BMW řady 3 generace e30 se v posledních letech stává zajímavé hlavně pro sběratele, různí úpravci a závodníci nám však neustále dokazují, že tento ikonický stroj z osmdesátých let má stále co nabídnout i na poli motorsportu a lámání rychlostních rekordů. A to třeba i v extrémně rychlé jízdě po ledu, které by se jinak většina majitelů starších zadokolek děsila jak čert kříže.
Rekord za nejrychlejší jízdu na ledu si během nedávného každoročního severského motoristického svátku „Swedish Speed Week" ve švédském městě Årsunda připsal závodní tým Buldre Racing Team, jehož jezdec dokázal v upraveném BMW M3 dosáhnout maximální rychlosti 346.8 km/h.
Každý, kdo se někdy ocitl na zasněžené či zledovatělé silnici, přitom jistě dobře ví, jak nepříjemný je to pocit. Automobil je neklidný, zběsile reaguje na každý pohyb volantem a dokonce i rychlost chůze se vám najednou zdá moc rychlá. Řidič tohoto BMW však dokázal udržet ledové nervy i při extrémní rychlosti, ačkoliv při pohledu do kabiny je vidět, že neustále musel korigovat řízení.
A tím se vlastně dostáváme k automobilu, se kterým byl rekord pokořen. Základem tohoto extrémního stroje je BMW e30 M3, které však prošlo výraznými úpravami. Tou nejvýraznější je pak motor, kterým se stal ikonický šestiválec Toyota 2JZ. Ten navíc prošel jistými úpravami a pod kapotou BMW tak nabídl výkon až 1 300 koní. S jejich přenosem na zmrzlý podklad pak samozřejmě pomáhaly pneumatiky s hřeby.
Samotná rekordní jízda se měřila jízdou na volný kilometr, přičemž počáteční rychlost vozu byla 329.06 km/h, konečná rychlost 346 km/h a průměrná rychlost 341.45 km/h. Z lístku s údaji také vidíme, že k překonání rekordu došlo 2.3.2018 a za volantem seděl Vidar Jodah, který si zaslouží náš plný respekt.
Rekordní BMW je totiž klasickou zadokolkou, zatímco předchozím držitelem rekordu byla Audi B5 S4 Avant s pohonem všech kol Quattro, která ovšem také patřila týmu Buldre Racing Team. Předchozí rekord měl však hodnotu „jen" cca 325 km/h.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.