Mezi stovky nových značek, vznikajících v Číně snad každý týden, se nedávno připojila i automobilka Lixiang Zhizhao. Narozdíl od většiny své konkurence se ale startup pokusí zamířit přímo do vod prémiových výrobců.
Samotná firma byla sice založena už v roce 2015, až vloni se ale na veřejnost dostaly informace o prvním modelu, nazvaném nápaditě One. Automobilku založil čínský podnikatel Li Xiang a na zemi původu netradičně ji pojmenoval po sobě. A rozhodl se při tom použít celé své jméno, tedy příjmení i křestní jméno, což je možná poprvé v historii automobilového průmyslu. Už tradičnější pro Čínu je ale zmatek v existujících jménech, zatímco zahraniční média většinou udávaly značku jen jako Li Xiang, její celé jméno je ve skutečnosti Lixiang Zhizhao. To v překladu znamená ideální moudrost, mezinárodní verze názvu automobilky pak je Leading Ideal. Na oba názvy odkazuje logo na kapotě vozu, kterým je stylizované slovo Li. Zmatek v médiích pak možná vedl ke změně, která se stala jen pár dní po představení vozu, automobilka totiž náhle změnila své oficiální jméno právě jen na krátké Li Xiang.
Samotný Li Xiang není žádný nováček automobilového průmyslu, kromě své značky vlastní i další automobilku CHJ Automotive, která vyrábí elektrické minivozy. Kromě toho je také zakládajícím investorem ve známé automobilce NIO a založil také nejznámější čínský automobilový web, Autohome.
Li Xiang One je impresivně působící SUV o velikosti čtrvrté generace Range Roveru, s moderním a na Čínu minimalistickým designem. Zajímavě působí úzké přední světlomety, spojené do jednoho celku LED pásem denního svícení, který se táhne po horní straně rozměrné masky. Podobný prvek je i na zádi, kde červená LED lišta spojuje koncové svítilny.
Nejvíce však vůz zaujme při pohledu do kabiny, kde není vůbec pochyb o tom, kam Li Xiang se svým vozem míří. Luxusně působící sedačky jsou čalouněny kůži Nappa, kterou používají i evropské prémiové automobilky. Po celé délce palubní desky se táhne štít s displeji, které působí jako jeden celek, jde ale o tři separátní displeje. Čtvrtý je pak usazen níže ve středovém panelu a slouží k ovládání palubních systémů.
Úplně stejné sedačky jako vepředu nabídne One i ve druhé řadě, jde tady opravdu spíše o komfort pasažérů než o počet převážených lidí. Pohodlně působí i třetí řada, která nabídne taktéž dvě místa. V případě zájmu ale Li Xiang nabídne za příplatek i možnost sedmimístného uspořádání interiéru.
Naprostá většina nově vznikajících automobilek v Číně se zaměřuje na elektrifikaci a Li Xiang není vyjímkou. Oproti své konkurenci však má One kromě elektrického motoru u zadní nápravy a akumulátoru v podvozku navíc také spalovací motor pod přední kapotou. Přeplňovaný benzínový tříválec o objemu 1,2 litru ale neslouží přímo k pohonu náprav, místo toho dodává elektrickou energii do akumulátoru. Nejde tak o tradiční a ani plug-in hybrid, ale spíše elektromobil s range extenderem, podobně jako BMW i3 před faceliftem.
Vůz disponuje elektromotrem o výkonu 326 koní a 530 Nm a na jedno nabití a naplnění nádrže ujede až 700 kilometrů. Z toho připadá 180 kilometrů čistě elektrického dojezdu a zbytek při zapojení tříválce. Akumulátor má kapacitu 40,6 kWh a lze jej nabít na 80 procent za 40 minut při využití rapidního nabíjení.
Vůz se má dostat do prodeje už na konci tohoto roku za asi 1 350 000 Kč, což není úplně špatná cena na prémiové elektrické SUV. Oficiální premiéru si vůz odbude na autosalonu v Šanghaji příští měsíc. O nabídce mimo čínský trh zatím nepadlo ani slovo, konkurenční startupy však s tímto často počítají a i samotné CHJ Automotive už zveřejnilo své plány o expanzi do zemí EU.
Automobilka Li Xiang samozřejmě v počátku nemohla počítat s udělením licence pro výrobu automobilů, což je jedním z největších problémů brzdících ambiciózní plány čínských startupů. Zatímco většina firem toto řeší outsourcováním výroby k některému existujícímu výrobci, Li Xiang radši jednu automobilku odkoupil. Známý výrobce motorek a levných automobilů Lifan, který je v posledních měsících na pokraji kolapsu, mu prodal svoji pobočku zaměřenou na elektromobily, která disponovala vlastní licencí i továrnou.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?