Z motoristických pořadů Top Gear či Grand Tour je James May známý jako pedant, který rozhodně nikam nepospíchá. Pořady jako Hračky Jamese Maye pak poukázaly na jeho zálibu v technice, historii, mechanice i starých hračkách. A ačkoliv se zdá být jako otevřená kniha, těchto sedm zajímavostí o něm pravděpodobně vědět nebudete.
1. Nemá auto s motorem vepředu
Automobily s motorem vpředu a pohonem předních kol jsou dnes považována za standard, nikoliv však v garáži Jamese Maye. Jak na sebe prozradil, vlastní pouze automobily s motorem uprostřed či vzadu. Z toho mimo jiné vyplývá, že i jím nedávno rozbalovaná Toyota Yaris GRMN, jež byla zabalena v papírové krabici, nakonec nebyla jeho.
2. Fiat Panda není jeho
Druhý překvapivý fakt se vztahuje k tomu prvnímu. James May je totiž často spojován s Fiatem Panda, ve kterém se dokonce i objevil v několika dílech Top Gearu a který často hájí. Jak ovšem nyní prozradil, tento vůz není jeho, ale jeho přítelkyně Sarah.
3. Trpí fobií z volných drátů za PC a televizemi
Kdo by to neznal - přijde vám nová televize či PC, vy vše rychle rozbalíte, zapojíte a propadnete užívání. James May však nesnáší pohled na zamotané dráty, které pak obvykle z elektroniky visí. A pokud nejsou úhledně sepnuty, má z toho dokonce nepříjemné bolesti za krkem.
4. Zapsal se ve vládní budově jako Ježíš Nazaretský a neodhlásil se
Během návštěvy nejmenované státní budovy se jako návštěva zapsal pod jménem Ježíš Nazaretský a neodhlásil se. Doma mu prý dokonce zbyla návštěvní visačka s tímto jménem. A jak s úsměvem říká „Kdykoliv mají požární cvičení, určitě tam někdo pobíhá a ptá se - 'Neviděli jste někdo Ježíše z Nazaretu'?"
5. Jednou „ukradl" automobilce Jaguar
Během své novinářské praxe dostal James May na půl roku zapůjčený vůz Jaguar, se kterým měl udělat sérii testů z dlouhých cest. Během té doby se však přestěhoval a nikomu z Jaguaru o tom neřekl. Když si pak zástupci automobilky pro vůz po třech letech přišli, stále ho měl zaparkovaný venku a na tachometru již bylo okolo 68 000 mil, tedy cca 109 435 kilometrů.
6. Na klíčích nosí štípátko na nehty
Všimli jste si někdy během vysílání Top Gearu nebo Grand Tour, že James May nosí na svých klíčích štípátko na nehty? Jak na sebe totiž prozradil - má fobii z různých úlomků či odštěpků na nehtech.
7. Vynalezl nový typ bankomatu
Mayova láska ke kutilství je dobře známá, věděli jste však, že se dá označit i za vynálezce? Jednou totiž prý vynalezl nový typ bankomatu s „hazardní" funkcí. Člověk si od bankomatu vyžádal například dvacet liber a měl možnost zvolit „dvojnásobek nebo nic," přičemž banka by mu pokaždé strhla jen požadovaných 20 liber (nebo jinou požadovanou částku. Nápad prý poslal do několika bank, nikdo však neprojevil zájem.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.