Vodíkové palivové články jsou jednou z možných směrů, kterým se bude ubírat automobilový průmysl v budoucnu. Oproti bateriovým elektromobilům jsou ale ty vodíkové stále na úplném počátku, na celém světě se dnes komerčně nabízí pouhé tři modely. K Hondě, Toyotě a Hyundai se ale brzy možná přidá nový hráč, ze země která má prostředky i vůli protlačit vodík do mainstreamu.
Před třemi lety založená firma Wuhan Grove Hydrogen Automobile totiž nedávno ukázala svůj první koncept, který jak už název firmy napovídá, využívá k pohonu právě vodíkové palivové články. Automobil, který zřejmě ponese jméno Grove Obsidian, dle vyjádření firmy na jedno natankování ujede až 1000 kilometrů, další technické údaje ale nejsou známy. Výrobce na svém webu zdůrazňuje ekologickou stránku pohonu, hlavně fakt že jedinou emisí takto poháněného vozu je čistá voda tekoucí z "výfuku".
Zajímavý je design, za který je zodpovědný Christopher Reitz, bývalý šéf designér evropské pobočky Nissanu a design director Alfy Romeo a Fiatu. Výsledkem je sportovně se tvářící pětidvéřový hatchback s agresivní přídí a ostře zkosenou zádí. Příď vozu možná až příliš připomíná modely taktéž čínského Hybrid Kinetic, za jejichž designem stojí studio Pininifarina. Jinak je ale Grove vzhledově originální, stejně jako na hatchback netradiční provedení předních dveří. Ty se otevírají nahoru podobně jako tomu je u Lamborghini. Poněkud malá ale působí zvolená kola, která se ztrácí pod mohutnými blatníky a celý vůz tak stojí nebezpečně blízko k vozovce. Skelet vodíkového konceptu je vytvořen z hliníku a kompozitních materiálů, panely karosérie pak z karbonu.
Wuhan Grove Hydrogen Automobile je dceřinou společností státem vlastněného Institutu pro geologické zdroje a environmentální průmyslová technologie ve Wuhanu. Kromě Wuhanu vlastní společnost také designové centrum ve španělské Barceloně, kde byl vytvořen design nového vozu. Název firmy i samotné značky, Grove, v čínštině Geluofu, odkazuje na britského vědce Williama Roberta Grovea, který je považován za otce technologie palivových článků.
Lokalita, kde bude nový vůz vznikat, také není náhodná. Právě Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, se totiž zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel. Grove samozřejmě nemá být jediným místním výrobcem vozidel, očekává se až sto automobilek a dodavatelů sídlících jen v této jedné lokaci.
Samotný Grove plánuje stavbu sítě vodíkových stanic po celé Číně, kde je dnes stejně jako ve většině světa vodíková infrastruktura naprosto minimální. První koncept značky Grove se oficiálně představí už za měsíc na autosalonu v Šanghaji, předprodej bude zahájen už po představení a první hotové vozy mají k zákazníkum v Číně zamířit už příští rok.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.