První, co většinu Evropanů napadne při zmínění čínského automobilového průmyslu, je tamní záliba v kopírování designu zahraničních automobilek. Donedávna se navíc oběti tohoto trendu nemohly ani pořádně bránit, Čína vždy chránila své občany. Nedávný rozsudek ale možná ukazuje, že se časy mění.
Jeden z nejznámějších pokusů o kopírování proběhl v roce 2015, kdy docela známá automobilka Landwind představila svůj model X7. Ten vzhledově připomínal Range Rover Evoque a to do takové míry, že člověk, který nemá nastudované jednotlivé detaily britského vozu na ulici oba stroje od sebe ani nepozná. Tomu napomáhá i fakt, že při koupi nového Landwindu vám přímo v autosalonu nabídnou také možnost instalace log a nápisů Range Rover, čehož velká část Číňanů využívá.
Výhodou čínské Evoque je samozřejmě nižší cena, zatímco za základní X7 dá zákazník kolem 420 tisíc Kč, Evoque startuje na více než milionu. Za tuto cenu se řidič nemusí ani cítít příliš ochuzen, zatímco základní Evoque nabízí výkon 200 koní, X7 má ve všech verzích 163 koní. Kvalita zpracování interiéru na britský vůz sice také nedosahuje, v posledních letech už ale i menší automobilky jako Landwind udělaly takový pokrok, že si nezadají s běžnou zahraniční produkcí.
Fakt, že se na čínských ulicích pohybují klony Evoque, často s britskými logy, samozřejmě neušla automobilce Jaguar Land Rover. Nikdo však nečekal, že se pokusí provést právní kroky. Tento jinak zcela logický krok totiž v Číně téměř nikdy nepřinesl úspěch, spíše naopak. Známý je případ automobilky GM, která zažalovala firmu Chery za okopírování Daewoo Matiz. Chery QQ byla tak dokonalá kopie, že GM jako jeden z důkazů pro soud namontovalo sériové dveře z QQ na Matize a ty pasovaly bez jakýchkoliv úprav. Čínský soud ale i přesto rozhodl, že QQ není kopie a může se nadále prodávat. Číňané si navíc žalobu GM proti Chery vyložili jako pokus velké západní firmy šikanovat jejich čínského výrobce a začali produkty GM bojkotovat. Není tedy divu, že se nikdo další do podobných akcí už nepouštěl.
JLR se však rozhodlo že to zkusí a v roce 2016 podalo žalobu na Jiangling Motors Corporation Group, pod kterou značka Landwind patří. Zpočátku to přitom vypadalo, že vše půjde tak, jak bylo v Číně zvyklostí. Jedno z prvních rozhodnutí čínského soudu totiž bylo, že zrušili čínský patent na design Range Rover Evoque, oficiálně kvůli "nedostatkům na podaném patentu". Další tři roky nebylo o probíhající právní bitvě moc slyšet, před pár dny však vyšla zpráva, že soudce rozhodl ve prospěch britské firmy. K rozhodnutí vedlo zjištění, že Evoque má pět výrazných designových prvků, které se všechny objevují i na jeho klonu, téměř bez úprav.
To je nečekaný a možná přelomový výsledek, který by mohl vést k omezení krádeží duševního vlastnictví v Číně. Na základě rozhodnutí soudu musí Landwind ukončit výrobu a prodej X7 a vyplatit JLR pokutu. Je dze však jeden detail, který možná ukazuje, že se v Číně zas tak moc nezměnilo. Landwind totiž vloni začal v výrobou modernizované verze, nazvané X7 Jinyue, která některé prvky kopírující Evoque pozměnila a není užaž tak očividným klonem. Není tedy jisté, zda se rozhodnutí soudu vztahuje i na tuto verzi, nebo jde jen o původní X7. To se už navíc vůbec neprodává, rozhodnutí soudu by tak mělo vpodstatě nulový účinek a dalším automobilkám by opět dokázalo, že si mohou dělat co chtějí, i když teď už za menší poplatek. To je samozřejmě stále velmi výhodný deal, X7 bylo pro Landwind nejprodávanějším modelem, který výrazně pomohl k růstu automobilky.
Další firmou, která zvažuje žalobu proti Číňanům je Porsche. Problémy jim dělá vůz nazvaný Zotye SR9, který se podobá Porsche Macan do takové míry, že běžný smrtelník oba vozy nemá šanci rozeznat. Porsche však doposud neprovedlo žádné právní kroky, což by rozhodnutí v případu JLR mohlo změnit. Vzhledem k tomu, SR9 je na trhu už tři roky je však jisté, že případné rozhodnutí soudu už asi ukončit výrobu nestihne.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?