Německé město Stuttgart je pro většinu z nás hlavně domovem dvou světoznámých automobilek: Mercedes-Benz a Porsche. Brzy se však Stuttgart dostane i na mapu měst, do kterých už se nedostanete s dieselovým vozidlem, které nesplňuje alespoň normu Euro 5.
O zákazu vjezdu naftových vozidel, která nesplňují Euro 4, se ve Stuttgartu mluví již od minulého roku. Dnes však web Autonews Europe přišel s novinkou, podle které je zákaz připravený a v platnost vstoupí již začátkem příštího měsíce. Tedy 1. dubna.
Doufáte, že se jedná o apríl? My sice také, nicméně nic tomu nenasvědčuje. K podobným krokům už se rozhodlo několik světových metropolí a další se zřejmě budou přidávat. V případě Stuttgartu je navíc zákaz platný pro všechny - návštěvníky i místní, kteří mají dieselové vozidlo splňující Euro normu 4 a nižší. Tedy alespoň pokud nedostanou zvláštní výjimku.
„Od roku 2019 začnou platit omezení průjezdu zelenou enviromentální zónou pro dieselová vozidla s Euro 4 a nižší, přičemž pro místní obyvatele vzniknou přechodná opatření a rozumné výjimky mohou být uděleny pro obchodníky a doručovací služby," uvedl Andreas Schwarz, šéf strany zelených v Bádensko-Württembersko.
Svenja Schulze, německá ministryně životního prostředí, uvedla v rozhovoru pro DW: Čím déle chcete, aby starší diesely byly vybaveny hardwarem, tím pravděpodobněji uvidíme podobné zákazy vjezdu. Majitelé naftových motorů tak nyní musí platit za velké chyby automobilového průmyslu."
Majitelé automobilů s naftovými motory splňujícími Euro 5 by měli být bez obav - tedy alespoň prozatím. V polovině roku se totiž budou vyhodnocovat výsledky současných opatření a na jejich základě pak bude rozhodnuto, zda se omezení rozšíří i na diesely s Euro 5.
V současnosti již zákazy vjezdu pro automobily se staršími naftovými motory uplatňují města Frankfurt, Hamburk nebo Berlin. Zavedení těchto omezení je vždy doprovázeno značnou kontroverzí, nicméně již v únoru minulého roku padlo soudní rozhodnutí, podle kterého není omezování vjezdu některých vozidel jakkoliv protiprávní.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.