8 tipů pro jízdu ve velkoměstě: Na co si dát největší pozor?

AutoRoad.cz, 16. června 2019, 12:15 Google+

Jistě budete souhlasit s tvrzením, že jízda ve velkých městech je někdy jako sport - psychicky i fyzicky náročná. Nehody na silnicích, ucpané objízdné trasy a nikdy nekončící rekonstrukce, všechny tyto nepříjemnosti občas vykolejí i zvyklé našince. Co ale dělat, pokud takové "výlety" absolvujeme spíše výjimečně? Můžeme si jízdu ve městě nějak usnadnit?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.06. 12:18) Napište svůj názor
New York bojuje s dopravou dlouhodobě

New York bojuje s dopravou dlouhodobě | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

1. Vhodné auto

Ulehčit v městském provozu si můžeme hned při výběru vhodného automobilu. V tomto případě určitě není dobré malé vozy zbytečně podceňovat - I když zrovna růžová Toyota Aygo nevypadá jako auto pro pořádné chlapy, při hledání parkovacího místa jistě oceníte její kompaktní rozměry. Mezi další kandidáty malých městských vozů jistě patří i Kia Picanto, Škoda Citigo, Suzukia Celero, Renault Twingo, Citroen C1, Hyndai i10 a mnoho dalších. S těmito kompaktními vozy si ušetříte nejen starosti při parkování, ale i případné promáčkliny a škrábance, kterých alespoň nebude tolik. Obliba městských SUV sice zažívá svůj vrchol, vzhledem k neměnným rozměrům parkovacích míst však radíme zůstat staromódní a pořídit si malé auto.

2. Manuální vs. automatická převodovka

Tato část je velice důležitá. I když odpůrců automatických převodovek pomalu ubývá, stále se najdou tací, kteří si "manuál" nemohou vynachválit. A je to pochopitelné. Automobily s manuální převodovkou bývají "zábavné", hlavně ale levnější a o něco málo úspornější. Navíc pokud doslova "polykáte" kilometry, může se vám snadno stát že jedete i několik hodin v kuse bez toho, aniž byste museli změnit zařazený převodový stupeň. Jenže takové to "městské popojížděníčko", to je prostě jiná káva. A každý kdo strávil pár hodin v pomalu se pohybující koloně dobře ví, o čem je řeč. V této disciplíně jasně vyhrává automat, se kterým je velkoměsto mnohem, mnohem jednodušší...

3. Pozor na spotřebu

Při výběru automobilu (ať už nového nebo ojetého) se nenechte zmást sladkými slovy prodejce o příznivé spotřebě. Městský provoz bývá z hlediska spotřeby paliva velice náročný a někdy dokonce i vyšší, než při dálniční jízdě vysoko nad povolenou rychlostí. Proto zůstaňte nohama na zemi a raději se smiřte s vyššími čísly, než jsou ta udávaná, abyste automobil jen kvůli spotřebně nemuseli brzy zase prodávat. I když se spolu se změnou systému měření WLTP hodnoty přiblížily reálným číslům, nejrelevantnější informace vám prozradí specializované weby či aplikace, do kterých si majitelé aut dlouhodobě ukládají data o najetých kilometrech i pravidelném tankování. Jedním z takových projektů je i server spritmonitor.de, díky kterému můžete zjistit, kolik vaše budoucí auto opravdu "žere".

4. Nebojte se parkovacích asistentů

Zadní parkovací senzory se staly jakýmsi standardem ve výbavě prodávaných vozů. Navíc pokud jimi vaše auto není vybaveno, jejich dodatečná montáž není finančně náročná. Při výběru parkovacího systému nevsázejte na nízkou cenu, levné výrobky toho v tomto případě opravdu mnoho nevydrží, brzy se do nich dostane voda či vlhkost a místo pomoci vám budou spíše na obtíž. Téměř každý majitel vozu vybaveného předními i zadními parkovacími senzory vám pak řekne, že se díky těmto "maličkostem" dostane i do takových parkovacích míst, na které by si jinak netroufl. A je to pochopitelné - většina řidičů, kteří si nejsou jistí rozměry svého vozu a parkovacího místa raději pojedou hledat jinde, než aby zbytečně riskovali šrámy a promáčklé blatníky. 

img-responsive

ZIP | foto: carscoop.blogspot.com

Pokud máte k dispozici parkovací kameru, pak již není příliš co řešit a vy nemusíte odhadovat, kolik prostoru vám ještě zbývá na základě zrychlujícího se pípání parkovacího asistentu. I dívání do kamery však potřebuje trochu zvyku - nebojte se toho, trénujte a zkoušejte to. Stále však používejte zpětná zrcátka k boční kontrole, neboť odřené disky od chodníku nikdy nepotěší. Poslední variantou ve výbavě vaše vozu, může být zcela samostatný parkovací systém, který po vašem potvrzení parkovacího místa provede manévr automaticky. Mnoho majitelů těchto vozů tento systém nikdy nevyzkoušelo, neboť když dojde na lámání chleba nejsou si jisti, jak daný systém funguje, jak se spouští a ovládá. Opět nezbývá než doporučit prostudovat danou věc v příručce k vozidle a pokusit si natrénovat danou situaci na nějakém klidnějším místě.

