Passat prolomil 3. dubna ve výrobním závodě Volkswagen Emden hranici 30 milionů vyrobených vozidel. Bestseller tak stanovil nový rekord ve svém segmentu. Žádný jiný model střední třídy, ani žádné jiné služební vozidlo se na celém světě neprodává v takových počtech jako Passat.
Vozidlo s pořadovým číslem 30 000 000 – Passat GTE Variant s externě nabíjitelným hybridním pohonem a metalickým lakem v odstínu „stříbrná Pyrit“ – patří již mezi první vyrobené vozy nové evoluční verze s rozsáhlou technickou modernizací (zahájení předprodeje v Evropě v květnu). Třicetimiliontý Passat bude v nadcházejících měsících sloužit jako novinářské testovací vozidlo na mezinárodních prezentacích.
Ralf Brandstätter, provozní ředitel společnosti Volkswagen, k tomu říká: „Passat je jedním z nejdůležitějších a nejúspěšnějších modelů značky Volkswagen. Od jeho debutu před 46 lety důvěřuje tomuto Volkswagenu 30 milionů zákazníků. Passat se tak stal globálním fenoménem, který je v současnosti doma v Pekingu, Berlíně, Sydney, Johannesburgu nebo v ulicích San Francisca. Ve Volkswagenu jsme hrdí na tento úspěšný model, který je dodnes měřítkem své třídy.“
Dr. Andreas Tostmann, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za výrobu, k tomu říká: „Model Passat vyrábíme na třech kontinentech v 10 výrobních závodech pro více než 100 trhů. Passat je tak opravdovým světovým bestsellerem.“
Volkswagen nabízí na jednotlivých kontinentech specifické verze modelu Passat. Osmá generace evropského modelu bude uvedena na trh na jaře v karosářských verzích Limuzína a Variant s novou technikou. Passat umožní jako první Volkswagen částečně autonomní jízdu jakoukoli rychlostí v rozsahu od 0 do 210 km/h díky na přání dodávanému, novému systému „Travel Assist“, který patří mezi inteligentní asistenční systémy Volkswagen IQ.DRIVE. Výbava zahrnuje rovněž řadu dalších inovací, jako jsou například interaktivní „světlomety IQ.LIGHT-Matrix LED“ nebo modulární informační a zábavní systémy MIB 3 s trvalým přístupem k internetu.
Mimořádnou roli v rámci modelové řady bude hrát zdokonalený Passat GTE. Externě nabíjitelné hybridní verze, reprezentované třicetimiliontým vozem této modelové řady, nabídnou výrazně delší dojezd v režimu elektrického pohonu2. Jeho hodnota je nyní až 55 km v novém zkušebním cyklu WLTP, což odpovídá 70 km2 podle metodiky EU. Nový Passat GTE (nejvyšší celkový výkon hybridního systému 160 kW/218 k) splňuje již dnes limity emisní normy Euro 6d, která vstoupí pro nové vozy v platnost až v roce 2021.
Volkswagen zahájil výrobu první generace modelu Passat 14. května 1973 v závodě Wolfsburg. Tím začala pro značku Volkswagen nová éra. Passat byl předzvěstí zcela nové rodiny vozidel s kapalinou chlazenými motory, pohonem předních kol a velmi moderní celoocelovou karoserií. Jako vůz střední třídy nahradil Passat model VW 1600 (Typ 3 se vzduchem chlazeným motorem vzadu a pohonem zadních kol). V květnu před 46 lety nikdo ve Wolfsburgu netušil, že Passat s 30 miliony vyrobenými automobily překoná dokonce i legendárního Brouka (21,5 milionu vozů). Passat je společně s modely Golf (35 milionů) a Brouk jedním ze tří historicky nejprodávanějších vozů značky Volkswagen.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.