První, co většinu Evropanů napadne při zmínění čínského automobilového průmyslu, je tamní záliba v kopírování designu zahraničních automobilek. Donedávna se navíc oběti tohoto trendu nemohly ani pořádně bránit, Čína vždy chránila své občany. Nedávný rozsudek ale možná ukazuje, že se časy mění.
Jeden z nejznámějších pokusů o kopírování proběhl v roce 2015, kdy docela známá automobilka Landwind představila svůj model X7. Ten vzhledově připomínal Range Rover Evoque a to do takové míry, že člověk, který nemá nastudované jednotlivé detaily britského vozu na ulici oba stroje od sebe ani nepozná. Tomu napomáhá i fakt, že při koupi nového Landwindu vám přímo v autosalonu nabídnou také možnost instalace log a nápisů Range Rover, čehož velká část Číňanů využívá.
Výhodou čínské Evoque je samozřejmě nižší cena, zatímco za základní X7 dá zákazník kolem 420 tisíc Kč, Evoque startuje na více než milionu. Za tuto cenu se řidič nemusí ani cítít příliš ochuzen, zatímco základní Evoque nabízí výkon 200 koní, X7 má ve všech verzích 163 koní. Kvalita zpracování interiéru na britský vůz sice také nedosahuje, v posledních letech už ale i menší automobilky jako Landwind udělaly takový pokrok, že si nezadají s běžnou zahraniční produkcí.
Fakt, že se na čínských ulicích pohybují klony Evoque, často s britskými logy, samozřejmě neušla automobilce Jaguar Land Rover. Nikdo však nečekal, že se pokusí provést právní kroky. Tento jinak zcela logický krok totiž v Číně téměř nikdy nepřinesl úspěch, spíše naopak. Známý je případ automobilky GM, která zažalovala firmu Chery za okopírování Daewoo Matiz. Chery QQ byla tak dokonalá kopie, že GM jako jeden z důkazů pro soud namontovalo sériové dveře z QQ na Matize a ty pasovaly bez jakýchkoliv úprav. Čínský soud ale i přesto rozhodl, že QQ není kopie a může se nadále prodávat. Číňané si navíc žalobu GM proti Chery vyložili jako pokus velké západní firmy šikanovat jejich čínského výrobce a začali produkty GM bojkotovat. Není tedy divu, že se nikdo další do podobných akcí už nepouštěl.
JLR se však rozhodlo že to zkusí a v roce 2016 podalo žalobu na Jiangling Motors Corporation Group, pod kterou značka Landwind patří. Zpočátku to přitom vypadalo, že vše půjde tak, jak bylo v Číně zvyklostí. Jedno z prvních rozhodnutí čínského soudu totiž bylo, že zrušili čínský patent na design Range Rover Evoque, oficiálně kvůli "nedostatkům na podaném patentu". Další tři roky nebylo o probíhající právní bitvě moc slyšet, před pár dny však vyšla zpráva, že soudce rozhodl ve prospěch britské firmy. K rozhodnutí vedlo zjištění, že Evoque má pět výrazných designových prvků, které se všechny objevují i na jeho klonu, téměř bez úprav.
To je nečekaný a možná přelomový výsledek, který by mohl vést k omezení krádeží duševního vlastnictví v Číně. Na základě rozhodnutí soudu musí Landwind ukončit výrobu a prodej X7 a vyplatit JLR pokutu. Je dze však jeden detail, který možná ukazuje, že se v Číně zas tak moc nezměnilo. Landwind totiž vloni začal v výrobou modernizované verze, nazvané X7 Jinyue, která některé prvky kopírující Evoque pozměnila a není užaž tak očividným klonem. Není tedy jisté, zda se rozhodnutí soudu vztahuje i na tuto verzi, nebo jde jen o původní X7. To se už navíc vůbec neprodává, rozhodnutí soudu by tak mělo vpodstatě nulový účinek a dalším automobilkám by opět dokázalo, že si mohou dělat co chtějí, i když teď už za menší poplatek. To je samozřejmě stále velmi výhodný deal, X7 bylo pro Landwind nejprodávanějším modelem, který výrazně pomohl k růstu automobilky.
Další firmou, která zvažuje žalobu proti Číňanům je Porsche. Problémy jim dělá vůz nazvaný Zotye SR9, který se podobá Porsche Macan do takové míry, že běžný smrtelník oba vozy nemá šanci rozeznat. Porsche však doposud neprovedlo žádné právní kroky, což by rozhodnutí v případu JLR mohlo změnit. Vzhledem k tomu, SR9 je na trhu už tři roky je však jisté, že případné rozhodnutí soudu už asi ukončit výrobu nestihne.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.