EU opět utahuje emisní šrouby, tentokrát u nákladní dopravy a autobusů

Ilustrační foto (Mercedes-Benz Actros)
Ilustrační foto (Mercedes-Benz Actros), foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 20. února 2019 13:33
Sdílej:

Na zpřísňování emisních limitů u nových automobilů už jsme zvyklí, dnes ráno se však Parlament EU a Rada UE dohodly i na prvním snižování emisních limitů pro nové nákladní automobily a autobusy. Do roku 2030 by tak jejich emise CO2 měly klesnout o 30 % oproti současnému stavu.

Jak uvádí agentura Rauters, Parlament EU a rada se na tomto kompromisu měly shodnout dnes ráno. Podle prohlášení, které vydala Evropská Komise, byl stanoven cíl snížit emise CO2 o 15 % a to do roku 2025. Výrobci nákladních automobilů se navíc podle všeho mohou těšit i na pobídky, které by je měly čekat v případě výroby nízko-emisních či bezemisních strojů. Cíl pro rok 2030 by měl být dále přezkoumán v roce 2022.

„Poprvé zavádíme jasný cíl snížení emisí CO2 pro nákladní automobily na evropské limity, včetně jasných pobídek pro nízkoemisní a bezemisní nákladní vozy," uvedl podle webu Carscoops zákonodárce za stranu zelených Bas Eicknhout.

Poslední dohoda o snižování emisních limitů osobních vozidel na území EU byla uzavřena v prosinci minulého roku, emisní limity pro nákladní dopravu však zatím neexistovaly. Všech 28 států si přitom v roce 1990 vzalo za cíl snížit emise CO2 v EU o 30% a to do roku 2030.

Pokud se podíváme na situaci na silnicích, měly by tahače tvořit pouze 5 % veškeré dopravy. I tak ale podle některých výzkumů mohou za 22 % vypuštěných emisí, jak uvádějí různí bojovníci proti znečišťování ovzduší emisemi automobilů.

Asociace Evropských výrobců automobilů (ACEA) ve své reakci na novinky uvedla, že pokud chce EU motivovat společnosti k výrobě, prodeji a užívání elektrických tahačů, měla by rychle vylepšit insfastrukturu pro jejich provoz.

Na evropských silnicích totiž chybí dobíjecí stanice jak pro elektrické nákladní vozy, tak pro vozy poháněné vodíkem nebo například LPG.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.