Severokorejský režim si díky svému vývoji jaderných zbraní a porušování lidských práv vysloužil již poměrně široký seznam různých sankcí, včetně embarga na dovoz luxusního zboží. Kim Čong-un se však i díky svému náročnému vkusu na automobily snaží neustále dokázat, že tyto sankce zřejmě nefungují.
Kim Čong-un a jeho předci, tedy nejvyšší představitelé severokorejského režimu, jsou nejen v motoristickém světě známí svou láskou k prémiovým a samozřejmě pancéřovaným limuzínám značky Mercedes-Benz, případně pak zvláštním modelům Maybach.
V říjnu minulého roku se však Kim Čong-un na své schůzce s Mikem Pompeo, ministrem zahraničních věcí USA, pochlubil novým vozem ve své sbírce: limuzíno Rolls-Royce Phantom. Toto drobné zběhnutí k britským prémiovým vozům mu však evidentně nevydrželo dlouho, neboť jak upozornil web The Drive, před pár dny byl natočen opět ve voze s trojcípou hvězdou.
Video, které bylo publikováno na YouTube kanálu „붉은별 TV" (pravděpodobně má sice přes 42 minut, pro nás je však zajímavých jen pár záběrů, zejména ke konci. V čase kolem 40. minuty totiž můžeme vidět novou limuzínu Mercedes-Maybach S600, ve které Kim Čong-un přijíždí k budově „Ústředního výboru dělnické strany" v Pchjongjangu."
Není žádný pochyb o tom, že vůz bude pancéřovaný a jeho posádka dobře chráněná. Ostatně jiný pancéřovaný Mercedes využil vládce KLDR již minulý rok při setkání s prezidentem Jižní Koreje a následně i při setkání s hlavou USA. Tehdy se však jednalo o prodlouženou variantu limuzíny S600 Pullman Guard. Svět pak obletěly záběry, na kterých cestuje Kim v této limuzíně obklopen svou běžící ochrankou.
Proč Kim Čong-un zanevřel na Rolls-Royce není jasné, web The Drive však nabízí hned několik hodnověrných variant. Vzhledem k unikátnosti těchto vozidel by mohl být problém zajištění náhradních dílů, případně správného servisu. Další možností ale mohou být připomínky ochranky.
Právě lidé, kteří odpovídají za bezpečnost hlavy severokorejského režimu, by mohly mít problémy například s mírou pancéřování, omezenou manévrovatelností, spolehlivostí, dostupností dílů a hlavně s rozměry vozy, kdy by nemuselo být úplně snadné vůz přepravovat letecky či vlakem na zahraniční návštěvy.
Zpátky ale k novému Mercedesu, kolem kterého stále panuje řada otázek. Jednou z nejčastějších je samozřejmě původ vozu, neboť na KLDR je uvaleno mnoho embarg, včetně zákazu na dovoz prémiového zboží - včetně automobilů. Web NK Pro oslovil přímo automobilku, jejíž tiskový mluvčí však jakékoliv obchody s vládou KLDR striktně odmítl.
Jisté navíc ani není, zda se jedné o původní úpravu Mercedes-Maybach S600 v pancéřovaném provedení Guard, nebo o vůz pancéřovaný později třetí stranou. Právě druhé možnosti přitom nahrávají drobné detaily z videa, na které upozornil web NK Pro. Příkladem může být například výraznější vystouplý lem nástupního otvoru, který by mohl chránit hlavu státu před proniknutím střely, která by byla vypálena na zadní rám dveří.
Ať už se ale nový Mercedes v garáži Kim Čong-una vzal odkudkoliv a za jeho úpravou stojí kdokoliv, je téměř jisté, že jsme ho na záběrech státní televize neviděli naposledy. Redaktoři webů NK Pro i The Drive totiž očekávají, že se Kim pochlubí svým vozem 27. února 2019 v Hanoji, kde má mít schůzku s Donaldem Trumpem. Během ní by se pak mělo probírat i uvolnění sankcí uvalených na KLDR, které podle tvrzení nedopadají na režim, ale pouze na běžné občany. A nový Mercedes-Maybach toho jistě bude důkazem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?