Ačkoliv už se někteří diváci Amazon Prime kochají sedmou epizodou nové série The Grand Tour, my bychom se rádi vrátili k té předchozí. Ta se totiž konala v daleké Číně, jejíž význam je však pro současný automobilový průmysl naprosto zásadní. Ještě před pár desítkami let byste to však nejspíš netipovali.
Když se Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond vydali se svými staršími evropskými (a jedním americkým) prémiovými vozy do Číny, čekalo je tam nejedno překvapení. A jedním z nich byla i neustále se rozrůstající síť silnic a dálnic, kterou Jezza neváhal označit za něco, co se rychle začíná stávat osmým divem světa.
Jak v klipu zveřejněném na oficiálním YouTube kanálu The Grand Tour Clarkson zmiňuje, v roce 1988 byste v Číně hledali dálnice marně. Nyní, o více jak 30 let později, už má přes 84 000 mil dálnic. To je takřka 135 184.9 kilometru. a to je víc, než kolik má jakákoliv jiná země světa.
Tohle enormní číslo přitom stále není konečné. Od roku 2011 se totiž Číně daří každý rok vybudovat dalších 6 000 mil ročně. To je cca 9 656 kilometrů nových dálnic ročně. A teď si uvědomte, jak dlouho už se v Česku rekonstruuje dálnice D1 a jak dlouho trvá výstavba pražského okruhu.
Jistě, čínský politický režim a ekonomická situace jsou silnými argumenty, proč to v Číně jde tak rychle. Ovšem současně je potřeba vzít v úvahu, že čínští stavaři musí čelit extrémním výzvám v podobně hlubokých údolí a vysokých hor. V klipu se tak objevuje několik extrémně vysokých i dlouhých mostů, přičemž jeden měří na délku 34 mil. To jest cca 54.7 kilometru. Další prezentovaný most spojuje dvě strany údolí hlubokého přes 600 metrů.
Nic ovšem není tak dokonalé a i čínský systém dálnic má jednu drobnou vadu, za kterou bychom snad v Česku byli i vděční. Výstavba totiž probíhá velice rychle a tak někteří provozovatelé ještě ani nestihli uvést do provozu čerpací stanice. Jejich počet je tak stále poměrně malý.
To už sice v samotném klipu není, během celé epizody se však trojice dostala do problémů s palivem, respektive jeho včasným doplněním. Cestou minuli cca 3 nové čerpací stanice, které však byly stále zavřené. I přes tento drobný nedostatek je však pohled na čínské dálnice naprosto fenomenální a ono označení 8. div světa není daleko od pravdy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.