První, co většinu Evropanů napadne při zmínění čínského automobilového průmyslu, je tamní záliba v kopírování designu zahraničních automobilek. Donedávna se navíc oběti tohoto trendu nemohly ani pořádně bránit, Čína vždy chránila své občany. Nedávný rozsudek ale možná ukazuje, že se časy mění.
Jeden z nejznámějších pokusů o kopírování proběhl v roce 2015, kdy docela známá automobilka Landwind představila svůj model X7. Ten vzhledově připomínal Range Rover Evoque a to do takové míry, že člověk, který nemá nastudované jednotlivé detaily britského vozu na ulici oba stroje od sebe ani nepozná. Tomu napomáhá i fakt, že při koupi nového Landwindu vám přímo v autosalonu nabídnou také možnost instalace log a nápisů Range Rover, čehož velká část Číňanů využívá.
Výhodou čínské Evoque je samozřejmě nižší cena, zatímco za základní X7 dá zákazník kolem 420 tisíc Kč, Evoque startuje na více než milionu. Za tuto cenu se řidič nemusí ani cítít příliš ochuzen, zatímco základní Evoque nabízí výkon 200 koní, X7 má ve všech verzích 163 koní. Kvalita zpracování interiéru na britský vůz sice také nedosahuje, v posledních letech už ale i menší automobilky jako Landwind udělaly takový pokrok, že si nezadají s běžnou zahraniční produkcí.
Fakt, že se na čínských ulicích pohybují klony Evoque, často s britskými logy, samozřejmě neušla automobilce Jaguar Land Rover. Nikdo však nečekal, že se pokusí provést právní kroky. Tento jinak zcela logický krok totiž v Číně téměř nikdy nepřinesl úspěch, spíše naopak. Známý je případ automobilky GM, která zažalovala firmu Chery za okopírování Daewoo Matiz. Chery QQ byla tak dokonalá kopie, že GM jako jeden z důkazů pro soud namontovalo sériové dveře z QQ na Matize a ty pasovaly bez jakýchkoliv úprav. Čínský soud ale i přesto rozhodl, že QQ není kopie a může se nadále prodávat. Číňané si navíc žalobu GM proti Chery vyložili jako pokus velké západní firmy šikanovat jejich čínského výrobce a začali produkty GM bojkotovat. Není tedy divu, že se nikdo další do podobných akcí už nepouštěl.
JLR se však rozhodlo že to zkusí a v roce 2016 podalo žalobu na Jiangling Motors Corporation Group, pod kterou značka Landwind patří. Zpočátku to přitom vypadalo, že vše půjde tak, jak bylo v Číně zvyklostí. Jedno z prvních rozhodnutí čínského soudu totiž bylo, že zrušili čínský patent na design Range Rover Evoque, oficiálně kvůli "nedostatkům na podaném patentu". Další tři roky nebylo o probíhající právní bitvě moc slyšet, před pár dny však vyšla zpráva, že soudce rozhodl ve prospěch britské firmy. K rozhodnutí vedlo zjištění, že Evoque má pět výrazných designových prvků, které se všechny objevují i na jeho klonu, téměř bez úprav.
To je nečekaný a možná přelomový výsledek, který by mohl vést k omezení krádeží duševního vlastnictví v Číně. Na základě rozhodnutí soudu musí Landwind ukončit výrobu a prodej X7 a vyplatit JLR pokutu. Je dze však jeden detail, který možná ukazuje, že se v Číně zas tak moc nezměnilo. Landwind totiž vloni začal v výrobou modernizované verze, nazvané X7 Jinyue, která některé prvky kopírující Evoque pozměnila a není užaž tak očividným klonem. Není tedy jisté, zda se rozhodnutí soudu vztahuje i na tuto verzi, nebo jde jen o původní X7. To se už navíc vůbec neprodává, rozhodnutí soudu by tak mělo vpodstatě nulový účinek a dalším automobilkám by opět dokázalo, že si mohou dělat co chtějí, i když teď už za menší poplatek. To je samozřejmě stále velmi výhodný deal, X7 bylo pro Landwind nejprodávanějším modelem, který výrazně pomohl k růstu automobilky.
Další firmou, která zvažuje žalobu proti Číňanům je Porsche. Problémy jim dělá vůz nazvaný Zotye SR9, který se podobá Porsche Macan do takové míry, že běžný smrtelník oba vozy nemá šanci rozeznat. Porsche však doposud neprovedlo žádné právní kroky, což by rozhodnutí v případu JLR mohlo změnit. Vzhledem k tomu, SR9 je na trhu už tři roky je však jisté, že případné rozhodnutí soudu už asi ukončit výrobu nestihne.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.