Vodíkové palivové články jsou jednou z možných směrů, kterým se bude ubírat automobilový průmysl v budoucnu. Oproti bateriovým elektromobilům jsou ale ty vodíkové stále na úplném počátku, na celém světě se dnes komerčně nabízí pouhé tři modely. K Hondě, Toyotě a Hyundai se ale brzy možná přidá nový hráč, ze země která má prostředky i vůli protlačit vodík do mainstreamu.
Před třemi lety založená firma Wuhan Grove Hydrogen Automobile totiž nedávno ukázala svůj první koncept, který jak už název firmy napovídá, využívá k pohonu právě vodíkové palivové články. Automobil, který zřejmě ponese jméno Grove Obsidian, dle vyjádření firmy na jedno natankování ujede až 1000 kilometrů, další technické údaje ale nejsou známy. Výrobce na svém webu zdůrazňuje ekologickou stránku pohonu, hlavně fakt že jedinou emisí takto poháněného vozu je čistá voda tekoucí z "výfuku".
Zajímavý je design, za který je zodpovědný Christopher Reitz, bývalý šéf designér evropské pobočky Nissanu a design director Alfy Romeo a Fiatu. Výsledkem je sportovně se tvářící pětidvéřový hatchback s agresivní přídí a ostře zkosenou zádí. Příď vozu možná až příliš připomíná modely taktéž čínského Hybrid Kinetic, za jejichž designem stojí studio Pininifarina. Jinak je ale Grove vzhledově originální, stejně jako na hatchback netradiční provedení předních dveří. Ty se otevírají nahoru podobně jako tomu je u Lamborghini. Poněkud malá ale působí zvolená kola, která se ztrácí pod mohutnými blatníky a celý vůz tak stojí nebezpečně blízko k vozovce. Skelet vodíkového konceptu je vytvořen z hliníku a kompozitních materiálů, panely karosérie pak z karbonu.
Wuhan Grove Hydrogen Automobile je dceřinou společností státem vlastněného Institutu pro geologické zdroje a environmentální průmyslová technologie ve Wuhanu. Kromě Wuhanu vlastní společnost také designové centrum ve španělské Barceloně, kde byl vytvořen design nového vozu. Název firmy i samotné značky, Grove, v čínštině Geluofu, odkazuje na britského vědce Williama Roberta Grovea, který je považován za otce technologie palivových článků.
Lokalita, kde bude nový vůz vznikat, také není náhodná. Právě Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, se totiž zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel. Grove samozřejmě nemá být jediným místním výrobcem vozidel, očekává se až sto automobilek a dodavatelů sídlících jen v této jedné lokaci.
Samotný Grove plánuje stavbu sítě vodíkových stanic po celé Číně, kde je dnes stejně jako ve většině světa vodíková infrastruktura naprosto minimální. První koncept značky Grove se oficiálně představí už za měsíc na autosalonu v Šanghaji, předprodej bude zahájen už po představení a první hotové vozy mají k zákazníkum v Číně zamířit už příští rok.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.