Když před cca dvěma týdny oznámila Tesla svůj úmysl uzavřít většinu svých showroomů, dokonale tím zaskočila veřejnost i své zaměstnance. Poměrně zásadní rozhodnutí však nemělo dlouhého trvání, neboť po včerejším prohlášení je zase všechno jinak. Část dealerství sice zůstává, ovšem na úkor cen nabízených elektromobilů.
Původní plán, podle kterého chtěla automobilka zrušit většinu svých dealerství a přejít pouze na on-line prodej, měl automobilce ušetřit 6 % výdajů a umožnit tak uvedení na trh nejlevnější Tesly Model 3 za 35 000 dolarů, aniž by na jejím prodeji výrobce prodělával.
Podle posledního vyjádření už ale tyhle plány neplatí. Nově má Tesla v plánu pečlivě rozhodovat o osudu každého jednotlivého dealerství a nechat jich otevřeno podstatně více, než s kolika se původně počítalo. To je samozřejmě dobrá zpráva pro zaměstnance Tesly, nicméně je otázkou, kolik dealerství si Tesla vlastně nechá a jak dlouho zůstanou otevřené.
Jak Tesla dále specifikovala, pod jejím bedlivým dozorem je v současnosti cca 20 % dealerství, u kterých se bude během několika následujících měsíců měřit jejich efektivita. V závislosti na jejich úspěšnosti se pak rozhodne, zda zůstane dealerství otevřené, nebo se zruší.
Otevřena by však měla zůstat dealerství na tzv. „high visible locations," tedy populárních a dobře známých místech, kde budou složit jako celkem drahá reklama. Aby však Tesla náklady na provoz těchto dealerství snížila, rozhodla se alespoň omezit jejich personál.
Díky všem těmto krokům a změnám by nakonec mohla zůstat otevřená cca polovina všech současných dealerství. I tak ovšem bude probíhat nákup vozidel pouze on-line. Zaměstnanci dealerství budou pomáhat zákazníkům s jejich objednávkou, případně jim umožní absolvovat testovací jízdu. Ve skladech dealerství pak bude nanejvýš jen pár vozidel a to pro ty největší nedočkavce, kteří by chtěli s vozem okamžitě odjet.
Ovšem zatímco zaměstnanci Tesly se mohou radovat, zákazníci už tak šťastní asi nebudou. Aby Tesla vykompenzovala náklady spojené s provozem svých dealerství, rozhodla se zdražit většinu nabízených modelů v průměru o 3 % - tedy s výjimkou nejlevnější Tesly Model 3 za 35 000 dolarů. Model S, X a dražší varianty Modelu 3 se však zákazníkům počínaje příštím týdnem prodraží.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.