáhá v předcházení dopravních nehod. Dosud nejlevnější Model 3 Standard Plus tak podraží z 37 500 dolarů na 39 500 dolarů.
Jakkoliv jsme vždy patřili k fanouškům Tesly, obdivovali její stroje a doufali v její růst, vývoj posledních událostí nám nepřijde nikterak pozitivní. Zrušení výroby Modelu 3 Standard Range s menšími baterie je v podstatě krokem z úsporných opatření a standardní instalace systému Autopilot znamená de facto bezplatný výdělek 2 000 dolarů na každém autě navíc. Skoro se zdá, že Tesla hledá finance kde se dá.
Kromě jiného totiž oznámila i spuštění operativního leasingu pro Modely 3. Po složení menší základní platby a při placení pravidelných měsíčních plateb si bude moci zákazník vybrat jakýkoliv Model 3 s ročním nájezdem do 10 000, 12 000 nebo 15 000 mil.
Jedna otázka však stále zůstává nezodpovězena: Co plánuje Tesla udělat se svou sítí dealerství a showroomů? Právě kvůli spuštění výroby Tesly Model 3 Standard Ragne totiž Tesla nejprve plánovala všechna svá dealerství zrušit, načež oznámila plány pouze na zrušení několika vybraných poboček, které nebudou dostatečně produktivní / výdělečné.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.