Mezi stovky nových značek, vznikajících v Číně snad každý týden, se nedávno připojila i automobilka Lixiang Zhizhao. Narozdíl od většiny své konkurence se ale startup pokusí zamířit přímo do vod prémiových výrobců.
Samotná firma byla sice založena už v roce 2015, až vloni se ale na veřejnost dostaly informace o prvním modelu, nazvaném nápaditě One. Automobilku založil čínský podnikatel Li Xiang a na zemi původu netradičně ji pojmenoval po sobě. A rozhodl se při tom použít celé své jméno, tedy příjmení i křestní jméno, což je možná poprvé v historii automobilového průmyslu. Už tradičnější pro Čínu je ale zmatek v existujících jménech, zatímco zahraniční média většinou udávaly značku jen jako Li Xiang, její celé jméno je ve skutečnosti Lixiang Zhizhao. To v překladu znamená ideální moudrost, mezinárodní verze názvu automobilky pak je Leading Ideal. Na oba názvy odkazuje logo na kapotě vozu, kterým je stylizované slovo Li. Zmatek v médiích pak možná vedl ke změně, která se stala jen pár dní po představení vozu, automobilka totiž náhle změnila své oficiální jméno právě jen na krátké Li Xiang.
Samotný Li Xiang není žádný nováček automobilového průmyslu, kromě své značky vlastní i další automobilku CHJ Automotive, která vyrábí elektrické minivozy. Kromě toho je také zakládajícím investorem ve známé automobilce NIO a založil také nejznámější čínský automobilový web, Autohome.
Li Xiang One je impresivně působící SUV o velikosti čtrvrté generace Range Roveru, s moderním a na Čínu minimalistickým designem. Zajímavě působí úzké přední světlomety, spojené do jednoho celku LED pásem denního svícení, který se táhne po horní straně rozměrné masky. Podobný prvek je i na zádi, kde červená LED lišta spojuje koncové svítilny.
Nejvíce však vůz zaujme při pohledu do kabiny, kde není vůbec pochyb o tom, kam Li Xiang se svým vozem míří. Luxusně působící sedačky jsou čalouněny kůži Nappa, kterou používají i evropské prémiové automobilky. Po celé délce palubní desky se táhne štít s displeji, které působí jako jeden celek, jde ale o tři separátní displeje. Čtvrtý je pak usazen níže ve středovém panelu a slouží k ovládání palubních systémů.
Úplně stejné sedačky jako vepředu nabídne One i ve druhé řadě, jde tady opravdu spíše o komfort pasažérů než o počet převážených lidí. Pohodlně působí i třetí řada, která nabídne taktéž dvě místa. V případě zájmu ale Li Xiang nabídne za příplatek i možnost sedmimístného uspořádání interiéru.
Naprostá většina nově vznikajících automobilek v Číně se zaměřuje na elektrifikaci a Li Xiang není vyjímkou. Oproti své konkurenci však má One kromě elektrického motoru u zadní nápravy a akumulátoru v podvozku navíc také spalovací motor pod přední kapotou. Přeplňovaný benzínový tříválec o objemu 1,2 litru ale neslouží přímo k pohonu náprav, místo toho dodává elektrickou energii do akumulátoru. Nejde tak o tradiční a ani plug-in hybrid, ale spíše elektromobil s range extenderem, podobně jako BMW i3 před faceliftem.
Vůz disponuje elektromotrem o výkonu 326 koní a 530 Nm a na jedno nabití a naplnění nádrže ujede až 700 kilometrů. Z toho připadá 180 kilometrů čistě elektrického dojezdu a zbytek při zapojení tříválce. Akumulátor má kapacitu 40,6 kWh a lze jej nabít na 80 procent za 40 minut při využití rapidního nabíjení.
Vůz se má dostat do prodeje už na konci tohoto roku za asi 1 350 000 Kč, což není úplně špatná cena na prémiové elektrické SUV. Oficiální premiéru si vůz odbude na autosalonu v Šanghaji příští měsíc. O nabídce mimo čínský trh zatím nepadlo ani slovo, konkurenční startupy však s tímto často počítají a i samotné CHJ Automotive už zveřejnilo své plány o expanzi do zemí EU.
Automobilka Li Xiang samozřejmě v počátku nemohla počítat s udělením licence pro výrobu automobilů, což je jedním z největších problémů brzdících ambiciózní plány čínských startupů. Zatímco většina firem toto řeší outsourcováním výroby k některému existujícímu výrobci, Li Xiang radši jednu automobilku odkoupil. Známý výrobce motorek a levných automobilů Lifan, který je v posledních měsících na pokraji kolapsu, mu prodal svoji pobočku zaměřenou na elektromobily, která disponovala vlastní licencí i továrnou.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.