Německé město Stuttgart je pro většinu z nás hlavně domovem dvou světoznámých automobilek: Mercedes-Benz a Porsche. Brzy se však Stuttgart dostane i na mapu měst, do kterých už se nedostanete s dieselovým vozidlem, které nesplňuje alespoň normu Euro 5.
O zákazu vjezdu naftových vozidel, která nesplňují Euro 4, se ve Stuttgartu mluví již od minulého roku. Dnes však web Autonews Europe přišel s novinkou, podle které je zákaz připravený a v platnost vstoupí již začátkem příštího měsíce. Tedy 1. dubna.
Doufáte, že se jedná o apríl? My sice také, nicméně nic tomu nenasvědčuje. K podobným krokům už se rozhodlo několik světových metropolí a další se zřejmě budou přidávat. V případě Stuttgartu je navíc zákaz platný pro všechny - návštěvníky i místní, kteří mají dieselové vozidlo splňující Euro normu 4 a nižší. Tedy alespoň pokud nedostanou zvláštní výjimku.
„Od roku 2019 začnou platit omezení průjezdu zelenou enviromentální zónou pro dieselová vozidla s Euro 4 a nižší, přičemž pro místní obyvatele vzniknou přechodná opatření a rozumné výjimky mohou být uděleny pro obchodníky a doručovací služby," uvedl Andreas Schwarz, šéf strany zelených v Bádensko-Württembersko.
Svenja Schulze, německá ministryně životního prostředí, uvedla v rozhovoru pro DW: Čím déle chcete, aby starší diesely byly vybaveny hardwarem, tím pravděpodobněji uvidíme podobné zákazy vjezdu. Majitelé naftových motorů tak nyní musí platit za velké chyby automobilového průmyslu."
Majitelé automobilů s naftovými motory splňujícími Euro 5 by měli být bez obav - tedy alespoň prozatím. V polovině roku se totiž budou vyhodnocovat výsledky současných opatření a na jejich základě pak bude rozhodnuto, zda se omezení rozšíří i na diesely s Euro 5.
V současnosti již zákazy vjezdu pro automobily se staršími naftovými motory uplatňují města Frankfurt, Hamburk nebo Berlin. Zavedení těchto omezení je vždy doprovázeno značnou kontroverzí, nicméně již v únoru minulého roku padlo soudní rozhodnutí, podle kterého není omezování vjezdu některých vozidel jakkoliv protiprávní.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?