Jakožto první SUV v historii automobilky Rolls-Royce to Cullinan rozhodně nikdy neměl snadné. Ještě před jeho příchodem na trh se model setkával s kritikou, že do nabídky automobilky zkrátka podobný typ vozidla nepatří. Jak se ovšem nyní ukazuje, nabídnout prémiové SUV byl pro automobilku skvělý tah. Sama ovšem nepočítala, jaké šílenství vůz na trhu vyvolá
Luxusní SUV rostou na popularitě a Rolls-Royce Cullinan je toho zářným příkladem. Ačkoliv o jeho úspěchu někteří pochybovali, z automobilky přichází samé pozitivní zprávy. Tedy možná až příliš pozitivní. Dealeři jsou totiž doslova zavaleni novými objednávkami, výrobní linka v anglickém Goodwoodu nestíhá a noví zájemci si budou muset počkat minimálně do července, jak pro AutoNews prozradil Martin Fritsches, CEO Rolls-Royce Motor Cars Americas.
„Rád bych měl větší dodávky," uvedl Fritsches pro Automotive News. „Ale nedostanu je, protože momentálně pracujeme na 100 % naší výrobní kapacity. Navyšujeme týdenní i měsíční produkci, ale ani tak nejsme schopni držet krok s poptávkou." Automobilka přitom za minulý rok nabrala i 200 nových zaměstnanců, čímž se jejich celkový počet dostal na 2 000.
A ačkoliv se Cullinan řadí do segmentu SUV, jeho noví majitelé po něm netouží jen kvůli koncepci většího a odolnějšího auta. Pro polovinu zákazníků je to vůbec první vstup do světa Rolls-Royce. Poměrně velké procento zákazníků navíc tvoří ženy a mladší zájemci.
Další část zájemců pak vidí SUV Cullinan jako model, který jim nesmí chybět v jejich sbírkách. „Mnoho klientů, kteří již nyní vlastní Dawn nebo Phantom, si kupují druhý Rolls-Royce. Jen je to tentokrát SUV," uvedl Fritsches.
Velký zájem o model Cullinan se pak kromě USA očekává především v Kanadě, kde se zákazníci potýkají s chladnějším počasím. „JE to také pohon 4x4, který bude hrát zásadní roli," uvedl Fritsches. A zatímco minulý rok prodal Rolls-Royce v Kanadě cca 100 automobilů, po příchodu Cullinanu se letos počítá s číslem okolo 150 kusů. Celkově vzato pak Rolls-Royce za minulý rok prodal globálně 4 107 automobilů.
Připomeňme si ale, že cesta Cullinanu k zákazníkům nebyla vůbec snadná. Vůbec první náhled na vůz typu SUV nabídla automobilka již v roce 2013. Potvrzení informací o výrobě vozu této koncepce přišlo v roce 2015 a oficiální premiéry hotového vozu jsme se dočkali až v květnu minulého roku. Samotní zákazníci si ale na doručení prvních kusů museli počat až do prosince, jak uvádí server Jalopnik.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.