Pevné dampry si většina lidí asi představí jen jako těžké stroje, vhodné jen pro převoz materiálu v povrchových dolech. Jeden rakouský důl však dva takové mohutné vozy předělal pro nezvyklý úkol, už několik let v nich totiž vozí turisty.
Erzberg je obrovský povrchový důl, ve kterém se těží mimořádně kvalitní železná ruda. Už na první pohled je důl velmi impozantní, rozpíná se totiž na úpatí stejnomenné hory, která se tyčí nad sousedním městem Eisenerz. Dnes je důl sice stále aktivní, pořádají se v něm však i prohlídky pro turisty.
Přesně k tomuto účelu si společnost těžící v Erzbergu nechala přestavět dva starší dampry na velmi unikátní vyhlídková vozidla. Po vzoru vyhlídkových autobusů, které potkáte v centrech velkých měst, vznikly na korbě damprů otevřené platformy se sedačkami, ze kterých mají pasažéři výhled na terasy obrovského dolu a případné odpaly. Na korbu se musí každý návštěvník vyšplhat po schůdcích, namontovaných na zádi, nebo pomocí platformy na jedné ze stanic ve vyjížďky.
Samotné stroje jsou původem z USA, vyrobeny byly v 80. letech firmou Haulpak z Illinois. Ta už však dnes neexistuje, po odkoupení japonským Komatsu v 90. letech se značka Haulpak přestala používat. Haulpak 75C je 75 tunový sklápěč o délce 11,5 metru, šířce 5,5 metru a výšce 4,5 metru. Pohání jej dieselový dvanáctiválec o výkonu 860 koní. Při jízdách po rudých terasách se střídají dva stroje s typickým žlutým nátěrem, pojmenované Hauly I a Hauly II.
Na korbě je nově postavená plochá podlaha se sedačkami,chráněnými před rozmary počasí prosklenou kabinou. Nad kabinou řidiče se pak nachází vyhlídková platforma, kam se můžou cestující podívat když není vůz v pohybu. V jedno z největších vozů světa se může projet každý návštěvník rakouského dolu, vyhlídky probíhají v každém počasí a na rakouské poměry nejsou ani příliš drahé, lístek vás vyjde jen na 17 Euro.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.