Ačkoliv už se někteří diváci Amazon Prime kochají sedmou epizodou nové série The Grand Tour, my bychom se rádi vrátili k té předchozí. Ta se totiž konala v daleké Číně, jejíž význam je však pro současný automobilový průmysl naprosto zásadní. Ještě před pár desítkami let byste to však nejspíš netipovali.
Když se Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond vydali se svými staršími evropskými (a jedním americkým) prémiovými vozy do Číny, čekalo je tam nejedno překvapení. A jedním z nich byla i neustále se rozrůstající síť silnic a dálnic, kterou Jezza neváhal označit za něco, co se rychle začíná stávat osmým divem světa.
Jak v klipu zveřejněném na oficiálním YouTube kanálu The Grand Tour Clarkson zmiňuje, v roce 1988 byste v Číně hledali dálnice marně. Nyní, o více jak 30 let později, už má přes 84 000 mil dálnic. To je takřka 135 184.9 kilometru. a to je víc, než kolik má jakákoliv jiná země světa.
Tohle enormní číslo přitom stále není konečné. Od roku 2011 se totiž Číně daří každý rok vybudovat dalších 6 000 mil ročně. To je cca 9 656 kilometrů nových dálnic ročně. A teď si uvědomte, jak dlouho už se v Česku rekonstruuje dálnice D1 a jak dlouho trvá výstavba pražského okruhu.
Jistě, čínský politický režim a ekonomická situace jsou silnými argumenty, proč to v Číně jde tak rychle. Ovšem současně je potřeba vzít v úvahu, že čínští stavaři musí čelit extrémním výzvám v podobně hlubokých údolí a vysokých hor. V klipu se tak objevuje několik extrémně vysokých i dlouhých mostů, přičemž jeden měří na délku 34 mil. To jest cca 54.7 kilometru. Další prezentovaný most spojuje dvě strany údolí hlubokého přes 600 metrů.
Nic ovšem není tak dokonalé a i čínský systém dálnic má jednu drobnou vadu, za kterou bychom snad v Česku byli i vděční. Výstavba totiž probíhá velice rychle a tak někteří provozovatelé ještě ani nestihli uvést do provozu čerpací stanice. Jejich počet je tak stále poměrně malý.
To už sice v samotném klipu není, během celé epizody se však trojice dostala do problémů s palivem, respektive jeho včasným doplněním. Cestou minuli cca 3 nové čerpací stanice, které však byly stále zavřené. I přes tento drobný nedostatek je však pohled na čínské dálnice naprosto fenomenální a ono označení 8. div světa není daleko od pravdy.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).