Vodíkové palivové články jsou jednou z možných směrů, kterým se bude ubírat automobilový průmysl v budoucnu. Oproti bateriovým elektromobilům jsou ale ty vodíkové stále na úplném počátku, na celém světě se dnes komerčně nabízí pouhé tři modely. K Hondě, Toyotě a Hyundai se ale brzy možná přidá nový hráč, ze země která má prostředky i vůli protlačit vodík do mainstreamu.
Před třemi lety založená firma Wuhan Grove Hydrogen Automobile totiž nedávno ukázala svůj první koncept, který jak už název firmy napovídá, využívá k pohonu právě vodíkové palivové články. Automobil, který zřejmě ponese jméno Grove Obsidian, dle vyjádření firmy na jedno natankování ujede až 1000 kilometrů, další technické údaje ale nejsou známy. Výrobce na svém webu zdůrazňuje ekologickou stránku pohonu, hlavně fakt že jedinou emisí takto poháněného vozu je čistá voda tekoucí z "výfuku".
Zajímavý je design, za který je zodpovědný Christopher Reitz, bývalý šéf designér evropské pobočky Nissanu a design director Alfy Romeo a Fiatu. Výsledkem je sportovně se tvářící pětidvéřový hatchback s agresivní přídí a ostře zkosenou zádí. Příď vozu možná až příliš připomíná modely taktéž čínského Hybrid Kinetic, za jejichž designem stojí studio Pininifarina. Jinak je ale Grove vzhledově originální, stejně jako na hatchback netradiční provedení předních dveří. Ty se otevírají nahoru podobně jako tomu je u Lamborghini. Poněkud malá ale působí zvolená kola, která se ztrácí pod mohutnými blatníky a celý vůz tak stojí nebezpečně blízko k vozovce. Skelet vodíkového konceptu je vytvořen z hliníku a kompozitních materiálů, panely karosérie pak z karbonu.
Wuhan Grove Hydrogen Automobile je dceřinou společností státem vlastněného Institutu pro geologické zdroje a environmentální průmyslová technologie ve Wuhanu. Kromě Wuhanu vlastní společnost také designové centrum ve španělské Barceloně, kde byl vytvořen design nového vozu. Název firmy i samotné značky, Grove, v čínštině Geluofu, odkazuje na britského vědce Williama Roberta Grovea, který je považován za otce technologie palivových článků.
Lokalita, kde bude nový vůz vznikat, také není náhodná. Právě Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, se totiž zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel. Grove samozřejmě nemá být jediným místním výrobcem vozidel, očekává se až sto automobilek a dodavatelů sídlících jen v této jedné lokaci.
Samotný Grove plánuje stavbu sítě vodíkových stanic po celé Číně, kde je dnes stejně jako ve většině světa vodíková infrastruktura naprosto minimální. První koncept značky Grove se oficiálně představí už za měsíc na autosalonu v Šanghaji, předprodej bude zahájen už po představení a první hotové vozy mají k zákazníkum v Číně zamířit už příští rok.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.