5. Plynulost je základ

Nenechte se strhnout ostatními - jízdní styl, který střídá plný plyn a ostré brzdy je tím nejhorším, co můžete provozovat. Taková jízda automobilu vůbec neprospívá a navíc tím neušetříte vůbec žádný čas. Tyto pravidla městského provozu jsou statisticky dokázaná. Jakmile si vyberete nějaký jízdní pruh, zůstaňte v  něm po celou dobu. Střídání jízdních pruhů vám z časového hlediska vůbec nepomůže a navíc zbytečně zvyšujete šanci na kolizi. 

6. Kabinový filtr a klimatizace

Městský provoz znamená především smog a saze. Některé nečistoty jsou vidět a cítit, jiné nikoliv - oboje ale nepřispívá našemu zdraví. Častou výměnou kabinového filtru, nejlépe s aktivním uhlím, můžeme sebe i své cestující alespoň částečně ochránit před dýcháním výparů a nebezpečných částic. Každoroční desinfekce klimatizace a její případné doplnění nám také pomůže v tom, abychom se uvnitř automobilu cítili dobře a nemuseli tento čas strávit s otevřenými okýnky. 

7. Nenechte si auto ukrást

Toto riziko je ve městě samozřejmě mnohem vyšší, než kdekoliv jinde. Můžeme dodržovat alespoň základní rady, jako je parkování na frekventovaných a dobře osvětlených místech, avšak pokud budeme příležitostné zloděje provokovat odloženými věcmi uvnitř vozu, pak si nás smůla brzy najde. Nespoléhejte na to, že věci ponechané v autě nemají žádnou hodnotu - zloděj nikdy neví, co přesně je uvnitř a i kdyby se vám nakonec nic neztratilo, rozbité okno vám již nikdo neopraví. Zdravý rozum tedy velí nenechávat nic cenného viditelně uvnitř automobilu. Před odcizením celého auta vás pak mohou ochránit přídavné autoalarmy, zámky převodovky a další. Pamatujte, každé zabezpečení je lepší než žádné! A pokud potenciální zloděj vidí, že je vaše auto zabezpečeno, půjde si raději vyhlédnout jiné.

8. Postupujte opatrně, nebojte se svěřit navigacím

Pokud jste ve městě poprvé, nikdy nebudete znát ty správné trasy tak dobře, jako místní. Nebojte se ztratit pár vteřin jízdou v pomalejším pravém pruhu, který vám usnadní čtení dopravních značek a okamžitý sjezd, pokud by to bylo potřeba. Svěřte se do rukou navigačním zařízením, avšak dbejte na aktuální mapové podklady, které jsou v dnešní době tím nejdůležitějším. Výhodou pak mohou být navigace s on-line dopravními informacemi, které vám v případě zácpy pomohou s tou nejlepší objízdnou trasou. Opět se nebojte používat tyto zařízení i na trasách, které důvěrné znáte. Budete si alespoň jistí, že danou navigaci umíte používat a až to bude jednou opravdu potřeba, nebudete muse tápat jak danou věc nastavit.

Google+ Vytisknout

Diskuze: 8 tipů pro jízdu ve velkoměstě: Na co si dát největší pozor?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.06.2019 12:18 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

NEJKRÁSNĚJŠÍ CABRIO? Nové BMW M3 šokuje krásou!

NEJKRÁSNĚJŠÍ CABRIO? Nové BMW M8 šokuje krásou!

Ilustrační foto

Autem do Itálie? Víme za kolik, jak nepanikařit u pumpy a jak nepřijít o 200 tisíc za absurdní pokutu

Lexus intenzívně pracuje na systému aktivní bezpečnosti Safety System+

Lexus a aktivní bezpečnost. Jak je na tom s vývojem?

Chevrolet Corvette C8 2020

Chevrolet Corvette C8 JE TADY! "Americké ferrari" má po premiéře...

Toyota představila elektrický osobní přepravník APM pro olympijské a paralympijské hry v Tokiu 2020

Pro nejlepší sportovce planety větší golfový vozík. Toyota ukázala přepravník APM

ceny pohonných hmot

Kolik litrů paliva si můžete koupit za průměrnou mzdu v Evropě a v Česku?

Děsivá zpráva pro Čechy: Evropská města se „zavírají“!

Děsivá zpráva pro Čechy: Evropská města se „zavírají“!

PSA a Vinci Autoroutes otestovaly nové funkce autonomního Peugeotu 3008

PSA se pochlubilo pokrokem. Je však otázkou, kolik řidičů tím potěší

Skutečně úplně poslední Volkswagen Beetle, který sjel z výrobní linky (10. 7. 2019).

ÚPLNĚ POSLEDNÍ Volkswagen Beetle byl vyroben! Česká inspirace v Německu zabodovala

Ilustrační foto

Můžete jet do zahraničí s vypůjčeným autem?

reklama

Doporučujeme

NFT Aska

Další firma chce vyrábět létající auto, její model ale opravdu vypadá použitelně

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Turecká ŠKODA a český VW Passat? NOVÉ PLÁNY Volkswagenu!

  2. NEJKRÁSNĚJŠÍ CABRIO? Nové BMW M8 šokuje krásou!

  3. Volkswagen vyvinul novou převodovku. Prozradil proč a které modely ji dostanou

  4. Volkswagen požaduje vrátit PRÉMIE od zaměstnanců! Co se stalo?

  5. Konkurence pro A45 AMG z Mnichova nepřijde, 306 koní bude vrcholem

  6. V létě byste měli mít v autě jednu důležitou věc. Bez ní nevyjíždět

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud