Od loňského listopadu do konce letošního března zaznamenala policie 40.888 nehod, o 184 méně než za stejné období loňského roku. Zvýšil se ale počet usmrcených osob, za pět měsíců jich na silnici zemřelo 194, o 19 více než ve stejném období před rokem. Na tiskové konferenci ke zhodnocení zimní sezony na silnicích to řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
"V průběhu uplynulé zimní motoristické sezony jsme zaznamenali pokles celkového počtu dopravních nehod, nicméně nárůst následků," uvedl Lerch. Na zvýšeném počtu mrtvých v zimní sezoně se podle něj podepsaly zejména poslední dva měsíce loňského roku. "Co se týče začátku letošního roku, za první tři měsíce jsme zaznamenali 87 usmrcených osob, což je pokles o jednu usmrcenou osobu. Ale oproti velmi pozitivnímu měsíci lednu, kde byl výrazný pokles následků, v měsících únor a březen jsme zaznamenali výrazný nárůst osob usmrcených při dopravních nehodách," dodal Lerch.
Nejčastěji umírali řidiči osobních vozidel a spolujezdci, následovali chodci a cyklisté. Pokles naopak zaznamenali policisté v počtu zraněných, u těžce zraněných o 69 na 672, u lehce zraněných o 348 na 8105 lidí.
Mezi hlavní příčiny kolizí patřilo podle Lercha to, že se řidič plně nevěnoval řízení vozidla, lidé nejčastěji umírali při nehodách, kdy řidič nepřizpůsobil rychlost dopravně-technickému stavu vozovky nebo při přejetí vozidla do protisměru.
Lerch také upozornil na to, že stále přibývá havárií motocyklistů. V zimních měsících jich bylo 317, o 175 více než v minulém období, zemřelo jich osm, meziročně o šest více. "Vzhledem k tomu, že bylo poměrně příjemné počasí, tak i v průběhu zimních měsíců, kdy jinak motorkáři nejezdí (...), jsme zaznamenali několik smrtelných dopravních nehod," řekl Lerch.
Podle ředitele asistenční služby Europ Assistance Vladimíra Fuchse společnost od ledna do března letošního roku zaznamenala nárůst zásahů silniční služby o 50 procent na 1750 zásahů a téměř o třetinu více odtahů než za první čtvrtletí loňského roku. Více zásahů bylo podle Fuchse na českých horách, ale také v Rakousku a Itálii.
Na českých silnicích za celý loňský rok zemřelo 565 lidí, o 63 více než v roce 2017 a současně nejvíc za poslední tři roky. Meziročně se zvýšil počet i těžce zraněných, o 126 na 2465. Lehce zraněno bylo 25.215 lidí, i v této kategorii zaznamenali policisté mírný meziroční růst. Počet nehod stoupl téměř o tisíc na 104.764. "Česká republika se stále řadí mezi státy s vysokým počtem dopravních nehod," doplnil dnes Lerch.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.