S celkem 1 253 700 vozy dodanými zákazníkům dosáhla Škoda Auto v roce 2018 opět rekordního výsledku. V porovnání s předchozím rokem tak automobilka zvýšila celosvětové dodávky zákazníkům o 4,4 %. O 4,4 % vzrostly i tržby a s hodnotou 17,3 miliardy eur dosáhly nejlepšího výsledku v dosavadní historii podniku (2017: 16,6 miliardy eur).
I přes náročné rámcové tržní podmínky byl v roce 2018 i nadále na vysokéúrovni jak provozní výsledek ve výši 1,4 miliardy eur (2017: 1,6 miliardy eur), tak i rentabilita tržeb (ROS), která dosáhla 8,0 %. Rentabilita investic (ROI) ve výši 26,3 % je navíc v rámci odvětví špičkovou hodnotou. V roce 2018 investovala společnost Škoda Auto výrazně do budoucnosti podniku a zvýšila hmotné investice o více než 22 %. Ty směřovaly do nových produktů, pohonných a bateriových technologií a do dalšího rozvoje výrobních závodů. Více než 500 milionů eur investovala společnost Škoda Auto přímo do zařízení a závodů v České republice. Výdaje na výzkum a vývoj v uplynulém roce meziročně vzrostly o 46,8 %.
Předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier zdůrazňuje: „Úspěch společnosti Škoda Auto v roce 2018 je výsledkem výborného týmového výkonu. Za něj bych chtěl všem škodovákům poděkovat. V uplynulém roce jsme s 1 253 700 vozy dodanými zákazníkům po celém světě opět vytvořili historický rekord. Naše produktová ofenzíva se úspěšně rozvíjí, modely se těší velmi dobrému přijetí od zákazníků. Zároveň byl rok 2018 pro společnost Škoda Auto rokem velkých výzev. V rámci koncernu Volkswagen jsme převzali další odpovědné úkoly: řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen. Navíc vedl přechod na nový měřicí cyklus WLTP a obchodní spor mezi USA a Čínou na některých trzích ke znejistění a zdrženlivosti zákazníků. V celoročním výsledku se také odráží negativní efekty směnných kurzů, vysoké investice do technologií budoucnosti i nárůst personálních nákladů."
„Těmto výzvám jsme se aktivně postavili prostřednictvím rozsáhlého interního Performance programu a budeme v tomto kurzu dále důsledně pokračovat, neboť také rok 2019 bude rokem náročným. Vedle i nadále obtížných rámcových podmínek globální ekonomiky nabírá proces transformace automobilového průmyslu také pro společnost Škoda Auto zřetelně na intenzitě. Pomocí naší Strategie 2025 jsme však vytvořili ty správné podmínky. Finanční investice v nadcházejících letech zajistí trvale udržitelnou budoucnost našeho podniku a České republiky jako centra automobilové výroby.“
Člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast financí Klaus-Dieter Schürmann doplňuje: „Díky našemu aktivnímu řízení cen a odbytu i díky důslednému managementu nákladů je Škoda Auto i v neklidných vodách úspěšným podnikem, který trvale hospodaří se ziskem. I v roce 2019 počítáme zejména na některých klíčových trzích se silným protivětrem. Abychom těmto negativním vlivům aktivně a cíleně čelili, zavedla společnost Škoda Auto už v prvním pololetí roku 2018 rozsáhlý Performance program, který bude při jeho plném účinku od roku 2020 přinášet ročně úsporu ve výši 500 milionů eur. Současně budeme i v příštích letech masivně investovat do elektrifikace naší modelové palety, nových řešení mobility a další internacionalizace našeho podniku. Tím značku Škoda připravíme na budoucnost.“
Škoda Auto intenzivně pokračuje ve vývoji a uvádění nových produktů a modelových řad. Za tímto účelem automobilka v roce 2018 investovala více než 500 milionů eur přímo do svých českých výrobních závodů, a to například do nové lakovny v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi nebo do výkonnějších datových center. Automobilka navíc zahájila největší investiční program v historii podniku. V příštích čtyřech letech budou do elektromobility a nových řešení mobility směřovat dvě miliardy eur. Se vstupem do elektromobility představuje rok 2019 důležitý milník ve 124leté historii podniku. Do konce roku 2022 představí automobilka více než 30 nových modelů, víc než deset z nich částečně nebo plně elektrifikovaných.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.