Během uplynulého roku jsme několikrát psali o několika zajímavých novinkách, jejichž výrobci věří, že překonají rychlost 300 mil v hodině - tedy cca 482.8 km/h. Rekord mezi vozy, které smějí legálně na silnici, si však nedávno přivlastnil postarší Ford GT z roku 2006, který na vzdálenosti 1 míle dokázal vyvinout rychlost 300.4 mil v hodině. Tedy cca 483,4 km/h.
Ford GT z roku 2016 v ikonických barvách Gulf Racing není v oblasti lámání rychlostních rekordů žádným nováčkem. Jak informoval web Motor1, který na jeho poslední rekord upozornil, již před pár lety dokázal tento úchvatný stroj pokořit rychlost 293,6 mil v hodině, tedy 472.5 km/h. Včera byl však vůz ještě úspěšnější.
Nevšední rekord se podařilo stanovit během posledního dne akce „Texas Mile" na letišti Victorie Regional Airport. Během první jízdy dosáhl na konci mílového úseku rychlosti 299.2 MPH, což už sice bylo překonání původního rekordu, nicméně do vysněného cíle stále ještě kousek zbýval.
Během druhé jízdy pak vozu na 1/4 míle naměřily rychlost 174.5 MPH (280 km/h), v půlce dráhy už uháněl 240 MPH (386 km/h) a na konci dráhy radar naměřil rekordních 300.4 MPH, tedy cca 483.44 km/h! A to vše stihl vůz na dráze dlouhé cca 1.61 kilometru!
Možná si teď říkáte, proč tolik povyku kvůli upravenému stroji, nicméně tenhle Ford GT si veškerou pozornost po právu zaslouží. I přes veškeré úpravy se totiž stále jedná o vůz, který se smí legálně pohybovat po silnicích. A to i přes to, že má pod kapotou více než 2 000 koní.
Závodní tým M2K Motorsports, který za vozem i rekordem stojí, uvádí dokonce hodnotu cca 2 500 koní na kolech. Oficiálně se však tyto informace potvrdit nedají, neboť zařízení použité k měření výkonu dokázalo zobrazit jen hodnoty do 2 000 koní. Nicméně za zmínku stojí, že vůz je osazen výrazně modifikovaným 5.4 litrovým motorem V8, který zkrátka dokáže nabídnout pořádné stádo.
Působivá je ale i skutečnost, že vůz dokázal překonat rychlost 300 MPH na vzdálenosti pouhé jedné míle, tedy cca 1.6 kilometru. snad všechny milovníky rychlosti by tak zajímalo, jaká čísla by se začala ukazovat, kdyby vůz mohl vyrazit na pořádně dlouhou a kvalitní trať.
Nabízí se třeba nevadská silnice Route 160, na které dokázal Koenigsegg minulý rok překonat hned několik historických rekordů. Je však otázkou, zda si závodní tým na něco takového troufne. Kromě výkonu, který jejich speciálu evidentně nechybí, je totiž potřeba mít i pneumatiky, které dokáží tak extrémní zátěž dlouhodobě snášet.
A i když rychlost 300 MPH už silniční vůz překonal, stále se nabízí otázka, který z automobilů si tento rekord připíše jako produkční - tedy bez úprav a s parametry, s jakými vyjel z továrny.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.