EU opět utahuje emisní šrouby, tentokrát u nákladní dopravy a autobusů

Ilustrační foto (Mercedes-Benz Actros)
Ilustrační foto (Mercedes-Benz Actros), foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. února 2019 13:33
Sdílej:

Na zpřísňování emisních limitů u nových automobilů už jsme zvyklí, dnes ráno se však Parlament EU a Rada UE dohodly i na prvním snižování emisních limitů pro nové nákladní automobily a autobusy. Do roku 2030 by tak jejich emise CO2 měly klesnout o 30 % oproti současnému stavu.

Jak uvádí agentura Rauters, Parlament EU a rada se na tomto kompromisu měly shodnout dnes ráno. Podle prohlášení, které vydala Evropská Komise, byl stanoven cíl snížit emise CO2 o 15 % a to do roku 2025. Výrobci nákladních automobilů se navíc podle všeho mohou těšit i na pobídky, které by je měly čekat v případě výroby nízko-emisních či bezemisních strojů. Cíl pro rok 2030 by měl být dále přezkoumán v roce 2022.

„Poprvé zavádíme jasný cíl snížení emisí CO2 pro nákladní automobily na evropské limity, včetně jasných pobídek pro nízkoemisní a bezemisní nákladní vozy," uvedl podle webu Carscoops zákonodárce za stranu zelených Bas Eicknhout.

Poslední dohoda o snižování emisních limitů osobních vozidel na území EU byla uzavřena v prosinci minulého roku, emisní limity pro nákladní dopravu však zatím neexistovaly. Všech 28 států si přitom v roce 1990 vzalo za cíl snížit emise CO2 v EU o 30% a to do roku 2030.

Pokud se podíváme na situaci na silnicích, měly by tahače tvořit pouze 5 % veškeré dopravy. I tak ale podle některých výzkumů mohou za 22 % vypuštěných emisí, jak uvádějí různí bojovníci proti znečišťování ovzduší emisemi automobilů.

Asociace Evropských výrobců automobilů (ACEA) ve své reakci na novinky uvedla, že pokud chce EU motivovat společnosti k výrobě, prodeji a užívání elektrických tahačů, měla by rychle vylepšit insfastrukturu pro jejich provoz.

Na evropských silnicích totiž chybí dobíjecí stanice jak pro elektrické nákladní vozy, tak pro vozy poháněné vodíkem nebo například LPG.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.